header-image

Top of flop: Bloompost

Zeg het met bloemen?

Juist in deze digitale tijd blijft het leuk om echte post te ontvangen. En als dat dan ook nog eens bloemen zijn, dan is het helemaal een verrassing. Die verwacht je niet via de post. Daar speelt Bloompost handig op in. Via Bloompost kun je een bosje rozen in een doosje versturen. Gewoon in een pakketje dat door de brievenbus past. De ontvanger hoeft er niet eens thuis voor te zijn. Een speciale folie zorgt ervoor dat de bloemen zo lang zonder water kunnen. Sterker nog, ze garanderen 9 dagen vaasgarantie. Handig of niet?

Heb je nog nooit gehoord van Bloompost? Dan ben je niet de enige. Ze bestaan al zo’n twee jaar. Toch is slechts 1 op de tien Nederlanders hiervan op de hoogte.

Leuk idee, maar we staan niet direct te trappelen

Het idee op zich spreekt mensen wel aan. Handig als je iemand wilt verrassen die wat verder weg woont. Of als je vergeten bent om een cadeautje te kopen. Of daar geen tijd voor hebt. Men ziet het dan echt als een voordeel bovenop een ‘gewoon’ kaartje.

Toch staat men niet direct te trappelen om het echt te gebruiken. Slechts één op de zes verwacht dit te gaan doen. Er moeten nog wat drempels genomen worden. Een groot deel geeft aan dat zij het versturen van bloemen onpersoonlijk vindt. Ze vinden het belangrijk om bloemen zelf uit te zoeken en te geven. En dan heb je natuurlijk ook de mensen die überhaupt nooit bloemen te kopen. Zij worden door de service van Bloompost niet overgehaald dit wel te gaan doen.

Een belangrijke benefit van Bloompost is de versgarantie. Maar daar wordt aan getwijfeld. Ook al wordt op de website uitgelegd hoe dit werkt, wij nuchtere Hollanders willen eerst zien dan geloven. Er kan immers het nodige misgaan bij de post. En dan moet het doosje nog echt door de brievenbus passen (zonder duwen graag).

Conclusie: flop

Slechts een klein deel van de Nederlanders verwacht gebruik te gaan maken van deze Bloompost. De kosten zijn niet zozeer het probleem. Vooral  de eerder genoemde bezwaren en twijfels spelen parten. Het moet een keer ervaren worden. Of men moet het persoonlijke tintje niet zo belangrijk vinden, wil men positiever zijn.

Voor Bloompost dus een kans om deze twijfels weg te nemen. Maak de versgarantie duidelijker door de niet-goed-geld-terug-regeling nadrukkelijker te communiceren.  Focus op het versturen naar mensen ver weg of iets minder persoonlijke relaties. En tot slot: laat mensen het zelf ervaren.


Voor deze concepttest zijn in november 2015, 108 personen in Nederland online ondervraagd.

The following two tabs change content below.
Shelly van Winden

Shelly van Winden

Shelly is consultant bij SAMR en gespecialiseerd in concept testing.
Shelly van Winden

Alle berichten van Shelly van Winden