Voor 2016 hadden marketeers grote plannen.

Waar staan we nu? Praat mee!
Door: Jessica Jonasse

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

‘De marketingafdeling bepaalt de commerciële strategie van de organisatie’. Dat was de algemene opvatting uit het vierde onderzoek naar digital marketing, uitgevoerd eind 2015 door SAMR in samenwerking met Beeckestijn Business School. De marketeers uit het onderzoek zagen het als hún taak om de organisatie mee te nemen in de digitale transformatie. We zijn een jaar verder: het vijfde onderzoek Digital Marketing komt eraan. Wat is er van de ambities voor 2016 uitgekomen? En wat waren de hickups? Drie topics, drie persoonlijke conclusies en: drie keer een uitnodiging aan jou om mee te praten!

 

1 Mandaat, mandaat, mandaat.

Wij marketeers wisten het al in het onderzoek eind 2015: succes in digital marketing staat of valt bij commitment van het management. Het was onze grootste uitdaging om dat in 2016 voor elkaar te krijgen.

Vandaag de dag  ontbreekt het ons volgens mij nog altijd aan mandaat. En nog meer ontbreekt het organisaties als geheel aan voldoende kennis om ‘te doen’. Marketeers hebben  munitie nodig om het management te overtuigen de organisatie meer digital en social te maken.

Voor 2017 wordt wat mij betreft dit hét argument: niemand –zelfs de grootste marketing wizzard- kan door de continue toestroom van nieuwe mogelijkheden tot in detail op de hoogte zijn. Dat vraagt om inzet van meerdere expertises. Gebruik maken van specialistische kennis van collega’s. De marketeer is de programmamanager met het overzicht. Specialistische collega’s worden ingezet als projectmanagers van scrum projecten.

Conclusie: Marketing is geen functie, maar een competentie. En dát mandaat moeten we in 2017 tussen de oren krijgen.

2 Technologie en cross channel

Marketeers voorzagen voor 2016 twee belangrijke pijlers; kennis van marketingtechnologie en cross channel optimalisatie. Oftewel: de juiste boodschap op het juiste moment via het juiste kanaal bij de klant zien te krijgen.

Ik denk dat die uitdaging  nog altijd een puzzel is waar menigeen van ons zich op stuk bijt.

Mijn verwachting is dat dit niet lang meer zal duren, de middelen worden steeds slimmer. Marketing automation tools, die je crm koppelen aan je cms. Dat biedt een prachtig inzicht in het gedrag en de behoeften van je klanten. Met dat inzicht begint de cross channel optimalisatie. Marketing automation heeft het afgelopen jaar een enorme vlucht genomen. Volgens het PIM B2B marketing trendrapport van 2016 werkt 25% van de marketeers er al mee en bijna de helft van de overige marketeers wil met er mee aan de slag.

Conclusie: we’re getting there.

3 Klantdata

Klantdata optimaal inzetten: het –voorspelbare- derde topic uit het onderzoek van vorig jaar. Vrijwel alle marketeers hadden het voor 2016 hoog op de prioriteitenlijst staan. De vraag is of we vorderingen hebben gemaakt.

Uit een recent wereldwijd onderzoek van Forbes en Oracle blijkt dat het 81 procent van de marketeers niet lukt om klantdata zo in te zetten dat er nieuwe en impactvolle marketingprogramma’s uit volgen. Een schrikbarend hoog percentage, want die klantdata is de basis van een succesvolle marketing.

Toch kijk ik er niet van op. Ik denk dat de focus van hogerhand nog te vaak ligt op de korte termijn (lees: snelle omzet en winst), in plaats van op goede klantervaringen en een relatie opbouwen. Die overstap maak je niet zomaar, dat vraagt om een nieuwe mindset. De individuele voorkeuren en leefstijl van de klant centraal bij alles wat je doet. Weinig bedrijven hebben een compleet klantbeeld. Geloof het of niet, ik kom nog steeds organisaties tegen die de customer journey zelf voor de klant hebben ingevuld. Geïntegreerde marketing is dan een brug te ver. Dat lukt pas als je een holistisch beeld hebt van de klant.

Conclusie: data benutten begint met kennis van de klant. Werk aan de winkel.

De uitdagingen voor 2017. Praat mee!

Drie topics, drie opinies van mij. Maar waar het écht om draait is jouw mening. Wat zijn jouw uitdagingen op het gebied van digital marketing? Praat mee! Geef hier je reactie (kost je 5 minuten) en doe mee aan het vijfde Nationale Onderzoek naar Digital Marketing. Ik kijk ernaar uit.

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.
The following two tabs change content below.
Jessica Jonasse

Jessica Jonasse

Jessica Jonasse is Business Development Manager bij SAMR en gespecialiseerd in medewerker- en klantbeleving.
Meer uit de serie digital marketing
<< TERUG

Ook interessant