MBA in big data. 1) Je database.

Big Data begint bij organiseren, en dán pas analyseren, rapporteren.
Door: Brand Hop

Base, oftewel bron. Het woord zegt het letterlijk,: databases zijn de bron van je big data-inzichten. En wat is het onbegrijpelijk dat veel bedrijven en organisaties aan dat eenvoudige feit voorbij gaan. Big Data begint bij organiseren van je database. Waarna al je analyses pas écht waardevol zijn. Organiseren, analyseren, rapporteren: welkom bij course 1 van de opleiding MBA Big Data & Business Analytics.

Eerst even terug. De term Big Data wordt te pas en te onpas gebruikt. Iedereen wil er iets mee of heeft er een mening over. Maar hoeveel er ook over gezegd en geschreven wordt, daadwerkelijk aan de slag met big data blijft lastig. Ik zie dit ook vaak bij klanten. Ze willen inzichten in de markt en hun klantbestand. Waar voorheen de nadruk op marktonderzoek lag, snappen ze nu dat de relevantie van gegevens uit diverse bronnen kansen biedt. Wel, als dát inzicht eenmaal is doorgedrongen, moet je beginnen bij stap 1: je database organiseren.

Organiseren

Te vaak wordt het organiseren van data overgeslagen of afgeraffeld. De bron is dus niet op orde, terwijl juist dáár een goede analyse mee staat of valt. Kijk eens goed naar wat je allemaal in huis hebt. Niet alleen bij marketing, kijk naar je héle organisatie.

Veel bedrijven hebben hun data geordend in verschillende systemen. Een systeem voor HRM, één voor financiën, één voor de productie en nog één voor marketing. Elke klant staat in systemen met verschillende gegevens. Logisch, want iedere afdeling heeft behoefte aan andere gegevens. Maar praktisch is anders. Het risico is dat mutaties niet in al die systemen doorgevoerd worden. Zo kan het gebeuren dat een klant na verhuizing een pakketje op het nieuwe adres ontvangt, maar de factuur op het oude. Dat moet beter. Dat kan als je alle data bij elkaar brengt. Klant blij, jij blij.

Analyseren

Groot bijkomend voordeel van het samenbrengen van alle gegevens is dat je verbanden vindt die anders verborgen waren gebleven. Helemaal als je ook externe data koppelt. Wat is de gemiddelde leeftijd van je klanten? Wonen ze vooral in Friesland of in de Randstad? Wat voor types zijn het, avonturiers of veiligheidszoekers? Lezen ze de Linda of de Libelle? Waardevolle informatie die je kunt gebruiken om de klant persoonlijker benaderen. Of om op zoek te gaan naar nieuwe klanten.

Rapporteren

Wie organiseert en analyseert krijgt veel rijkere rapportages.. Vroeger leverde een bureau keurig per onderzoeksvraag een apart bestand met data op. Verbanden met overige gegevens kwamen nauwelijks aan de orde. Medewerkerstevredenheidsresultaten bijvoorbeeld werden als op zichzelf staande feiten bekeken. Je kon nog net een uitsplitsing per afdeling krijgen, maar dan hield het op.

Juist het integreren van onderzoeksresultaten in de centrale database zorgt voor inzichten waar je echt iets aan hebt. Je kunt verbanden leggen met salaris, ziekteverzuim, werkzaamheden die men uitvoert, enzovoort. Dan zie je bijvoorbeeld dat de afdeling met die lage tevredenheid ook een hoog ziekteverzuim heeft en dat daar veel geautomatiseerde werkzaamheden worden uitgevoerd. Concrete inzichten waar je direct wat mee kunt. Ook kun je door de tijd meten en verbanden gaan leggen met gebeurtenissen in het bedrijf of op persoonlijk vlak. Hiermee krijg je een compleet beeld van je medewerker en kun je hem of haar optimaal motiveren.

En dit, dames en heren, is nog maar het begin. In de volgende course behandelen we stap 2: … De next step in die geweldige tijd waarin we nu leven. Je moet weten waar en hoe je kansen kunt vinden. Dan hoef je ze alleen maar te grijpen en er iets goeds mee doen.

 

Volg Brand op weg naar de MBA-titel Big Data & Business Analytics. Course 2: Je big data strategie

The following two tabs change content below.
Brand Hop

Brand Hop

Brand Hop is senior data-analist bij SAMR.
Meer uit de serie big data
Meer uit de serie MBA in big data
<< TERUG

Ook interessant