design thinking

De kracht van Design Thinking

Een SAMR masterclass bij Beeckestijn Business School.
Door: Tikor Kroese

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

In een hotel blijft een knuffel liggen. Zo’n smoezelig konijntje. De medewerkers kunnen die knuffel in de bak met gevonden voorwerpen gooien. Dat doen ze niet. In plaats daarvan verplaatsen ze zich in de eigenaar. Een klein kind, ongetwijfeld heel verdrietig. En doordat ze zich verplaatsen in de gevoelens van de klant, komen ze tot een briljant stukje Design Thinking waar afgelopen vrijdag 120 marketeers van smulden. Een verslag én de 4 do’s and dont’s voor Design Thinking.

 

Vrijdagmiddag 7 oktober, 2016. Bij Beeckestijn Business School houden mijn collega Ruben van Hoof (psycholoog) en ik, een presentatie over Design Thinking. Een zaal met 120 marketingprofessionals zoekt het ei van Columbus. Een geniale marketingactie, die ene radicale innovatie, hét product van het jaar.

De grote vraag is: hoe kom je tot innovaties die daadwerkelijk waarde toevoegen? Nou, met Design Thinking dus. Oftewel: het radicaal loslaten van, tja, eigenlijk álles wat je geleerd hebt en geneigd bent te doen. Waarin je dus niet denkt als marketeer, maar als mens, je vol-le-dig verdiept in het perspectief van de klant. Hoe je dat doet? Zo de 4 do’s and dont’s, eerst terug naar het hotel.

De medewerkers van het hotel doen níet het gebruikelijke- de bak gevonden voorwerpen- maar verplaatsen zich in het kind. Een kind dat niet alleen zijn knuffel mist, maar zich ook zorgen maakt; ‘gaat het wel goed met knuffel?’ Dus wat doen ze in het hotel: knuffel wordt behandeld als een VIP. Knuffel aan de ontbijttafel, knuffel in de sauna. De foto’s worden via social media verspreid. ‘Meneer Konijn wordt goed verzorgd, maar verlangt wel naar zijn baasje’. Een geniale marketingactie, maar bovenal een knap staaltje Design Thinking.

Na het voorbeeld hunkert de zaal naar handvatten om zelf aan de slag te gaan. We geven ze hierbij: de 4 cruciale do’s and dont’s inzake Design Thinking.

  1. Radicaal gebruikersperspectief

Het belangrijkste bij Design Thinking: denk vanuit de mens. ‘Nee, dat is een geniale tip’, hoor ik je denken ‘dat doen we al lang, we doen toch marktonderzoek?’ Prima, maar marktonderzoek gaat niet ver genoeg. Je leert wat je klant (gebruiker) vindt, maar leert níets over zijn diepere behoeften. Bij Design Thinking moet je één worden met de gebruiker. Eigenlijk moet je nog verder gaan, je moet de ‘gebruiker+’ worden. Dat bestaat uit twee aspecten:

Het eerste: een radicaal gebruikersperspectief om achter die achterliggende behoefte te komen. Denken wat je klant denkt. Voelen wat hij voelt. Beleven wat hij beleeft. Dat doe je door hem te observeren, te ondervragen en met hem mee te lopen. Het grote verschil met kwalitatief onderzoek is de context. Je haalt de gebruiker niet naar je toe, jij integreert in die context. Ga letterlijk bij hem aan tafel zitten.

Het tweede aspect is achtergrondkennis. Die verzamel je voor, tijdens en na het proces. Je wordt even expert op een bepaald gebied en hebt kennis die de ‘gewone’ gebruiker niet heeft. Je bent meer dan de gebruiker: de gebruiker+.

  1. Denk niet meteen in oplossingen

Het zit in onze natuur; er is een probleem en we schieten gelijk in de oplossingsmodus. Dat moet je bij Design Thinking dus niet doen. Dwars tegen je natuur in. Design Thinking dwingt je om een stap terug te doen. De vraag loslaten en je afvragen of die initiële vraag wel het echte probleem is. Of ben je bezig met symptoombestrijding?

SAMR-directeur Willem Brethouwer vraagt nooit ‘Wat is het probleem? maar begint met de vraag ‘Waar wil je meer van?’. Daarmee draait hij de initiële vraag om en dat leidt tot nieuwe discussies en inzichten. Het kan ook zomaar gebeuren dat je even helemaal ‘lost’ bent. Prima! Dat zorgt ervoor dat je helemaal opnieuw moet beginnen. Weg van de platgetreden paden. Begin bij het begin.

  1. Maak stuk wat er is

We zitten vastgeroest in onze ideeën. Dat begint al op de basisschool. Een kind doet waar hij zin in heeft. Kleurt op de muren, haalt dingen uit elkaar. Ontdekt. Maar op school leert hij tussen de lijntjes kleuren. Moeten sommen oplossen volgens het boekje. In een schriftje. Nuttig, maar het maakt alle creativiteit morsdood. Maak dus stuk wat je hebt en wat je weet: begin met niets. Geen methoden, geen businessmodellen. Kijk gewoon om je heen. Toeval bestaat niet, je moet je ogen er voor open houden. Signaaltjes, hoe klein ook, opvangen. Ineens is er een piepklein ideetje. Gouden ideeën zijn nooit groot, die worden klein geboren en groeien met tijd en liefde tot iets geniaals.

  1. Itereer

Design Thinking is geen vastgelegd, lineair proces. Het is iteratief. De stappen die je doorloopt lopen allemaal in elkaar over. De input van gebruikers, het uit ontwikkelen van een idee, veranderingen in de context. Het levert continu nieuwe inzichten op, waarmee je weer terug gaat naar de tekentafel. Steeds weer. Net zolang bijschaven tot het goed is. Maar ook vooruit itereren. Je ideeën niet tot in detail uitwerken, maar meteen testen.

Tot slot nog enkele randvoorwaarden voor succes.

  • Werk met een multidisciplinair team. Waarom zou je in vredesnaam alles zelf doen als een ander het beter kan?
  • Begin met veel ideeën. Alles wat in je opkomt kan bruikbaar zijn. Maar, schrijf ze op. Bij voorkeur met een dikke stift op post-its. Dat dwingt je het kort te houden. Je gebruikt ze misschien helemaal niet, of niet meteen. Maar de ideeën moeten uit je hoofd om ruimte te maken voor nieuwe.
  • Verander van omgeving! In die vergaderkamer waar je vorige week nog de maandcijfers zat te bespreken kom je niet tot geniale ingevingen. En het geijkte ‘op de hei’ is ook geen goed idee. Ga naar plekken waar veel gebeurt en te zien is. De stad, een museum, alles kan, als je maar geïnspireerd wordt.

Design Thinking is een avontuur. Je weet niet hoe het gaat lopen, je weet niet waar je uitkomt. Maar geloof me, het is de moeite waard. Het hotel uit de inleiding? De knuffel kwam terug bij zijn rechtmatige eigenaartje en de 120 professionals bij Beeckestijn luisterden ademloos naar de free-publicity resultaten.

Meer weten over Design Thinking? Zelf een masterclass bijwonen of organiseren?

Je weet ons te vinden.

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.
The following two tabs change content below.
Tikor Kroese

Tikor Kroese

Tikor is strategisch designer en gedragsveranderaar bij SAMR.
Tikor Kroese

Alle berichten van Tikor Kroese

Meer uit de serie design thinking
Meer uit de serie innovatie
<< TERUG

Ook interessant