SAMR
  • SAMR
    • Over SAMR
    • Onze filosofie: 360SAMR™
    • De mensen
    • Ons netwerk
    • Mooie klanten
    • Vacatures
  • Projecten
  • Producten
  • Uitgaven
  • Nieuws
  • The Next Step
  • Contact
  • Login
  • nl
  • Zoek

De 3 V’s van medewerkersonderzoek

Vertrouwen, verbeteren en verbondenheid. Het zou niet misstaan als slogan van een willekeurige politieke partij. Voor mij zijn het sleutelbegrippen voor medewerkersonderzoek. De 3 V’s van medewerkersonderzoek zijn bepalend voor, tijdens en na het onderzoek. Ze zorgen niet alleen voor een succesvol onderzoek, maar ook dat je doelen behaald worden.

1.Vertrouwen

Niet elke medewerker durft ongezouten zijn mening te geven. Maar dat wil je wel. Je wilt juist de mening horen van de ‘stille types’, die normaal hun mond niet open trekken. Om te zorgen dat ook zij eerlijk durven zeggen wat ze vinden, moet je absolute anonimiteit garanderen. Daarmee staat of valt je onderzoek. Zelfs het kleinste signaal dat de anonimiteit in twijfel kan trekken zorgt voor grote weerstand. En leidt daarmee tot een lage response. Of sociaal wenselijke antwoorden. Kortom; je onderzoek is weinig meer waard.

Als onafhankelijk bureau doen wij er alles aan – zijn dit zelfs verplicht – om anonimiteit te garanderen. Maar over die procedures wil ik het niet hebben. Liever stel ik aan de orde waar dat wantrouwen onder medewerkers vandaan komt. Ik kan daar kort over zijn; de angst regeert. Klinkt hard, maar het is de waarheid. Blijkbaar hebben medewerkers een reden om zich argwanend op te stellen. Heeft een eerlijke mening ooit verregaande consequenties gehad op hun werksituatie? Of op de relatie met hun leidinggevende? Wat de reden ook is, het is voor medewerkers een gegronde reden om aan te nemen dat ze worden afgerekend op wat ze zeggen.

Hier moeten met name eerstelijns leidinggevenden zich bewust van zijn. Zij moeten door hun reactie op de mening van medewerkers zorgen voor vertrouwen. Dan creëer je een open en eerlijk klimaat. Met medewerkers die het vertrouwen hebben dat hun mening er toe doet. Dat hun deelname aan onderzoek leidt tot het positief oppakken van aandachtspunten.

2. Verbeteren

Dat brengt ons direct bij de tweede V, verbeteren. Met het medewerkersonderzoek wil je te weten komen hoe medewerkers de werksituatie ervaren. En hoe betrokken zij zich voelen bij de organisatie. Waar liggen kansen en wat zijn je uitdagingen.  Daarmee kan je op verschillende niveaus aan de slag. Als totale organisatie, als afdeling en als individu.

Zonde als het onderzoek vervolgens in een la verdwijnt. Je wilt dat er iets gebeurt met de verbeterpunten. Dat wil iedereen, de medewerkers hebben dit tenslotte aangegeven in het onderzoek. Ga dus concreet aan de slag. En bovenal, houd vast aan de genomen acties. Niets frustrerender dan half afgemaakte projecten. Ik heb het dan ook graag over ‘verbeterpad’, in plaats van verbeterpunten of –acties. Dat geeft het continue karakter beter weer.

Laten we naast het verbeterpad, de zaken die wel goed gaan niet vergeten. Ook die worden namelijk duidelijk zichtbaar door medewerkersonderzoek. Dit zijn uitgelezen kansen. Laat de organisatie zien wat er goed gaat en wat anderen daarvan kunnen leren. Daarmee vergroot je niet alleen je succes, je creëert ook betrokken medewerkers. En dat zorgt ervoor dat hun prestaties verbeteren.

