open de deur

Gerrit Piksen bezocht in Oostenrijk een zuivelfabriek.

En vraagt zich af: waarom zijn Nederlandse merken niet zo open?
Door: Gerrit Piksen

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

Deze zomer bezocht ik in Oostenrijk de fabriek van een zuivelmerk. We mochten alles bekijken en alles werd uitgelegd. Het was van een hartverwarmende openheid en: het zette me aan het denken. Moeten wij in Nederland ook niet veel meer onze keukendeuren open zetten? Een analyse over klantenbinding die via Oostenrijkse kwark, Volkswagenstadt, Tony Chocolonely en Grolsch leidt tot een eenvoudige conclusie.

 

Beginnen we in Oostenrijk. Mijn familie en ik kregen zoals gezegd een kijkje in de keuken van ErlebnisSenneree. Geen ambachtelijk zuivelboertje op de alm, maar een flinke speler. Tot in detail kon je zien hoe de yoghurt, kwark en weet ik wat gemaakt worden. Ze hadden er een ware beleving van gemaakt, die eindigde in…jawel, een winkel. We liepen met een tas vol producten naar buiten. We hadden net gezien hoe het werd gemaakt, dat wilden we natuurlijk ook proeven. Wij blij, zij blij: Fans fürs Leben.

Geen nieuws

Later die avond bedacht ik me, dat onze enthousiaste reacties natuurlijk niks nieuws waren. Ik zie het wekelijks tijdens customer journey onderzoeken en Connect & Inspire sessies; deelnemers vinden het heel leuk om kennis te maken met een bedrijf. Consumenten laten zien hoe het bij jou werkt, wat je doet en hoe je het doet is een ultieme vorm van klantbeleving.

Dit weten marketeers natuurlijk ook en dus was het tijd voor de volgende vraag. Welke Néderlandse bedrijven zetten hun deur open én maken er iets bijzonders van?

Zoete inval

Bij Grolsch kun je op gezette tijden terecht. Ook ’s avonds, wat natuurlijk een geweldige manier is om met klanten mee te denken. Jägermeister Nederland: ook goed. Op de site wordt je uitgenodigd om de fabriek in het Duitse Wolfenbüttel te bezoeken. Daar heet de fabrieksrondleiding ‘jacht op het geheim’ en wordt het unieke, geheime recept van 56 ingrediënten benadrukt.

En bij Tony’s Chocolonely vinden ze openheid en transparantie heel belangrijk in hun missie om 100% slaafvrije chocolade te realiseren. Hun kantoor werd zo’n zoete inval, dat ze de Tony’s store in het leven hebben geroepen. Een winkel naast het kantoor, maar bij toerbeurt bemand door kantoormedewerkers. Nog steeds een belevenis en er wordt geweldig gewerkt aan de band met klanten.

Onthutsend

Laten we eerlijk zijn: in ons land openen te weinig fabrikanten hun keuken. En waarom? Ik ben eens gaan Googelen en kwam op een onthutsend aantal sites steeds hetzelfde onthutsende standaard antwoord tegen. Neem de food & beverage sector: ‘Een bezoek is niet mogelijk, wij maken voeding en voldoen aan strenge eisen, blablabla…’

Onzin. In Oostenrijk machen sie die Tür auf, bij Grolsch en Tony Chocolony doen ze het ook. Consumenten worden door zo’n standaard antwoord afgescheept. Het maakt mij zelfs een beetje boos. Alsof er wordt gezegd: ‘Meneer Piksen, koop gerust, maar waag het niet om binnen te komen.’

Dus

Consumenten die bij jou willen komen kijken, zeggen als ware ‘ik wil je leren kennen’. Daar zeg je toch geen nee tegen? Een uitgelezen kans om human to human marketing te bedrijven.

Of je nu levensmiddelen maakt of verzekeringen bedenkt: het heet niet voor niets kijkje in de keuken. Laat zien welke toewijding en kennis je in jouw producten stopt, het zal je fans voor het leven opleveren. Open die deur dus.

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.
The following two tabs change content below.
Meer uit de serie klantloyaliteit
Meer uit de serie klantvriendelijkheid
<< TERUG

Ook interessant