#2: Een sessie met BSR™-rode sociale huurders over wonen in Amsterdam-Oost
De ‘rode’ consument uit het BSR™-model is creatief, maar ook nogal eigenzinnig. Hoe bouw je een huurwoning die aansluit bij zijn wensen? Ymere vond de antwoorden in een groepssessie met SAMR.
In Amsterdam-Oost worden 300 woningen ontwikkeld. Relatief kleine, comfortabele woningen.
Ymere wil bij deze woningen gemeenschappelijke faciliteiten aanbieden. De doelgroep van deze woningen is de rode huurder. Oftewel, de sociale huurder met een druk en actief leven, die avontuurlijk is ingesteld. Zelfbewust, beetje eigenwijs, maar ruimdenkend. De vraag is echter aan welke faciliteiten deze huurders behoefte hebben.
Sessie
Het vormgeven van workshops en modereren van focusgroepen is een specialisme waar we bij SAMR veel aandacht aan besteden. Een van de vereisten voor mooie inzichten is de juiste doelgroep. Zoals ook bij de groepsdiscussies voor woningcorporatie Ymere.
We organiseerden twee groepsdiscussies met sociale huurders uit Amsterdam. Woonwensen zijn nogal afhankelijk van je levensfase. Daarom bestaat de ene groep uit 55-plussers en is de andere groep jonger dan 55. Maar naast de leeftijd kijken we naar levensstijl. We selecteerden alleen mensen die de rode BSR™ leefstijl hebben: oftewel de eigenzinnige huurder.
Eigenzinnige mensen
Zo’n sessie met eigenzinnige mensen loopt anders dan een gemiddelde sessie. Denk maar in, een groep zelfbewuste mensen met een duidelijke mening bij elkaar. Maar de moderators van SAMR draaien daar hun hand niet voor om. Zij zorgen ervoor dat de groep al haar ideeën oppert en vragen door waar nodig, zodat Ymere een duidelijk beeld krijgt.
Win-win
Het levert Ymere concrete aanknopingspunten voor de verdere ontwikkeling van de huurwoningen. Zo blijkt de rode huurder zeker te porren voor een kleinere woning met gemeenschappelijke faciliteiten. Vooral de multifunctionele ruimte, waar je kan klussen, muziek kan maken, etc., spreekt de doelgroep aan. Maar dan moet die ruimte wél goed schoongehouden worden. En leuk, een gezamenlijke keuken, dat leidt vast tot leuke ontmoetingen. Maar dan wel graag vrijblijvend. En is de keuken ook voor privégebruik beschikbaar? Bovenal wil de rode huurder dat Ymere bij de invulling van de ruimte rekening houdt met hun wensen.
Na een aantal sessies van twee uur heeft Ymere duidelijk beeld van de eigenzinnige huurder, én van zijn specifieke woonwensen. De plannen van Ymere worden verder aangescherpt met de opgedane inzichten. En de win-win situatie is: de corporatie gaat mét de huurder ontwikkelen. Dat is immers de groep die er gaat wonen.

- SAMR zet zich helemaal in om het onderzoek zo goed mogelijk uit te voeren. Problemen worden direct gesignaleerd en opgepakt. Agnes Donkers, consumer research Jumbo Supermarkten
- SAMR heeft geholpen met op een rij zetten waar werk aan de winkel is, maar dan vooral vanuit de markt geredeneerd. En heeft ons geholpen met de zoektocht naar waar onze kracht ligt. Een goede basis om nu verder op voort te borduren. Met name de kennis, ervaring en bewezen aanpak spreekt ons aan. Marketingstrateeg bij een grote financiële dienstverlener
- goede samenwerking,snel met elkaar schakelen, kwaliteit vragenlijst en rapportage goed, en goede aansluiting op doel van het onderzoek Nicole Hak, coördinator onderzoek bij directie Communicatie Ministerie van Buitenlandse Zaken
- Zeer betrokken team. Leven zich goed in in het vraagstuk van de klant. Inhoudelijke BSR-kennis is overtuigend en wordt eenvoudig en behapbaar gebracht. marketing intelligence expert bij een financiële dienstverlener
- Goed advies over het vertalen van onze wensen naar een opzet van het onderzoek. De nieuwe methode is intern ook erg goed ontvangen. Manager client & market analytics
