header-image

Case: Gamma gaat voor groen

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

Duurzaamheid en maatschappelijke verantwoording zijn tegenwoordig een must. Gamma draagt ook haar steentje bij en communiceerde dit met de commercial ‘klus bewust’. Een bewuste Gamma-klant recyclet zijn batterijen, kiest verf op waterbasis en laadt zijn hybride auto op de parkeerplaats in. Een mooie boodschap. Maar het is lastig om een onderscheidend geluid te laten horen als iedereen hard roept. Hoe weet je dat je de juiste snaar raakt bij je doelgroep? Of beter nog, dat je verhaal überhaupt wordt geloofd?

Aandacht graag!

Om de effectiviteit van de commercial te meten, testte SAMR de commercial met Add+Impact. En daarbij de geloofwaardigheid van Gamma’s duurzaamheidsclaim met de purpose module. Want alleen als je boodschap duidelijk en geloofwaardig is, trek je de aandacht en creëer je binding met je publiek. Zo niet, dan val je door de mand. En daar zit een afbreukrisico voor het merk.

Gamma is geen groene voorloper

Wat bleek: de boodschap van Gamma is memorabel en duidelijk. Qua onderscheidend vermogen scoort het dus een voldoende. Goed voor de band met de klant. Maar die duurzaamheidsclaim. Dat Gamma een poging doet een bijdrage te leveren aan het milieu, vindt men bewonderenswaardig en dat kán de merkbinding versterken. Toch is het in dit geval wat ongeloofwaardig. In de ogen van de consument is Gamma namelijk geen groene voorloper. Het past niet dat zij de consument oproept om milieubewust te klussen. Ruim 40% van de mensen, en zelfs 50% van de mannen, vindt dat Gamma zich in de commercial beter voordoet dan ze is.

Waar liggen de kansen?

Gamma werpt zich op als maatschappelijke speler, maar het publiek vindt de commercial niet oprecht. Gamma moet dus dichter bij haar eigen imago blijven. Het duurzame aspect wordt gewaardeerd, maar niet als ze zich opstelt als autoriteit. Ook mist men oog voor het welzijn van de mensen. Als Gamma die verantwoordelijkheid breder oppakt, verbetert de binding tussen publiek en merk wel. Conclusie: de groene Gamma heeft zeker een kans. Maar Gamma moet laten zien dat ze duurzaam zijn, voordat ze het ‘roepen’.

De purpose-module van Add+Impact is een gezamenlijk initiatief van SAMR en B.Open

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.
The following two tabs change content below.
Webredactie

Webredactie

Webredactie

Alle berichten van Webredactie