1408 SAMR Visual Site Binck

Online bank bevrijdt zich

Hoe breek je uit de bancaire marketingcommunicatie-routine, vind je een plek die uniek is en bij je past? Met die vraag klopte BinckBank bij ons aan.


Lang verhaal kort: we dompelden ons samen onder in het 360SAMR strategiemodel en deden o.a. een Brandnext™ studie in vier landen (Nederland, België, Italië en Frankrijk). Zo vonden we dat unieke domein: vrijheid en onafhankelijkheid. Messcherp op de levensfase waarin de klanten van BinckBank zich bevinden.

De campagne is onlangs gestart.  Hoezeer het nieuwe BinckBank past bij organisatie en klant, laten we graag vertellen door Manager Marketing & Communications Bas Brinkman:

“Onze klanten zien geld als een middel om zich volledig vrij en onafhankelijk te voelen. BinckBank ziet een belangrijke rol om dat gevoel toegankelijk te maken. Wij gaan klanten vrijheid en onafhankelijkheid geven, door ze betere beslissingen te laten nemen over hun financiële toekomst.”

Waarvan akte.

 

 

0706 Site 1920x675pxl KlantStrategiën

Merkstrategieën voor klanten

SAMR Strategy & Innovation houdt zich bezig met de toekomst van grote merken. Van nieuwe strategische richting tot positionering en productontwikkeling.  Belangrijke zaken, die onze klanten vanzelfsprekend liever niet openbaar geven. We volstaan hier met korte omschrijvingen. Meer weten? En horen hoe jouw organisatie nieuwe kansen vindt?  Onder vier ogen vertellen we je er graag meer over.


Zorgverzekeren 2018

Een retailer die zorg gemakkelijk maakt; het verhaal van een supernormale verzekering. Inclusief nieuwe business concepten.

Hypotheekvernieuwing

Kan een hypotheek slim nadenken met de portemonnee van de Gewone Nederlander? Propositie- en productontwikkeling voor een grote bank.

Topevents

Hoe een van de grootste beursorganisatoren ter wereld een unieke toppositie verwierf in Nederland. Een strategie- én implementatieverhaal.

Outsourcing 4.0

De marktleider in outsourced klantencontact loopt verder uit op de concurrentie. Van Adaptive IT tot nieuwe communicatie: een B2B co-creatie case uit het boekje.

Bankwarmte

Kan een online bank tóch menselijk zijn? Hoe de totaalblik van 360SAMR helpt om de cultuur, positionering en communicatie warmer te maken. En de bank nog succesvoller.

cas header 1920 1920x675 PGOsupport

PGOsupport bewijst haar relevantie naar de minister

Het Ministerie van VWS ondersteunt bijna 200 patiënten- en gehandicaptenorganisaties in Nederland. Die moeten zich volgens minister Hugo de Jonge zo efficiënt mogelijk bezig houden met hun core business; de klant. Daarom heeft het ministerie PGOsupport in het leven geroepen. PGOsupport faciliteert alle PG organisaties, van bedrijfsvoering tot leren en ontwikkelen en van strategie tot inbreng van ervaringsdeskundigheid. Maar wat voor PG organisaties geldt, geldt óók voor PGOsupport: hoe bewijst en verantwoordt PGOsupport naar de minister haar eigen efficiëntie en toegevoegde waarde? Sterker: hoe wordt ze nóg relevanter? SAMR ging met PGOsupport een monitoring-traject in dat alles duidelijk maakte. Van storytelling tot sense making sessies tot actieplan. En om een lang verhaal alvast kort te maken: iedereen was méér dan blij.


Patiënten- en gehandicaptenorganisaties moeten zich vooral bezig kunnen houden met hun core business; zich inzetten voor de belangen van hun achterban. PGOsupport is een onafhankelijke netwerkorganisatie voor landelijke patiënten- en gehandicaptenorganisaties (PG-organisaties). Door advies en ondersteuning nemen zij PG-organisaties zoveel mogelijk praktisch werk uit handen. Die ondersteuning biedt PGOsupport cliëntenorganisaties in opdracht van het ministerie van VWS.