- BSR maakt mensen enthousiast, omdat het aanspreekt en nu eens niet kijkt naar algemene kenmerken. Het is een aanpak die goed onderbouwd is, maar het model biedt ook hele praktische aanknopingspunten voor de communicatie en toepassing. Martine Werensteijn, stafmedewerker beleid & kennismanagement, Wandelnet
- SAMR denkt mee over hoe het informatieprobleem kan worden voorzien van de juiste data en adviezen, zodat de opdrachtgever een volgende stap kan maken in het proces. SAMR is flexibel om in korte tijd de benodigde kennis en kunde te kunnen leveren. René Beckman, business analist NS
- De websitetoets voorziet in de behoefte van zowel compliance als ook de briefeigenaar. het geeft concrete aanknopingspunten voor het verbeteren van de webontwerp en -tekst. Ton Slaats, marktonderzoeker Interpolis
- Ik ben erg tevreden over de flexibiliteit en ook de snelle reactie die ik krijg als ik vraag om een wijziging of aanvulling. marktonderzoeker
- Betrokkenheid met project en markt, prettige projectbegeleiding, verstand van zaken, heldere rapportage met aanbevelingen. Rogier Pijlman, Manager marketing & communicatie Cambridge Weight Plan
- Prettige samenwerking, adequaat volgen van de planning en mooie rapportage (ook qua vormgeving) Anke Wammes, Communicatiemanager bij Stichting 113
- Goede samenwerking. De contacten waren erg goed, afspraken werden in overleg gedaan en altijd nagekomen. Wij zijn ook tevreden over het eindproduct. Lieuwe Kalkhoven, Sr. Communication Researcher Ministerie Binnenlandse Zaken
- Voor de propositie-ontwikkeling van de HEMA zorgverzekering hebben we met SAMR samengewerkt. Ze zijn creatief, verbindend en hun ideeën zijn goed inzetbaar. Laura Geerlings, director financial services bij HEMA
- Duidelijke toelichting op verwerking en aanlevering van data, ook goed dat zorgvuldig wordt omgegaan met de data-uitwisseling Martine Werensteijn, stafmedewerker beleid & kennismanagement, Wandelnet
- Van tevoren een goede uitleg gekregen over medewerkeronderzoek. Daarnaast goede adviezen en uitleg gegeven t.a.v. de te stellen vragen. Fijne communicatie en goede terugkoppeling. coördinator personeelszaken sociale werkvoorziening
- Vlotte en vriendelijke reacties, snel handelen, en een goed resultaat. customer experience manager
- Het luisteren en het verder brengen van onze ideeën. Daarnaast het enthousiaste team waarmee jullie werken. Manon Groenendijk, manager marketing & communicatie bij van Wijnen.
- Op maat begeleiding en coaching bij ons positioneringstraject. Het heeft ons veel inzicht en scherpe focus opgeleverd. Maar ook de flexibiliteit en professionaliteit met een – niet te voorkomen- wisseling van de wacht, bij het afronden van dit traject. Anneke Verhagen, conceptontwikkelaar markt Ymere
- Erg tevreden over de dienstverlening. Ze denken goed mee en reageren snel. Esther van Milligen- van der Ent, Monuta
- Fijne tooling voor de NPS-metingen met heldere dashboards en prettige mensen om mee samen te werken. José Rouwenhorst, manager klantsignaalmanagement Achmea Bank
- Mijn (langdurige) ervaring met SAMR is dat de gestelde vraag/opdracht altijd kritisch wordt bekeken en dat een voorstel volgt dat net even anders (maar: beter) is dan ik in m’n hoofd had… Zowel in grote lijnen als in de details. Daarnaast ben ik zeer te spreken over het laagdrempelige, constructieve contact met de mensen bij SAMR. Ruud Lahr, Marketing Manager Blue Sky Group
- Goed meedenkend en flexibele houding als het bij nader inzien toch even anders moet. Beleidsadviseur gemeente
- Fijn dat jullie een interactieve kaart hebben gemaakt met de belevingswerelden. Deze gebruiken we nu ook veelvuldig voor onze projecten. Anneke Verhagen, conceptontwikkelaar markt bij Ymere
- Ik ben heel enthousiast over de samenwerking. SAMR maakt op praktische wijze tastbaar wat jouw propositie uniek maakt. Samen met het team wordt dat vertaald in acties waar je gelijk mee aan de slag kunt. Zo maken we de verzekeringen van HEMA ook echt leuker en makkelijker. Laura Geerlings, Director Financial Services bij HEMA