3. Verbondenheid

Als je medewerkers het goed doen, doet je organisatie het goed. Een logisch verband. In dit verband tussen de prestatie van medewerkers en die van de organisatie zijn verschillende niveaus te ontdekken. Het eerste niveau is een tevreden medewerker. Die voelt zich aangesproken om goed te presteren, maar zal dit niet zondermeer doen. Het is ook de reden dat ik het nooit over medewerkerteveredenheid heb. Want wat heb je aan 100% tevreden medewerkes als ze allemaal passief zijn? Je hebt veel meer aan medewerkers van het tweede niveau. De betrokken medewerker. Betrokken medewerkers voelen zich niet alleen aangesproken, zij voelen zich ook verantwoordelijk om een actieve bijdrage te leveren aan het succes van de organisatie.

En dan is er het hoogste niveau. De verbonden medewerkers. Zij voelen zich niet alleen betrokken bij de organisatie, zij identificeren zich met de missie en cultuur van hun organisatie. Daardoor stellen zij zich loyaal en als ambassadeur op. Geef je verbonden medewerkers de ruimte om zich te ontplooien, dan zal je zien dat de prestatie nog verder verbetert. Ze werken gepassioneerd, energiek en met plezier. Ze zijn bereid om een stapje extra te zetten. Het lijkt me duidelijk, dit soort medewerkers wil je hebben. En het mooie is, dat kan. Ga met de resultaten van medewerkersonderzoek aan de slag om verbonden medewerkers te creëren (zie de V van verbeteren).

Drie V’s dus. Nooit meer vergeten. Ik daag je uit die als leidraad te gebruiken. Let maar eens op wat je medewerkersonderzoek dan teweeg brengt.

