design thinking

Over design thinking.

En waarom marketeers doorgaans flops ontwerpen.
Door: Manette Hazelaar

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

Ziggo Muziek, het Nederlandse alternatief voor Spotify. Of de FiNBOX van Rabobank, ING en ABN AMRO. Ze flopten, omdat ze bedacht werden vanuit marketingdenken, de wensen van de eindgebruiker speelden geen rol. Een beetje designer zou dat nooit zijn overkomen. Die had de consument als uitgangspunt genomen.  Een verhaal over potjes kauwgom, telefoons en waarom Design thinking werkt.

 

Wat willen wij vs. wat willen zij

Markteers denken vanuit techniek (kan het) en marketing (wat levert ‘t op). Een lineair proces, zoals ze doorgaans inzetten, levert producten op die door de doelgroep pas worden beoordeeld als of vlak voor ze op de markt verschijnen. ‘Dit wilden we, wat vind je ervan?’ Waardoor je dus een hyper-innovatieve telefoon op de markt brengt die met geen mogelijkheid meer in een broekzak past.

lineair

 

Design thinking gaat uit van een geheel andere mindset. Designers leveren eindproducten die zijn ontstaan vanuit de behoefte van de doelgroep. Via een iteratief proces, waar de doelgroep in elke fase feedback geeft. En dan kom je  tot een telefoon die naadloos synchroniseert met andere apparaten.

iteratief

Marketeers vs. designers: een kauw voorbeeld.

De potjes kauwgom lopen goed bij 20-plus. Maar de fabrikant wil dat ze óók jongeren meer aanspreken. De marketingafdeling bedenkt dat de look-and-feel van het product moet worden aangepast op de doelgroep. Ze maakt een line-up van zeven verschillende potjes. Geel, groen, rood. Een etiket met een snowboarder, een bekende popster, een knap model. De sessie met een focusgroep verloopt als volgt:

  • Welke vind je het leukst?’
  • Die.

Mooi, dan wordt het die.

Een Design thinking traject begint vanuit de jongeren.

  • Ik koop nooit een potje kauwgom. 
  • Waarom niet?  
  • Groot, lomp en het rammelt in je tas.

Aha. Product development gaat niet met een pot, maar met een totaal andere oplossing aan de slag. Ze komen met vier nieuwe soorten verpakkingen. Die worden weer aan de jongeren voorgelegd. Op basis van de feedback worden ze verder doorontwikkeld. Het gaat langs de fabriek. Langs de product developers. En nog een keer langs de jongeren.

  • Bedoel je dit?  
  • Mwah    

Weken later:

  • Wat vind je hiervan?.

Net zo lang totdat er een product overblijft. Co-creatie dus.

Design thinking is voorkeur bepalen, zelfs als die er op het eerste gezicht niet is.

Het succes van design thinking, en dus de eindgebruiker centraal zetten, valt of staat met hoe nauwkeurig je je vinger legt op de behoefte van de gebruiker. Vooral wanneer mensen op het eerste gezicht niet echt een sterke voorkeur hebben. Dat boven water krijgen, is een vak. Namelijk kwalitatief onderzoek. En dat is precies wat we doen bij SAMR Design Lab. Geen genoegen nemen met aannames, maar ontwerpprocessen onderbouwen met data: ‘fact-based design thinking’.

Design Thinking is samen creëren wat je voor ogen hebt.

De rol die SAMR Design Lab vervult in Design thinking, kun je vergelijken met de bijdrage van een compositietekenaar bij het oplossen van een misdaad. Je probeert te concretiseren wat iemand voor ogen heeft. Op basis van vragen die je stelt – man of vrouw, grote of kleine oren, bruine of blauwe ogen – vorm je een beeld van wat die persoon bedoelt. Samen creëer je een beeld. Anders dan een line-up van zes -kant-en-klare- verdachten, waar iemand de mogelijke dader aanwijst.

Gezocht: tijd, energie en geduld.

SAMR Design Lab combineert productontwikkeling, innovatie, marketing en kwalitatief onderzoek waarin alle disciplines binnen en buiten een bedrijf vertegenwoordigd zijn. Deze manier van werken vergt meer tijd en energie van een marketingafdeling. En geduld. Want soms moet je wel tien keer terug naar de tekentafel. En soms moet je je trots inslikken. Want dan blijkt je super-idee toch niet zo super. Maar wat je ervoor terugkrijgt, is een product dat vanuit de doelgroep is ontwikkeld, haast immuun voor floppen.

En dat maakt design thinking tot een potje logisch nadenken.

 

 

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.
The following two tabs change content below.
Manette Hazelaar

Manette Hazelaar

Manette is manager van SAMR Design Lab en gespecialiseerd in kwalitatief onderzoek.
Manette Hazelaar

Alle berichten van Manette Hazelaar

Meer uit de serie design lab
Meer uit de serie design thinking
<< TERUG

Ook interessant