Om die ondersteuning goed te kunnen bieden en om zich naar het ministerie te verantwoorden wil PGOsupport weten wat er speelt bij PG-organisaties. Daar komt SAMR in beeld. Op basis van wederzijds vertrouwen zijn PGOsupport en SAMR samen op zoek gegaan naar de beste manier om inzicht te krijgen in de wensen en behoeften van PG-organisaties. Met slechts enkele kaders vanuit het ministerie van VWS. Stap voor stap werden de contouren van het project steeds duidelijker. De intensieve samenwerking resulteerde in de PG-monitor, een jaarlijks terugkerend onderzoek, dat in 2017 live ging

Vertel maar

Input van je achterban kan je verzamelen met sec kwantitatief onderzoek. Maar SAMR gelooft in de kracht van verhalen. De verteller laat in een verhaal zien wat voor hem bezielt, wat echt belangrijk is, wat hem bezighoudt. Dat is precies waar PGOsupport naar op zoek was tijdens de ontwikkeling van een vragenlijst. Daarom startten we de zoektocht naar de ideale PG-monitor met story telling. Letterlijk zeggen we tegen PG-organisaties: “vertel maar”. Wat houdt je bezig, welke ervaringen heb je, wat is je visie, waar loop je tegenaan, waar liggen je behoeften? Die verhalen bieden een schat aan informatie. Er komen onderwerpen aan het licht die je door gerichte vragen niet boven tafel krijgt.

Verhalen duiden

In totaal kwamen bijna honderd verhalen binnen van de verschillende PG-organisaties. Met een keur aan onderwerpen. De kunst is om die verhalen te duiden en de juiste insights eruit te halen. Daarom zijn we weer samen aan de slag gegaan, in een sense making sessie. Niet de onderzoeker die vertelt wat de uitkomsten zijn, maar medewerkers van PGOsupport en vertegenwoordigers van de patiëntenorganisaties vonden de insights. Sommige voor de hand liggend, andere verrassend. Bijna honderd verhalen op de muren. Met elkaar op zoek naar gemene delers en uitzonderingen in de verhalen. Dat zorgde voor waardevolle inzichten. De input uit de verhalen is de basis voor de PG-monitor.

Complex

Uitdaging was om uit de relatief kleine populatie – ruim 200 PG-organisaties – voldoende respons te halen. Samen met PGOsupport hebben we de nadruk gelegd op het belang voor de PG-organisaties zelf. Meewerken aan het onderzoek zorgt voor de mogelijkheid om jezelf te benchmarken met andere PG-organisaties. Die benchmark werd duidelijk inzichtelijk gemaakt door een factsheet per deelnemende organisatie.

De complexiteit van de monitor maakte het er niet eenvoudiger op. Per organisatie was input nodig van maar liefst vier sleutelpersonen. De vragenlijst was daarom opgedeeld in vier modules, die werden gemonitord op een overzichtspagina. Zo was duidelijk zichtbaar welke module per organisatie was ingevuld. Als alle modules voor een organisatie waren ingevuld, kreeg de overall verantwoordelijke een seintje om de vragenlijst definitief te accorderen. Deze aanpak resulteerde uiteindelijk in een response van zo’n 40%.

Dashboard

De PG-monitor biedt PGOsupport rijke input voor de verantwoording naar het ministerie. Op basis van crosstabs hebben zij een uitgebreide rapportage gemaakt. Maar de overall resultaten zijn ook voor de PG-organisaties, op een toegankelijke manier gepresenteerd. Hiervoor heeft SAMR overzichtelijke dashboards gemaakt die op de website van PGOsupport zijn gepubliceerd.