Ik ben Eelco van de Stolpe, heb jij vragen over morgen?
06 42 22 21 19
eelco.vandestolpe@samr.nl
Neem contact met mij op
Ook interessant
Medewerkerbeleving: de orde van de dag
Whitepaper: medewerkersonderzoek, een visie in acht verbeterpunten
Standaard medewerkers-tevredenheidsonderzoek onder SW-medewerkers werkt niet
Medewerkersonderzoek
  • “Wat een supergoed idee, die quote-monitor op intranet. Zo zien we veel sneller de mens achter het cijfer!” SAMR Direct Feedback gebruiker bij Vestia
  • Prettige samenwerking, adequaat volgen van de planning en mooie rapportage (ook qua vormgeving) Anke Wammes, Communicatiemanager bij Stichting 113
  • Overzichtelijk onderzoek. Fijn dat het zowel kwali- als kwantitatief is. Snel opgetuigd. Geeft groen – oranje – rood stoplicht voor je campagne. Bettina Dalenoord, Manager Marketing & Sales bij Inshared
  • Super professioneel, deskundig en klantgericht team vanuit SAMR. Er werd ontzettend goed meegedacht, kwamen met waardevolle ideeën en suggesties, waren zeer betrokken en waar nodig kritisch. Ze deden er alles aan om het project te laten slagen. Echte toppers! Jenneke Banting Customer Insights Consultant, Schiphol Group
  • Er wordt goed geluisterd naar mijn wensen en daar worden passende oplossingen voor geboden. Het contact verloopt altijd plezierig. Manager Client & Market Analytics, financiele instelling.
  • Erg tevreden over de dienstverlening. Ze denken goed mee en reageren snel. Esther van Milligen- van der Ent, Monuta
  • Vanwege hun expertise maken wij graag gebruik van SAMR.Er wordt meegedacht en zij hebben een eigen, onafhankelijke mening, gevraagd en ongevraagd. Flexibel in uitvoering maar ook accuraat. Manager Service & Operations
  • Uitstekende contacten, goede vertaling van onze onderzoeksdoelen naar een maatwerk vragenlijst, zeer nette rapportage en bovenal: SAMR doet wat zij belooft, zowel qua inhoud als qua planning. Aad Woelders, bedrijfsmanager Novatec
  • Zeer goede en accurate contactpersoon. Adviserend, meedenkend, ondersteunend en snel. Enquêtes zijn aan te passen aan persoonlijke voorkeur.
  • Goede, deskundige en plezierige begeleiding en ondersteuning. Dick Slofstra, Manager HRM IJmondwerkt
  • Klantgericht qua extra vragen en sparren voor en achteraf – mooie infographics in de rapportage – KMZ is een volledig onderzoek, omdat er veel zorgverzekeraars deelnemen – SAMR is zelf gericht op beter worden – de gebruikersbijeenkomst was goed/informatief en leuk. Onderzoeker zorgverzekeraar
  • Goede samenwerking. De contacten waren erg goed, afspraken werden in overleg gedaan en altijd nagekomen. Wij zijn ook tevreden over het eindproduct. Lieuwe Kalkhoven, Sr. Communication Researcher Ministerie Binnenlandse Zaken
  • Snel, duidelijke afspraken, heldere rapportage/terugkoppeling, mogelijkheid tot extra rapportages. Sr. beleidsmedewerker
  • Zeer prettige projectleider en gesprekspartner. Met expertise en ervaring zeer goed geholpen. De vragenlijsten waren duidelijk en door alle niveaus (al dan niet met begeleiding) goed in te vullen. De resultaten waren snel beschikbaar, al duurt wachten natuurlijk altijd lang. De presentatie van de resultaten is zeer goed ontvangen door directie en MT; duidelijk en professioneel. HR Adviseur
  • Betrokkenheid met project en markt, prettige projectbegeleiding, verstand van zaken, heldere rapportage met aanbevelingen. Rogier Pijlman, Manager marketing & communicatie Cambridge Weight Plan
  • Goed meedenkend en flexibele houding als het bij nader inzien toch even anders moet. Beleidsadviseur gemeente
  • Heel goed meedenken met de klant. Snel en accuraat! Marketing Analist
  • Op maat begeleiding en coaching bij ons positioneringstraject. Het heeft ons veel inzicht en scherpe focus opgeleverd. Maar ook de flexibiliteit en professionaliteit met een – niet te voorkomen- wisseling van de wacht, bij het afronden van dit traject. Anneke Verhagen, conceptontwikkelaar markt Ymere
  • We zijn erg enthousiast over hoe het MTO is verlopen, de feedback die we kregen en hoe snel we konden schakelen met SAMR. Kennis en expertise kwamen heel nadrukkelijk tot uiting en waren echt ondersteunend en helpend. De planning verliep dan ook erg naar wens, en ook de informatievoorziening was goed. We kunnen SAMR echt warm aanbevelen aan andere organisaties. Thomas Pruijsen, projectleider Werkbedrijf Rijk van Nijmegen
  • SAMR zet zich helemaal in om het onderzoek zo goed mogelijk uit te voeren. Problemen worden direct gesignaleerd en opgepakt. Agnes Donkers, consumer research Jumbo Supermarkten
  • Heel snelle opzet. Heel goed meegedacht en alles prima geregeld. Agnes Donkers, consumer research Jumbo Supermarkten
