header-image

Gezellig shoppen voor de feestdagen, waar kan dat nog?

Vorig weekend was ik een middagje shoppen in Utrecht. Heerlijk met dit weer, het lijkt wel of we de herfst gewoon overslaan. De terrassen zaten vol, het was gezellig druk. En natuurlijk was er het vertrouwde geluid van de bloemenkoopman. “Zonnebloemen! 10 voor 5 Euro! Wie maakt me los?!“

Door die zomerse taferelen was ik dan ook helemaal niet in de stemming voor Sint en kerst. Toch werd ik er thuis mee geconfronteerd. Er was een serieuze stapel folders op de deurmat geploft. Terwijl ik de folders bij elkaar raapte, realiseerde ik me dat het toch echt al november is.

De eindejaarsrally in retail staat voor de deur!

Hoe gaat de eindejaarsrally in retail dit jaar verlopen? Bieden Blokker en HEMA weerstand aan Xenos, Action en de Deense ketens Flying Tiger en Søstrene Grene? Brengt ‘Hebbes!’ V&D er weer terug in de race? En hoe hard zal online dit seizoen groeien?

Al bladerend door de folders, lieten deze vragen mij niet los. Hoog tijd dus om te kijken hoe de Nederlandse consument hier over denkt. De afgelopen week hebben we de eerste peiling gedaan. Tot aan de kerst kunt u de eindejaarsrally in retail in een serie blogs volgen. Welke retailers staan bovenaan de shoppinglist van de consument? Hoeveel besteden we dit jaar extra met de feestdagen? Bestellen we, lekker makkelijk, bij Coolblue, bol.com of Wehkamp.nl of gaan we toch (ook) naar de koopavonden in de binnenstad?

We hebben deze week gekeken naar de populariteit van retailers voor Sint- en kerstaankopen. Niet sec voor de aankopen, maar ook voor de sfeer en beleving. Bij de warenhuizen zien we een spannende strijd tussen V&D, HEMA en bol.com. Bijna een kwart van de consumenten zet de vertrouwde filialen van HEMA en V&D in hun top vijf. Maar de competitie met online is groot: 34% heeft ook een bezoek aan bol.com in de top vijf staan.

Weinig sfeer in de folders

In de folders voert de productgerichte benadering de boventoon. Er is weinig Sint- of kerstsfeer te bekennen. V&D doet met het merkenaanbod van Desigual, Esprit of LIV nog wel een poging om iets meer beleving te brengen. Maar veel verder dan een andere achtergrond of ‘exclusief bij V&D’ komt het niet. Net als in de HEMA-folder is het marketingdenken teruggebracht naar ‘grijp de massa, lage prijs is kassa!. ‘De folders brengen mij in ieder geval niet in de decemberstemming.

Beleving in de warenhuizen

Fysieke winkels hebben een voorsprong op online als het gaat om sfeer en beleving. Ik herinner me nog goed dat we vroeger speciaal naar de stad gingen om de Sint- en kerstsfeer bij V&D op te snuiven. Ik kon me als kind urenlang vergapen aan de prachtige versiering.

Brengen Hema en V&D de consument die sfeer, beleving en inspiratie voor de feestdagen zoekt nog steeds in verleiding? Weten ze de kinderen van deze tijd ook te betoveren? Een korte rondgang langs deze winkels stelt teleur. Het retailtheater bij V&D blijft beperkt tot een paar versieringen aan het plafond en een speciale inpakservicebalie. In Zeist zelfs in de vorm van een stapeltje pallets, wat absoluut niet past bij deze vestiging of de consumenten in deze gemeente. Prijs en korting voeren de boventoon. De sfeer van vroeger is verworden tot nostalgie, waar je met weemoed aan terug denkt.

Bij HEMA is het niet veel beter. Bij het binnenlopen van de winkel vallen gelijk de stapels rode dozen op, waarin strooigoed en chocoladeletters worden aangeboden. Van een gezellige retailambiance en eindejaarsbeleving is ook hier weinig sprake. Het is een op hol geslagen salesdrive, met een jaren-80 uitstraling. Nauwe gangpaden, een productgerichte presentatie van de producten en vooral prijscommunicatie. De aloude retailwijsheid ‘zoeken moet leuk zijn en vinden moet makkelijk zijn’, is hier duidelijk uit beeld geraakt.

Bied de consument warmte en gezelligheid

Vooral bij de aankopen voor de feestdagen draait het bij de consument om gezelligheid, sfeer en beleving. Niet voor niets zijn de speciale kerstmarkten razend populair. Consumenten gaan hiervoor speciaal op pad. Nederlandse warenhuizen kunnen een voorbeeld nemen aan Harrods in Londen of de Galeries Lafayette in Parijs. Bij Harrods is de beroemde Countdown to Chrismas begonnen. Dit jaar met zeven verschillende kerstthema’s. De Galeries Lafayette hebben hun etalages aan de boulevard Haussemann – in samenwerking met Disney – omgetoverd rond het thema Chrismas from another planet. Zij spelen daarbij ook nog eens slim in op het combineren van retail en leisure-activiteiten.  

De cijfers uit het eindejaarsonderzoek laten duidelijk zien dat de consument vertrouwde retailers zeker nog niet vergeten zijn. Online-retailers bieden consumenten vooral gemak. Retailers in de binnenstad kunnen zicht onderscheiden door de sfeer. Breng de consument in de verleiding door vooral die specifieke en gezellige Sint- en kerstsfeer te bieden. De warmte in de (normaal gesproken) koude wintermaanden.

We hebben nog vier weken tot Sinterklaas, dus het kan nog goed komen. Ik blijf het volgen.

The following two tabs change content below.
Webredactie

Webredactie

Webredactie

Alle berichten van Webredactie