Ouwe lullen zaak

Niet de klanten maar de aandeelhouders van McGregor zijn het contact met de wereld kwijt.
Door: Willem Brethouwer

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

Een hipperdepip winkel is het nooit geweest. Maar de bevolking vergrijst, de kansen op een doorstart zijn er, die kansen zijn niet gepakt. Is het sluiten van een McGregor niet een teken van zowel egoïsme als egocentrisme in een maatschappij die van bestuurders steeds meer een Human to Human benadering eist? De aandeelhouders verstaan de taal van een nieuwe tijd niet. Niet hun klanten, maar zijzelf zijn de ouwe lullen.

 

Alles wat los en vast zit koop ik online, maar kleren koop ik al jaren bij Adam Brandstore in Leusden. Ik ken de baas, ik ken zijn medewerkers. Ze zijn persoonlijk, betrokken en servicegericht, altijd in de top 10 van best renderende winkels. Je mag mij een fan noemen, iemand uit de ouwe-lullen doelgroep, ja noem mij gerust te biased om een oordeel te geven over de ontwikkelingen bij McGregor. Ik doe het toch.

Aandeelhouders hebben eigen plannen

Met stijgende verbazing heb ik de stukken verzameld die de media hebben geproduceerd over McGregor en Adam. Ik lees over aandeelhouders die een net aangetreden directeur ontslaan, en vervolgens surseance aanvragen. Waarop de curator uiteindelijk moet constateren dat de aandeelhouders toch gewoon de beste kans op doorstart geven, hetgeen een uitkomst zal zijn voor directie, medewerkers en klanten. Maar helaas, die aandeelhouders hebben dus hun eigen plannen.

Conformisme en ethiek vs. egoïsme

Aandeelhouderbelang wint het hier van aandeelhouderswaarde. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat als we de andere insteek zouden kiezen (focus op medewerkers, vakkennis en klanten) we het vraagstuk anders hadden kunnen oplossen. We leven verdorie in een tijd waarin bijna alles meetbaar en verbeterbaar is.

Is er permanente klant- en medewerkersfeedback georganiseerd en gecombineerd met shopperjourneys? Zijn slimme sensoren aan interne databronnen gekoppeld? Luisterde de directie naar signalen van de winkelvloer? Is er geëxperimenteerd met echte personal services, opleiding en training? Het gevoel bekruipt me dat het bedrijf die kans nooit heeft gekregen. En dat is een groteske ontkenning van de wereld waarin we leven.

Juist vandaag de dag wordt van bedrijven een conformistische en ethische politiek gevraagd. Juist vandaag wordt van bedrijven verwacht dat zij hun stakeholders centraal stellen in de wijze waarop zij communiceren en handelen. Niet langer staat ons eigenbelang voorop, maar dat wat we toevoegen aan de wereld. Minder hoogdravend gezegd: wat verwachten anderen van mij en wat is voor alle betrokkenen het beste? Stakeholderfocus in plaats van shareholderbelang dus.

Human to human

‘Ons adagio is: There is no reason to put a limit to our ambitions’, schrijft de McGregor Fashiongroup op haar website. Afijn, ze bedoelen natuurlijk adagium. Maar laat u niet misleiden door het potjeslatijn: agio -geld- is wat hen drijft. En die ambitions hebben uitsluitend betrekking op henzelf. En juist dát is de taal die niets meer heeft te maken met de wereld waarin we leven.

Afgelopen zaterdag kocht ik in Leusden wellicht mijn laatste McGregor pantalon. Ik hoorde dat de oudste medewerkster de WW in gaat. De jongste bediende mag nog blijven, maar de franchisenemer weet niet of zijn winkel straks nog bestaat. De biased klant in mij vond het treurig, de professional zag het resultaat van old school denken. Een H2H mentaliteit is wat er van organisaties tegenwoordig wordt gevraagd, dat is míjn adagium. En geloof mij, van heel veel consumenten die jonger zijn dan ik.

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.
The following two tabs change content below.
Willem Brethouwer

Willem Brethouwer

Willem Brethouwer is directeur en oprichter van SAMR (SmartAgent MarketResponse). Samen met zijn collega’s helpt Willem kansen te vinden voor elke organisatie. Daarbij gaan zij voorbij marktonderzoek en data-analyse. Door het zoeken, vinden & verbinden van data vanuit verschillende perspectieven reiken zij organisaties unieke kansen aan. Want de tijden zijn veranderd en de marktonderzoeker van gisteren is de marktvinder van nu. Willem is oprichter en directeur van SAMR en (big) data expert. Hij kan niet genoeg krijgen van de enorme mogelijkheden van data en spreekt en blogt hier dan ook regelmatig met veel enthousiasme over. Willem wordt gedreven door wat consumenten motiveert. Zo heeft hij zich ontwikkeld als consumentoloog, met een brede kijk op mensen, merken en markten.
Meer uit de serie McGregor
<< TERUG

Ook interessant