Slimme thermostaten onderzoek

De app biedt kansen
Door: Annette Groen

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

De slimme thermostaat is inmiddels aardig ingeburgerd. Zijn we nog steeds enthousiast? En waar liggen de kansen voor de energieleveranciers? Ik was hier benieuwd naar en zocht het uit via de SAMR Scope. Bezitters die de thermostaat ook op afstand bedienen (36%) zijn het meest enthousiast. Energieleveranciers: ontwikkel een zo handig mogelijke app en verover de rest van Nederland.

 

TOON van Eneco is het populairst

Eerst maar eens wat cijfers. Ruim 12% van de Nederlanders is in het bezit van een slimme thermostaat. Toon van Eneco is veruit het populairst. 40% van de slimme-thermostaatbezitters heeft een Toon, gevolgd door de E-thermostaat van Essent (12%). En dan is er ook nog een groep (21%) die hun slimme thermostaat niet via de energieleverancier heeft, maar bijvoorbeeld van Nefit of Honeywell.

Van de groep die nog geen slimme thermostaat heeft, is 9% van plan er nog één aan te schaffen. Ruim een kwart (27%) gaat dat misschien doen, maar 64% (waarschijnlijk) niet. Omdat ze een slimme thermostaat grote onzin vinden (20%). Of ze vonden het in het begin wel leuk, maar het nieuwtje is er snel vanaf (19%).

Ruim de helft volgt energieverbruik niet

Bij de promotie van de slimme meters wordt de nadruk gelegd op inzicht in je energieverbruik en besparen. Met de meter en slimme stekkers zie je precies wat je verbruikt en welke apparaten energieslurpers zijn. Daar kun je dan vervolgens iets aan doen. Zoals zo vaak, blijkt de praktijk weerbarstig. Het apparaat wordt vooral gebruikt waarvoor een thermostaat bedoeld is; om de temperatuur in huis te regelen (80%). Slechts 43% procent van de ondervraagden volgt daadwerkelijk het verbruik via de slimme thermostaat. Ruim één op de drie bezitters gebruikt vooral de klokfunctie, zodat ze automatisch kunnen instellen wanneer de kachel aan- en uitgaat. Ongeveer hetzelfde aantal (29%) bestuurt de slimme thermostaat op afstand.

Je kunt handig de temperatuur in huis regelenRespondent
Op afstand bedienen helpt bij energiebesparing

Consumenten vinden energiebesparing wel belangrijk. Dat blijkt uit het feit dat bijna de helft het afgelopen jaar iets heeft gedaan om het huis energiezuiniger te maken. Dat varieert van het plaatsen van dubbelglas (17%) tot het aanschaffen van zonnepanelen (8%). En al lijkt het niet als je ziet hoe de meter gebruikt wordt, ook de slimme meter draagt bij aan energiebesparing vindt iets meer dan de helft van de bezitters (55%). Opvallend is dat het merendeel van gebruikers die de thermostaat op afstand bedienen, vindt dat het apparaat helpt bij energiebesparing (82%).

Thuis komen in een warm huis. Een half uur voor je thuis komt de cv aanzetten zonder het   risico dat het huis uren wordt verwarmd als je niet thuis bent of het koud is als je eerder thuiskomtRespondent

Ondanks alle functies, zorgt de slimme thermostaat er bij ruim de helft (51%) van de gebruikers niet voor dat ze vaker dan voorheen met de thermostaat bezig zijn. De gebruikers die wel vaker gebruik maken van de thermostaat (37%) regelen vooral de temperatuur met een klokprogramma en volgen het verbruik.

Slimme thermostaat beoordeeld met 7,4

Al met al zijn gebruikers tevreden over hun slimme thermostaat. Gemiddeld worden de apparaten beoordeeld met een 7,4. Het merk maakt weinig uit in de beoordeling. Wederom zijn consumenten die de thermostaat op afstand aansturen positiever. Zij geven gemiddeld een 8. Als je kijkt naar de manier waarop de thermostaat gebruikt wordt, is het niet heel verrassend dat men vooral enthousiast is over het volgen van het verbruik en het regelen van de temperatuur met de klokfunctie en op afstand. Ook over de functies is men tevreden. 90% mist geen functies aan de slimme thermostaat. De 10% die nog wel iets mist noemt bijvoorbeeld een koppeling met zonne-energie.

App biedt kansen

Een groot deel van de bezitters (79%) heeft ook de app die bij de slimme thermostaat hoort. Toch maakt slechts 36% hier gebruik van. De helft van de app-gebruikers gebruikt de app wekelijks, bijna één op de vijf (18%) zelfs iedere dag. 14% gebruikt de app minder dan eens per maand. Onbekendheid en gebrek aan interesse zijn de belangrijkste redenen om de app niet te gebruiken.

Het lijkt erop dat de kansen bij de app liggen. Want juist consumenten die de thermostaat op afstand – via de app – besturen zijn het meest enthousiast. Daar komt het echt slimme om de hoek kijken. Meer dan bij het volgen van verbruik en hulp bij besparing.

 

Welk apparaat is de grootste energieslurper in je huis? Wat denken consumenten? Wij vroegen het via WhatsApp.

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.
The following two tabs change content below.

Annette Groen

Annette is senior consultant bij SAMR en specialist in duurzaamheid, MVO en energie. Je kunt haar rechtstreeks bereiken via e-mail (annette.groen@samr.nl) en telefoon (+31 6 5110 1981)

Alle berichten van Annette Groen

Meer uit de serie energie
Meer uit de serie SAMR Scope
Meer uit de serie slimme thermostaat
<< TERUG

Ook interessant