Concreet resultaat

De resultaten bieden PGOsupport ook handvatten voor concrete acties. Zo bleek dat PG-organisaties behoefte hebben aan ondersteuning op het gebied van marketing & communicatie en verandermanagement. PGOsupport speelt hier adequaat op in door hiervoor mensen aan te trekken. Uit de monitor komt ook naar voren dat PG-organisaties moeite hebben om bestuursfuncties in te vullen en minder vertrouwen in hun eigen strategische kwaliteit hebben. De organisaties kloppen hiervoor echter amper aan bij PGOsupport. Hier liggen duidelijk kansen voor PGOsupport om de dienstverlening te verbeteren. In 2018 staat een eerste herhaling van het onderzoek op het programma.

Ook bij SAMR: patiënttevredenheidsonderzoek

Goed, snel en kosteneffectief onderzoek doen naar patiënttevredenheid, bij SAMR weten we hoe dat moet. Sinds 2015 interviewden we al 100.000 patiënten en cliënten, in opdracht van zorgorganisaties zoals de jouwe. Voor betrouwbare resultaten en betere zorg. Meer informatie hierover vind je op onze informatiepagina over patiënttevredenheidsonderzoek (PTO) en cliëntervaring.

0707 1920x675pxl v2 Oostpoort

Jezelf nóg beter maken

Ymere is een belangrijke woningbouwcorporatie in de metropool regio Amsterdam. Voorjaar 2017 is de afdeling Marketing & ConceptOntwikkeling (M&CO) te gast bij SAMR in Leusden. Hoewel we al jaren met elkaar werken op het gebied van conceptontwikkeling (wat wil wonend Nederland, nu en in de toekomst?), is de vraag dit keer totaal anders: ‘Wij, afdeling M&CO, hebben onze toegevoegde waarde binnen Ymere bewezen. De vraag naar onze kennis en diensten neemt toe. Hoe brengen we nu focus aan en hoe stellen we prioriteiten? Voor een betere samenwerking. Kortom, help ons team haar nieuwe rol te vinden.’


Laat je rol in de wereld nu precies dát zijn wat 360SAMR™ duidelijk maakt. Voor organisaties, maar óók voor afdelingen. Irene Ponec, manager M&CO Ymere en Anneke Verhagen, projectleider vertellen:

“Nadenken over jezelf is een van de moeilijkste dingen in marketing. Wel, de start is al fenomenaal en out of the box: Willem Brethouwer legt vier bierviltjes op tafel. Iedereen zit meteen rechtop. We zien de 4B’s van Basispositie, Belofte, Bezieling en Bewijs. Willem laat ons vervolgens nadenken over vier vragen: wat bezielt jullie, wat is jullie verhaal eigenlijk, wat presteren jullie voor Ymere en de klanten, en wat is jullie basispositie in het krachtenveld? Allemaal vragen die je niet 1,2,3 beantwoordt (sterker: die je nog nooit zó hebt gehoord) en waar je diep over moet nadenken. Waarmee meteen het eerste unieke feit van het 360SAMR™ model is genoemd: het is zo anders, zo confronterend en tegelijkertijd zo menselijk, dat het je enthousiasmeert om goed naar jezelf te kijken.”

Holistische kijk

Het wordt een 360SAMR™ project uit het boekje. Een traject van bedenken en verwerpen, creëren en twijfelen, heruitvinden, kijken naar jezelf vanuit het perspectief van de wereld. Irene Ponec: “Telkens, als we na een sessie van een dagdeel dáchten we dat we zicht hadden op ons zelf, kwam er ook weer een ‘tegenbeeld’ naar voren. Die constante bewustmaking van anders kijken, en anders doen heeft iets met ons gedaan als team. We kwamen erachter wie wij zelf waren, hoe we op elkaar reageren en met elkaar creëren. Het fijne van 360SAMR™ is, de holistische kijk. Wie wil je zelf zijn, maar ook: wat verwachten mensen van je?”

Ymere M&CO vond haar nieuwe positionering. Een positie waar ze mee aan de slag kunnen en Ymere mee verder helpen. Een prachtige rol waarbij vanuit een sterk geworteld maatschappelijk perspectief mooie woonoplossingen worden gecreëerd voor huurders van Ymere in de metropool Amsterdam. Team M&CO compleet opnieuw uitgevonden. Inclusief concrete acties om de nieuwe rol vorm te geven. Te beginnen met een nieuwe naam en beeldmerk voor de afdeling.

