Wat Coolblue deed, kun jij ook

Big data succes begint met creativiteit en lef
Door: Pascal van Hattum

Recent leidde ik een big data inspiratie-sessie voor studenten. Twintig jonge mensen, een paar databronnen en één opdracht: verzin een nieuw product. Binnen een kwartier – en dat overdrijf ik niet – hadden ze een potentieel wereldidee voor een intelligent reisbureau. Het geheim? Samenwerking en bovenal het lef om anders te denken. Het is de les die alle Coolblues van deze wereld ons leren: vergéét de dure dashboards, big data succes begint met creativiteit en lef.

 

We kijken allemaal wel eens jaloers naar de Amazons, de bol.coms en de Coolblues. Zij zijn groot en hebben enorme technische mogelijkheden om met big data aan de slag te gaan. Klopt, maar wat ze vooral gemeen hebben: ze durfden op hun bek te gaan. Ooit zijn ze ergens begonnen zonder precies te weten waar het zou eindigen. Maar ze zagen mogelijkheden, hadden het lef om aan de slag te gaan. En dáár begint big data succes, niet bij een stuk techniek, zoals hard- en software leveranciers ons willen doen geloven.

Op de Big Data Expo zie je het gebeuren: flitsende dashboards met de meest prachtige visualisaties vliegen je om de oren. En ze verkopen, omdat organisaties staan te springen van enthousiasme in hun ijver om data driven te worden. Het geeft aan dat het gros van de organisaties, ondanks al het gelul over big data, geen idéé heeft hoe te beginnen. Want zo’n flitsend dashboard ziet er overzichtelijk uit, maar je hebt er geen klap aan als je niet goed begínt.

Succes begint zo

Beginnen we met voorwaarde 1: de organisatie heeft de wil om met big data aan de slag te gaan. Voorwaarde 2: je hebt je data georganiseerd, zodat je een goed overzicht hebt van wat er beschikbaar is.  Done? Dan gaan we echt aan de slag en wordt het leuk.

Het sleutelwoord is: denk creatief én durf tijd en geld te investeren. Heb je geen analyse-skills in huis? Dan huur je die in. Inspirator en moderator nodig?  Huur die in. En dan ga je samen kijken. Welke data hebben we? Hoe kunnen we dat koppelen? Zijn er nog andere data die we kunnen gebruiken? Er zijn ontstellend veel bronnen beschikbaar. Open data, al dan niet commercieel. Het internet, een levensgrote data bron. En denk ook eens aan data van andere organisaties (data dating). Wees creatief, niets is te gek.

Denk verder dan de gebaande paden. Het hoeft niet altijd groots, realtime en gevarieerd te zijn. Beginnen met kleine databronnen kan ook. Door verschillende kleine databronnen te koppelen kom je ook tot de mooiste inzichten. (Willem Brethouwer schreef er al eens over).

Het idee

Heb je het idee te pakken? Iets, waarvan iedereen voelt dat het wel eens kansrijk zou kunnen zijn? Geweldig, niet aarzelen en voorál niet eerst-eens-voorzichtig-testen. Gewoon lanceren, bijsturen, optimaliseren en gaan. Ik beweer niet dat het direct allemaal goed gaat. Sterker nog, ik garandeer je dat je onderuit zult gaan. Maar dat is niet erg, daar leer je van. Je staat op en doet het vervolgens beter.

Coolblue werd geboren op een Rotterdamse studentenkamer. Twintig jonge mensen kwamen op een SAMR inspiratiesessie binnen een kwartier met een nieuw reisbureau. Die lef en creativiteit: dat moet binnen jouw organisatie toch ook kunnen?

The following two tabs change content below.
Pascal van Hattum

Pascal van Hattum

Pascal van Hattum is director SAMR Data Creatives en gespecialiseerd in data intelligence vraagstukken, leefstijlmarketing en klantsegmentatie. Hij is continu bezig met technische ontwikkelingen. Zo ontwikkelde hij, samen met de KNVB en de KNLTB het do-it-yourself surveypakket SmartAllies, waarmee op eenvoudige wijze online vragenlijsten worden gemaakt, verstuurd en geanalyseerd, dashboards worden ontwikkeld en panels worden beheerd. Ook maakte hij onderzoek via WhatsApp mogelijk.
Meer uit de serie big data
Meer uit de serie Coolblue
<< TERUG

Ook interessant