header-image

NPO laat RTL achter zich in Nederlandse on demand-huiskamer

  • 57% van de Nederlanders kijkt TV on demand
  • SBS in on demand ranglijsten nergens te bekennen
  • Popcorn Time onder jongeren bezig aan opmars
  • Pensionado’s lopen niet achter op midlifers

RTL heeft een inhaalslag te maken op het gebied van on demand TV-kijken in de Nederlandse huiskamer. Met een marktaandeel van 18% blijven de zenders van het concern achter bij die van NPO Uitzending Gemist (49%) en Netflix (25%). Onder jongeren scoort Popcorn Time opvallend goed. SBS (4%) slaagt er met zijn dienst KIJK nauwelijks in de aansluiting met de nieuwe manier van tv kijken te vinden. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek naar Nederlands on demand kijkgedrag van marktvinder SAMR.

SAMR, een fusiebedrijf van onderzoeksbureaus SmartAgent en MarketResponse, onderzocht in hoeverre Nederlanders bekend zijn met on demand TV-kijken. Dat blijkt 68% te zijn. Nederlandse ouderen komen goed mee: 52% van de 65-plussers gebruikt on demand TV-diensten daadwerkelijk. Dat is net zoveel als de groep 45-plussers.

Popcorn Time onder jongeren op derde plaats – populairder dan RTL XL

Van de jongeren tot 25 jaar maakt 72% gebruik van on demand TV-diensten. Zij halen hun on demand fix voornamelijk uit NPO Uitzending Gemist (marktaandeel in die categorie: 50%), gevolgd door Popcorn Time (43%). In de leeftijdsgroep 25 tot 34 jaar kijkt 64% TV on demand. Zij gaan naast NPO Uitzending Gemist (41%) ook vaak voor Netflix (36%). Het gratis maar illegale Popcorn Time bestaat net een jaar, maar is voor de gevestigde partijen een serieuze bedreiging geworden. Paulien Schieven van SAMR: ‘De belangrijkste kritiek van jongeren op de legale alternatieven is dat hun aanbod vaak oud is, en dat het lang duurt voor nieuwe afleveringen of seizoenen worden bijgeplaatst. Jongeren omzeilen dat probleem nu nog het handigst, maar zoals altijd zullen de andere leeftijdscategorieën snel volgen.’

Nederlanders die on demand TV kijken, kijken naar:

Naam aanbiederMarktaandeel
Uitzending gemist (NPO)49%
Netflix25%
Ziggo on Demand18%
RTL XL18%
KPN Interactieve TV17%
Popcorn Time15%
UPC Horizon7%
SBS KIJK4%
Videoland3%
Film13%

  *dit onderzoek werd uitgevoerd in juli 2015, onder 678 Nederlanders

The following two tabs change content below.
Webredactie

Webredactie

Webredactie

Alle berichten van Webredactie