Wij zijn goed bezig

MVO en marketing: hoe vertel je het?

Verslag van de SAMR M&M clinic
Door: Annette Groen

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

Klanten waarderen het als je ermee bezig bent. Veel organisaties wíllen ook graag hun verantwoording nemen. Komt nog eens bij dat een goede MVO-strategie een geweldig marketinginstrument kan zijn.

Tot zover het goede nieuws.

Want het lukt maar weinig organisaties om MVO succesvol te verweven in hun marketing. Hoe doe je het zo, dat het oprecht voelt en ís? Op de MVO & Marketing Clinic (M&M Clinic) geven wij samen met twee associate partners van SAMR het antwoord. Een verslag, inclusief de 5 learnings van deelnemende professionals.
 

MVO is communicatie

Tijdens de clinic, onder leiding van SAMR-directeur Willem Brethouwer, blijkt keer op keer dat organisaties vooral worstelen met communicatievraagstukken. Hoe communiceren we MVO naar klanten? Op een manier die bij ons past? Spreker nummer een: Bart Bruggenwirth van b-open, pionier in MVO-marketing sinds 2003. Volgens Bart kom je in 3 stappen uit op een effectieve communicatiestrategie. In een concreet verhaal zijn z’n voorbeelden spot-on.

  1. Discover:

Waar ligt je maatschappelijke betekenis? Kijk naar raakvlakken tussen maatschappij, mens en  merk. Dove heeft dat goed begrepen. Daar is hun missie uit voortgekomen: een wereld te creëren waarin schoonheid een bron van vertrouwen is in plaats van angst.

  1. Explore:

Heb je je maatschappelijke betekenis ontdekt, ga je vervolgens de potentie van het thema verkennen. Afvalverwerker van Gansewinkel kwam zo tot hun credo: ‘Afval bestaat niet’. Zij hebben zichzelf opnieuw gedefinieerd. In plaats van afvalverwerker zijn zij leverancier van grondstoffen geworden.

  1. Integrate:

De laatste stap is de integratie. Dat begint met een goed verhaal. Daarvoor moet je keuzes maken.  Je kunt niet alles vertellen, doseer je communicatie. Starbucks heeft dat goed begrepen. Het opschuimen van melk kost bij Starbucks de meeste energie. Daar zouden ze een heel –en lastig- verhaal omheen kunnen bedenken. Dat hebben ze niet gedaan. Starbucks heeft een duidelijke keuze gemaakt. Ze reppen met geen woord over de melk, maar leggen de nadruk op hun duurzame kartonnen bekers.

Sceptic? Transformer?

De ene klant is de andere niet

Ok, fine: we hebben onze strategie. Maar niet elke klant is hetzelfde. Kun je daar op inspelen? Door nog beter te kijken naar je doelgroep? Spreker twee op de M&M Clinic is Tim Mazajchik van Heartbeat Strategy, bureau voor fact based MVO-implementatie.

Tim vertelt hoe je aan de hand van het BSR model mensen kunt indelen naar hun houding ten aanzien van duurzaamheid. Er zijn vijf typen duurzame consumenten. Ze vragen allemaal een specifieke aanpak. Waar de een veel gevoeliger is voor geld besparen met duurzaamheid, is een ander meer bezig met het redden van de planeet. De 5 typologieën zijn verhelderend en voor velen een eye-opener. Hier de twee uitersten.

Transformers staan voor het redden van de hele wereld. Ze zijn vaak jong en hoogopgeleid, vormen 10% van de bevolking. Sceptics (14%) daarentegen, wantrouwen alles wat met duurzaamheid te maken heeft. Ze zijn vaak man en ouder.

Natuurlijk behandelt Tim Mazajchik ook de Likers, Beacons en Cosmopolitans. Zijn verhaal helpt de deelnemers om zich andermaal af te vragen: wie is mijn klant? En hoe vertel ik mijn MVO-boodschap?

Learnings

Beamer uit, notebooks dicht: de sprekers zijn geweest maar geen SAMR clinic eindigt zonder actieve participatie van de toehoorders. De round-up van een M&M clinic besluit zoals altijd met tips en learnings van de deelnemers. Na talloze sessie destilleren we hier de top-5:

1 Hou het simpel

Zoek iets dat bij je past, eenvoudig én informatief is om te vertellen.

2 Wees oprecht

Speel je slechts in op één klantbehoefte, prikken je klanten daar doorheen.

3 Show don’t tell

MVO is een overtuiging, geen verdienste. Laat zien wat je doet. Schep er niet over op.

4 Ken je klant

Zijn het voornamelijk sceptics? Dan doe je iets anders dan wanneer jongeren je doelgroep zijn.

5 Doe het

Alle deelnemers willen aan de slag. Want je kunt er honderden uren over vergaderen, maar learning by doing geldt als geen ander voor MVO.

De SAMR M&M Clinic

Je kunt roepen ‘Wij zijn óók heel MVO’. Maar je kunt het ook oprecht en goed doen, geholpen door van een inspirerende en verhelderende middag. De SAMR MVO & Marketing Clinic helpt organisaties om dingen scherp te krijgen. Ook geïnteresseerd? Bel of mail me, zou ik zeggen.

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.
The following two tabs change content below.

Annette Groen

Annette is senior consultant bij SAMR en specialist in duurzaamheid, MVO en energie. Je kunt haar rechtstreeks bereiken via e-mail (annette.groen@samr.nl) en telefoon (+31 6 5110 1981)

Alle berichten van Annette Groen

Meer uit de serie duurzaamheid
Meer uit de serie MVO
<< TERUG

Ook interessant