header-image

We geven elkaar graag een kleurtje!

“Eens in de zoveel tijd vliegen de kleuren je om de oren”, zo schrijft Intermediair op 9 april 2015 in het artikel over “persoonlijkheden onder de (kleuren)loep: welke kleur ben jij”

Kleuren worden de laatste jaren steeds vaker gebruikt om de gedragsstijl van mensen te duiden. Dat is waar. Daarbij blijft het zeker niet alléén bij het gebruik van dit kleurensysteem als managementtool in een organisatie. Kijkend naar de relatie tussen bedrijven en consumenten – of de overheid en haar burgers – zien we dit kleurensysteem echt tot bloei komen. Carl Jung-style.

Het NOS-journaal of GTST

Of het nu gaat om de dagelijkse boodschappen, een middagje winkelen voor je plezier of een dagje weg: iedereen maakt andere keuzes. Demografische achtergronden van consumenten zoals leeftijd, geslacht of opleiding, zijn echter steeds minder goed in staat om de verschillen in het gedrag van consument te beschrijven. We leven – zoals Joseph Pine in 1999 beschreef – in “The Experience economy”. Waar boeiende belevenissen, impactvolle ervaringen en authenticiteit belangrijk gevonden worden. Marketeers zijn daarom steeds meer geïnteresseerd in de leefstijl van consumenten. Hiermee kan veel beter het gedrag van “de momentconsument” beschreven worden. Een grote stap richting het antwoord op de bekende “waarom-vraag”: Waarom kijkt de ene consument liever naar GTST en de andere consument liever naar het NOS journaal. Waarom doen Xenos en Action het goed, terwijl Blokker en V&D in de problemen zitten?

Dat is ontzettend geel van jou

De kleursegmentatie is een praktisch en effectief instrument. Hiermee segmenteer je consumenten en beschrijf je doelgroepen. Niet alléén op strategisch – tactisch niveau, maar ook op operationeel niveau. Bij SAMR gebruiken we dit systeem nu al ruim vijftien jaar. We beschrijven de wensen, motieven en interesses van de lifestyleconsument van vandaag voor commerciële bedrijven en organisaties. In de dagelijkse praktijk blijkt dat het systeem al direct goed gebruikt kan worden. Een opmerking als “dat is ontzettend geel van jou”, is dan ook heel herkenbaar. Het kleurenmodel is intuïtief toepasbaar. Het biedt organisaties de gelegenheid om een goede klantfocus te creëren en de doelgroepen breed in de organisatie te gebruiken. Niet alleen op de afdeling marketing en sales, maar ook op de winkelvloer of in een klantcontactcenter.

Voor meer informatie over het gebruik van de BSR-segmentatie in bedrijven en organisaties kan je contact opnemen met Paulien Schieven.

The following two tabs change content below.
Webredactie

Webredactie

Webredactie

Alle berichten van Webredactie