Design Thinking

Design Thinking is eng.

Maar het werkt.
Door: Manette Hazelaar

We blíjven huiverig voor de grootste doorbraak in het vernieuwingsdenken: design thinking. Een pleidooi om uit je comfortzone te treden. En hoe je prima met een klein project kunt beginnen.

 

Innovatie is hot. Googel het woord en je krijg meer dan 8 miljoen hits. Innovation levert er maar liefst 447 miljoen op. Steeds meer bedrijven hebben een Manager Innovatie of innovatie-afdeling. Toch komt dé innovatie-ontwikkeling van de laatste jaren niet goed van de grond: design thinking. Oftewel: ideeën en innovaties starten vanuit de echte behoeftes van de gebruiker.

De reden? Ik vrees angst voor het onbekende, een gebrek aan lef.

Van aannames naar betrokkenheid.

Veel ontwikkelingen en innovaties worden nog altijd gebaseerd op aannames. Pas als het concept staat, wordt de klant betrokken door middel van een concepttest. Als kwalitatief onderzoeker blijf ik het een zinvolle methode vinden, waarin een concept nog beter wordt gemaakt op basis van de input van klanten. Maar…

Als je op zoek bent naar radicale vernieuwing, moet je de klant vanaf het begin betrekken. Niet innoveren voor, maar mét de eindgebruiker. Vanaf het allereerste begin. Ik schreef daar al eerder over en recent gaven we ook een clinic design thinking bij Beeckestijn Business school.

Weg uit de comfortzone

De drukbezochte clinic en de vragen die ons regelmatig gesteld worden, maken duidelijk dat organisaties zitten te springen om design thinking. Toch gebeurt het nog weinig. Als puntje bij paaltje komt, ontbreekt het vaak aan lef.

Design thinking gooit je in het diepe. Je weet niet hoe lang het gaat duren en waar je uitkomt. Waar moet je beginnen? Wie moet je betrekken? Ik ontken het niet, design thinking is best spannend. Los daarvan kost het tijd en geld.

Het is lastig om budget vrij te krijgen voor een project dat van te voren zo weinig kaders heeft. We zijn gewend aan duidelijke, afgebakende plannen met dito budgetten en planningen. Die comfortzone moet je uit! Alles loslaten en met de eindgebruiker en relevante stakeholders bij nul beginnen. Het enige houvast dat je hebt is dat je uiteindelijk tot een radicale vernieuwing komt waar je jaren mee vooruit kan.

Stapsgewijs

Misschien denk je ‘makkelijk praten, maar daar kan ik niet mee aankomen in mijn organisatie’. Doe het dan stapsgewijs. Verdiep je om te beginnen volledig in je klant, de eindgebruiker. Niet denken voor de klant, maar vanuit de klant. Word ‘gebruiker+’.

Start vervolgens eens met een klein project. Design thinking hoeft niet groots te zijn. Het is geen methode, maar een manier van denken die je al op het kleinste project kan toepassen.

Ga bijvoorbeeld met één dalmoment uit je customer journey aan de slag en zie hoe je van zo’n dal een piek kunt maken. Dan heb je munitie om de organisatie te overtuigen voor een radicale omslag.

Wordt het veiligheid en kortetermijnoplossingen? Of spring je in het diepe en blijf je relevant en vernieuwend? We helpen je graag met design thinking.  Het is eng, spannend, maar het werkt.

 

Wil je meer weten over design thinking? Tijdens het MIE verzorgen wij op 2 februari een masterclass design thinking.

The following two tabs change content below.
Manette Hazelaar

Manette Hazelaar

Manette is manager van SAMR Design Lab en gespecialiseerd in kwalitatief onderzoek.
Manette Hazelaar

Alle berichten van Manette Hazelaar

<< TERUG

Ook interessant