Jezelf opnieuw uitvinden

Anneke Verhagen: “Ineens valt dan zo’n puzzel in elkaar zonder dat je het in de gaten hebt. En dat is wat SAMR én het 360 model heeft gepresteerd. Ze faciliteerden het proces, met kennis maar zonder ons in de weg te zitten, ze verrasten ons regelmatig, maar zonder irritant te worden, en ze daagden ons uit, om onszelf opnieuw uit te vinden. Het heeft ons veel inzicht en een scherpe focus opgeleverd. En dat in relatief weinig sessies en korte doorlooptijd.”

1306 Huisartsopleiding DEF

Artsen van morgen

Waar een standaard onderzoek stopt, gaat SAMR Design Lab door. Eerst data. En dan… de diepte in aan de hand van 360SAMR™ en creatieve groepssessies. Artsen van morgen: een break-through positionering voor huisartsopleidingslocatie Eindhoven.


Het probleem

Eindhoven heeft een huisartsopleidingslocatie, maar geen eigen universiteit. De huisartsopleiding Eindhoven is een opleidingslocatie van de universiteiten van Maastricht en Nijmegen. Hierdoor is de opleiding relatief onbekend en moet als nieuweling goed gepositioneerd worden. Basisartsen kiezen sneller voor één van de bekende universiteitssteden. Om het tij te keren heeft opleidingslocatie Eindhoven behoefte aan een nieuwe positionering om meer basisartsen te trekken. SAMR wordt ingeschakeld voor hulp.

De aanpak

Het gedrag van mensen is te voorspellen en, belangrijker, te veranderen. Precies waar opleidingslocatie Eindhoven behoefte aan heeft. We gaan aan de slag met een multidisciplinair team van ontwerpers en kwalitatief onderzoekers van SAMR Design Lab, medewerkers van de Huisartsopleiding, geneeskundestudenten en basisartsen.

De basis

Zonder data geen basis. Het project start daarom met kwantitatieve en kwalitatieve onderzoeken. We analyseren en combineren bestaande onderzoeken en informatie. Daarnaast spreken we met basisartsen. Wat beweegt ze bij de keuze voor hun vervolgopleiding, hoe kunnen we ze bereiken voor het volgen van een huisartsopleiding Eindhoven? Deze eerste fase schetst de context en geeft inzicht in de manier waarop de doelgroep keuzes maakt.

Het vervolg

Waar een standaard kwalitatief onderzoek stopt, gaan wij vervolgens door. De inzichten uit de eerste fase belanden niet in een standaard rapport, maar dienen als input voor een sessie. Medewerkers van beide Huisartsopleidingen en de ontwerpers en gedragsspecialisten van SAMR samen. Met verschillende creatieve werkvormen en het 360SAMR™ model als basis. Alle dimensies van het model worden ingevuld met de input uit fase 1. Hierdoor wordt als vanzelf een ijzersterke nieuwe positionering voor opleidingslocatie Eindhoven duidelijk.

De break-through

Gedurende het proces, rijst bij de deelnemers het antwoord: het nadeel van opleidingslocatie Eindhoven (geen eigen medische faculteit) is óók een voordeel. De opleiding is relatief kleinschalig en er is veel vrijheid. Die vrijheid wordt gebruikt om nieuwe opleidingsvormen te ontwikkelen en het toekomstige beroep huisarts op verschillende innovatieve manieren te verkennen, samen met de partners in de regio.

De kans

Opleidingslocatie Eindhoven gaat zich positioneren als innovatief, de huisartsopleiding van de toekomst; een opleiding die ondernemerschap stimuleert en zich richt op korte lijntjes met andere specialismen en zorggroepen. Twee uitermate belangrijke zaken voor toekomstige huisartsen.