header-image

Medewerkerbeleving: de orde van de dag

Iedereen heeft wel eens een mindere werkdag. Daar is niks mis mee. Vaak blijven deze onopgemerkt en lost de mineur vanzelf op. Maar soms helpt het als de werkgever een helpende hand of een luisterend oor biedt. Dan moet je natuurlijk wel in de gaten hebben dat er wat speelt bij de medewerker. En dat kan eigenlijk heel makkelijk.

Een keer per jaar is te weinig

Met een medewerkerstevredenheidsonderzoek meet je een keer per jaar hoe een medewerker zich op het werk voelt. Dit levert interessante informatie op en leidt tot constructieve verbeteracties. Maar drukke dagen, dipjes of juist de hoogtepunten verdwijnen hierbij al snel naar de achtergrond. Het is ook een beetje raar om 7 maanden na dato te zeggen dat je een week heel erg gestrest bent geweest. Terwijl dat soort dagen juist veel impact hebben op je werkgeluk. Jaarlijkse onderzoeken en gesprekken met  de leidinggevende zijn de momenten waar een medewerker zijn mening geeft over het werk. Dit is te weinig. Het dagelijks feedback geven is wat past bij deze tijd.  

‘Hoe was je werkdag?’

Waarom niet iedere dag vragen: ‘Hoe was je werkdag?’. Elke dag voordat de werknemer naar huis gaat geeft hij met een blije, neutrale of boze smiley aan hoe de werkdag is verlopen. Eenvoudig via een app op de telefoon of email deze vraag beantwoorden geeft inzicht in het dagelijks sentiment van de medewerkers.

Een kwestie van pieken en dalen

Elke dag een score geven aan de werkdag. Hoogtepunten en dieptepunten. En dat vervolgens allemaal op een rijtje kunnen terugzien. Dat geeft een manager veel inzicht in de gemoedstoestand van de medewerker. En of hij wel of niet in gesprek moet gaan met de medewerker. Na een paar dagen boze smileys is het misschien een goed idee om eens om tafel te gaan. Is er iets aan de hand? Gaat het thuis niet zo lekker? Heb je ruzie met een collega? Is de werkdruk misschien te hoog? Is er iets ongewoons gebeurd die dag? Wellicht dat je als werkgever meteen iets kan doen om de werkervaring voor je werknemer iets aangenamer te maken. En mocht er geen aanleiding zijn om direct in te grijpen, biedt het verloop van de dagelijkse medewerkerbeleving mooie input voor het jaargesprek.

Meer dan alleen een vraag

Deze enkele vraag is goed voor de werknemer, maar er is meer! Deze informatie kun je goed koppelen aan andere metrics. Denk aan productie, ziekteverzuim of klantoordelen. Neem een callcentermedewerker. Hoe waardevol is het om de oordelen van de klanten die de medewerker die dag telefonisch helpt in verband te brengen met de werkbeleving van die medewerker op diezelfde dag? Bevlogen medewerkers zijn namelijk de basis voor tevreden klanten!

Het stellen van een enkele vraag aan het einde van de werkdag heeft zijn toegevoegde waarde al meer dan eens bewezen. In het verleden was er al de optie om het dagelijks sentiment te meten, maar pas nu lijkt de methodiek echt voet aan de grond te krijgen. Wij zien kansen voor werkgevers om het beste uit hun medewerkers te halen. Dit lukt pas echt goed als de medewerkers lekker in hun vel zitten. Dit is voor ons dan ook het moment deze methodiek in een nieuw jasje te steken en deze opnieuw te introduceren. Passend bij de wensen en (technische) kansen van deze tijd. Op individuele basis data verzamelen en monitoren. Voor ons is het één plus één is twee.

The following two tabs change content below.
Eelco van de Stolpe

Eelco van de Stolpe

Eelco is sr. consultant bij SAMR en gespecialiseerd in medewerkerbeleving.
Eelco van de Stolpe

Alle berichten van Eelco van de Stolpe