big data

Groeien met big data. Dit zijn de 3 types die je kansen verzilveren.

Door: Willem Brethouwer

Marketingcollega’s, ik wil het met u hebben over moderne tijden, moderne problemen en moderne oplossingen. Een verhaal over big data, nieuwe kansen en jonge gasten.

 

Stel: u en ik – laten we onszelf senior marketeers noemen – zien een probleem. De omzet loopt terug, de klant vindt ons niet meer leuk, kortom: de moderne tijd stelt ons voor moderne raadsels. We denken aan een big data oplossing. Klinkt goed, maar hoe dóen we dat? Mag ik u voorstellen aan een nieuwe generatie, en de drie types die daarvoor absoluut nodig zijn. De nerd voor de cijfers, de interpreter voor de kans, de creative voor de uitwerking. Laat me u een fictief, maar tegelijk zeer reëel voorbeeld schetsen.

DE NERD

Stel dat bij kappersketen Cosmo de omzetten flink teruglopen. Nerds krijgen de beschikking over alle cijfers; omzet per klant, NAW-gegevens, geslacht, soorten kapsels die het goed doen, etc. Na een paar uur komen ze de kamer uit met hun analyse onder de arm.

Conclusie? Veertigers komen nog wel eens langs, maar de twintigers zijn afgehaakt. Bovendien valt op dat de paar jongeren die nog wel komen, het bedrijf maar ouderwets vinden.

Interessant begin. Maar als je alleen nerds in je team hebt, slaat de analyse daar dood. Je hebt ook mensen nodig die naar de toekomst kunnen denken. Ik stel u voor aan de interpreter.

DE INTERPRETER

De jongens en meisjes die in het nu staan. de duiders, de antropologen die de big picture, de context ‘zien’ en er iets mee kunnen aanvangen. Ik noem ze de interpreters.

Deze jonge mensen weten wat precies ze met de constatering van de slimme nerds aan moeten. Dus de Cosmo spreekt alleen nog 30+ doelgroepen aan? Logisch. ‘Schorem’ is bij de doelgroep allang een begrip.

Wat zou zo’n interpreter tegen Cosmo zeggen? ‘Gasten -stel ik me zo voor-, ‘misschien is het tijd om een nieuw merk te beginnen. Met jongere kappers, dance en hiphop, biokoffie en een snookertafel. Maar vetter, nadoen is voor wallies.’

U begrijpt wat ik bedoel: interpreters zien het grote plaatje van vandaag.

DE CREATIVES

De nerds hebben een verband gevonden, de interpreters zien kansen. Enter de creatives. Want nu is het tijd voor de schoonheid, de kunst van datavisualisatie. Zie ze als de reclamemaker 2.0: u en ik zijn eruit wat we willen vertellen, nu is het tijd voor de belofte. Oftewel de site, Facebook, instagram, de pay-off, brandfeel, de fotografie, kleuren, tone of voice, interior desing… Cosmo zou het vandaag moeten doen.

Beste marketingcollega’s; we rule the business. Maar de big data toekomst van dit land is aan de generatie nerds, interpreters en creatives. Dát zijn de types die je in je data A-team moet hebben. Zie hoe ze voor je ogen een bak cijfers tot een marktkans te transformeren. Het is me een dagelijks genoegen om met ze te werken.

Dit blog is ook gepubliceerd op Frankwatching.

 

De blogs uit de serie ‘aan de slag met big data’ zijn gebundeld in een ebook: Big data voor beginners. Vraag het hier gratis aan.

 

 

The following two tabs change content below.
Willem Brethouwer

Willem Brethouwer

Willem Brethouwer is directeur en oprichter van SAMR (SmartAgent MarketResponse). Samen met zijn collega’s helpt Willem kansen te vinden voor elke organisatie. Daarbij gaan zij voorbij marktonderzoek en data-analyse. Door het zoeken, vinden & verbinden van data vanuit verschillende perspectieven reiken zij organisaties unieke kansen aan. Want de tijden zijn veranderd en de marktonderzoeker van gisteren is de marktvinder van nu. Willem is oprichter en directeur van SAMR en (big) data expert. Hij kan niet genoeg krijgen van de enorme mogelijkheden van data en spreekt en blogt hier dan ook regelmatig met veel enthousiasme over. Willem wordt gedreven door wat consumenten motiveert. Zo heeft hij zich ontwikkeld als consumentoloog, met een brede kijk op mensen, merken en markten.
Meer uit de serie aan de slag met big data
Meer uit de serie big data
Meer uit de serie data
<< TERUG

Ook interessant