data en onderzoek

Het zinloze gevecht.

Waarom data scientist en marktonderzoeker moeten samenwerken.
Door: Dennis Groen

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

Het is een gevecht dat in veel organisaties speelt. De datanerds moeten niets weten van het in hun ogen achterhaalde marktonderzoek. Marktonderzoekers verdedigen hun territorium met hand en tand. En dus staan ze lijnrecht tegenover elkaar. Zonde. Big data en onderzoek sámen hebben de toekomst. Want data laten zien dat klantkeuze meetbaar is, en onderzoek vertelt je de reden waarom klanten voor je kiezen. Gecombineerd vormen ze een machtig wapen. Een geval uit de verzekeringspraktijk.

 

De data scientist van de verzekeraar had de doelgroep van zijn organisatie tot in de kleinste details in kaart. Gezinnen met kinderen, met een koopwoning, HBO-opgeleid en voorzien van een auto van de zaak; alle socio-demografische variabelen had hij in beeld. Hij wist zelfs in welke leefwereld zijn klanten waren oververtegenwoordigd. Hij kende de klant en wist wat hij wilde. Toch zag hij zijn inspanningen niet beloond in een omzetstijging.

Een verdieping hoger zat de marktonderzoeker. Ook die had het goed voor elkaar. Hij had net een tevredenheidsonderzoek afgerond. De klant gaf een 7,8. Een mooi cijfer, zelfs iets hoger dan het jaar daarvoor. Maar toch steeg de omzet niet.

Hoe laat je omzet stijgen?

Het antwoord ligt in de samenwerking. De data scientist en marktonderzoeker zaten op hun eigen, keurig afgebakende eilandjes. Maar hun kennis wordt waardevol wanneer je het déélt, omdat ze beiden iets wezenlijks vertellen.

Big data laten zien dat een klantkeuze meetbaar is. Onderzoek geeft de reden áchter de keuze, leert je het consumentgedrag kennen. Zie je de verbanden, en weet je waaróm die verbanden er zijn, ben je in business. Want je maakt pas echt gevalideerde keuzes als a) de data het zeggen én b) je die uitkomsten daadwerkelijk begrijpt.

Terug naar de verzekeraar.

Op zoek naar relevante verbanden tussen de data en marktonderzoek, kwam er iets interessants aan de het licht. Wat bleek? Klanten die door de data scientist werden bestempeld als zeer kansrijk, kochten juist relatief weinig producten maar gaven niet zo’n hoge waardering. Klanten die een hoge waardering gaven, kochten vooral producten met een lage waarde.

Bingo. De productmanagers en marketeers wisten wat ze moesten doen. En ik kan je daar natuurlijk niets inhoudelijks over vertellen. Maar geloof mij dat er wezenlijke aanpassingen zijn gemaakt binnen een aantal segmenten. En dat de communicatie is aangepast op de verschillende doelgroepen. En ja, de eerste positieve signalen in de omzet zijn al zichtbaar.

Stop the fight

Hoe makkelijk vinden de datajongens en –meisjes en onderzoekers elkaar in jouw organisatie? Stop the fight en creëer kansen. Wie steun zoekt in dat gevecht, mag bellen.

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.
The following two tabs change content below.
Dennis Groen

Dennis Groen

Dennis is sales manager bij SAMR Data Creatives. Dennis heeft 10 jaar ervaring op het gebied van (big) data en wil data toegankelijk maken. Zijn uitdaging is het vinden van verbanden in data en zo te zorgen voor optimalisatie.
Dennis Groen

Alle berichten van Dennis Groen

Meer uit de serie big data
Meer uit de serie data
<< TERUG

Ook interessant