  • De websitetoets voorziet in de behoefte van zowel compliance als ook de briefeigenaar. het geeft concrete aanknopingspunten voor het verbeteren van de webontwerp en -tekst. Ton Slaats, marktonderzoeker Interpolis
  • Snel schakelen, snelle reacties, continu inzicht in actuele responsresultaten, redelijke prijs, aanlevering van gegevens in Excel werd goed verwerkt. Domeinmanager
  • SAMR denkt mee over hoe het informatieprobleem kan worden voorzien van de juiste data en adviezen, zodat de opdrachtgever een volgende stap kan maken in het proces. SAMR is flexibel om in korte tijd de benodigde kennis en kunde te kunnen leveren. René Beckman, business analist NS
  • Goede, constructieve samenwerking. Flexibel, snel, hands-on. Goed doordachte conclusies en aanbevelingen. Marco Ganzevles, manager Klanttevredenheid Inshared
  • Goed advies over het vertalen van onze wensen naar een opzet van het onderzoek. De nieuwe methode is intern ook erg goed ontvangen. Manager client & market analytics
  • Door uitstekend geïntegreerde samenwerking in zowel kwalitatieve als kwantitatieve fase van het onderzoek is het eindproduct een schoonheid. En zijn de tussenproducten zeer bruikbaar voor quotes en nadere analyses. Samen optrekken in een perfecte vorm! Sr. Onderzoeker
  • Fijne tooling voor de NPS-metingen met heldere dashboards en prettige mensen om mee samen te werken. José Rouwenhorst, manager klantsignaalmanagement Achmea Bank
  • SAMR is zeer flexibel. Als ik informatie nodig heb van jullie gebeurt dat ook snel. Daar ben ik blij mee. Anoniem, adviseur customer experience
  • Goede prijs-kwaliteitverhouding, veel mogelijkheden voor eigen inbreng zonder de benchmark in gevaar te brengen, makkelijk en snel contact met SAMR gedurende de onderzoeken, goede presentatie van de uitkomsten. Marieke Uilkema, project- en communicatieadviseur Doktersdienst Groningen
  • Van tevoren een goede uitleg gekregen over medewerkeronderzoek. Daarnaast goede adviezen en uitleg gegeven t.a.v. de te stellen vragen. Fijne communicatie en goede terugkoppeling. coördinator personeelszaken sociale werkvoorziening
  • Vlotte en vriendelijke reacties, snel handelen, en een goed resultaat. customer experience manager
  • Ik ben erg tevreden over de flexibiliteit en ook de snelle reactie die ik krijg als ik vraag om een wijziging of aanvulling. marktonderzoeker
  • De samenwerking is erg prettig en de kwaliteit is goed. Agnes Donkers, consumer research Jumbo Supermarkten
  • Snel geschakeld, goed advies over formulering vragen. Visie. Meedenkend met budget. Lisbeth Gruppen, marketing manager Werkspot
  • Snappen de wensen en behoeftes van de klant en kunnen dat goed vertalen naar onderzoeksvragen. sr. marketeer
  • Onze Brieventoets bij SAMR werkt als een speer. Interne opdrachtgever (en ik ook) zijn enthousiast over de concrete feedback van klanten. Het kwalitatieve gedeelte van ons project was heel interessant. De vakkundige interviewers wisten veel informatie uit de respondenten te halen. Gestructureerde en duidelijke rapportage waarmee het projectteam beslagen ten ijs de pilotperiode ingaat. Ton Slaats, marktonderzoeker Interpolis
  • De flexibiliteit, het meedenken met de organisatie en de duidelijke communicatie, neemt veel zorgen bij de opdrachtgever weg. Het leveren op vooraf afgesproken tijdstippen ondanks de zeer korte doorlooptijd is een heel sterk punt. René Beckman, business analist NS
  • SAMR is goed in het doorgronden van onze vraagstukken en net iets verder kijken. De creativiteit van SAMR heeft geholpen onze ideeën verder vorm te geven en uit te werken. Manon Groenendijk, manager marketing & communicatie Van Wijnen West
  • Voor de propositie-ontwikkeling van de HEMA zorgverzekering hebben we met SAMR samengewerkt. Ze zijn creatief, verbindend en hun ideeën zijn goed inzetbaar. Laura Geerlings, director financial services bij HEMA

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Deel dit stuk
  • LinkedIn
  • Twitter
  • WhatsApp
  • Facebook
  • Email

Bekijk ook

  • Onze filosofie: 360SAMR™
  • Producten
  • Projecten
  • Uitgaven

Doe de BSR™-test

ISO certificering & Fair Data

Bekijk onze ISO certificering

Awards

Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland (CustomerFirst Awards)
Shopping Awards

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Contact

Leusderend 36
3832 RC Leusden
Postbus 333
3830 AJ Leusden
033 330 33 33
welkom@samr.nl

Algemene voorwaardenDisclaimer
Top of Flop: Outfittery Patiënt én arts zijn gebaat bij goede informatie

Send this to a friend

Scroll naar bovenzijde