- De samenwerking is erg prettig en de kwaliteit is goed. Agnes Donkers, consumer research Jumbo Supermarkten
- Goede prijs-kwaliteitverhouding, veel mogelijkheden voor eigen inbreng zonder de benchmark in gevaar te brengen, makkelijk en snel contact met SAMR gedurende de onderzoeken, goede presentatie van de uitkomsten. Marieke Uilkema, project- en communicatieadviseur Doktersdienst Groningen
- Goede, deskundige en plezierige begeleiding en ondersteuning. Dick Slofstra, Manager HRM IJmondwerkt
- De training Leefstijlvinder was heel leuk. Daarnaast bleek uit alles de deskundigheid en doordachte aanpak van SAMR. Met veel enthousiasme en een goede/heldere uitleg is het bureau weer helemaal bijgespijkerd. Leonie van der Laan, Adjunct directeur Bureau Buhrs
- De flexibiliteit, het meedenken met de organisatie en de duidelijke communicatie, neemt veel zorgen bij de opdrachtgever weg. Het leveren op vooraf afgesproken tijdstippen ondanks de zeer korte doorlooptijd is een heel sterk punt. René Beckman, business analist NS
- De methode, de 4B’s (360 SAMR), in combinatie met het enthousiasme van de medewerkers zorgt dat zelfs de meest stugge Fries uit zijn schulp gehaald kan worden bij een ruimtelijke opgave. Het is verfrissend om op deze manier met de buitenwereld te praten en eens op een andere wijze naar projecten en opgaven te kijken. Alex Klijnstra, Beleidsmedewerker Noord-Oost Friesland
- Er wordt goed geluisterd naar mijn wensen en daar worden passende oplossingen voor geboden. Het contact verloopt altijd plezierig. Manager Client & Market Analytics, financiele instelling.
- De insteek van SAMR om te segmenteren op basis van het BSR model met onderliggende drijfveren is heel inspirerend. Martine Werensteijn, stafmedewerker beleid&kennismanagement, Wandelnet
- Klantgericht qua extra vragen en sparren voor en achteraf – mooie infographics in de rapportage – KMZ is een volledig onderzoek, omdat er veel zorgverzekeraars deelnemen – SAMR is zelf gericht op beter worden – de gebruikersbijeenkomst was goed/informatief en leuk. Onderzoeker zorgverzekeraar
- SAMR is goed in het doorgronden van onze vraagstukken en net iets verder kijken. De creativiteit van SAMR heeft geholpen onze ideeën verder vorm te geven en uit te werken. Manon Groenendijk, manager marketing & communicatie Van Wijnen West
- Door uitstekend geïntegreerde samenwerking in zowel kwalitatieve als kwantitatieve fase van het onderzoek is het eindproduct een schoonheid. En zijn de tussenproducten zeer bruikbaar voor quotes en nadere analyses. Samen optrekken in een perfecte vorm! Sr. Onderzoeker
- Meedenken is top! Het gevoel geven, samen tot de oplossing te komen. Henk Heek Innovation Manager bij Achmea Pensioenservices
- Heel snelle opzet. Heel goed meegedacht en alles prima geregeld. Agnes Donkers, consumer research Jumbo Supermarkten
- Zeer prettige projectleider en gesprekspartner. Met expertise en ervaring zeer goed geholpen. De vragenlijsten waren duidelijk en door alle niveaus (al dan niet met begeleiding) goed in te vullen. De resultaten waren snel beschikbaar, al duurt wachten natuurlijk altijd lang. De presentatie van de resultaten is zeer goed ontvangen door directie en MT; duidelijk en professioneel. HR Adviseur
- Goede, constructieve samenwerking. Flexibel, snel, hands-on. Goed doordachte conclusies en aanbevelingen. Marco Ganzevles, manager Klanttevredenheid Inshared
- Fijne en vlotte persoonlijke samenwerking Suzanne Vet, Communicatie Adviseur bij Promen
- Snel schakelen, snelle reacties, continu inzicht in actuele responsresultaten, redelijke prijs, aanlevering van gegevens in Excel werd goed verwerkt. Domeinmanager
- Door samen door de mogelijke segmentaties te lopen en deze door te spreken krijg je meer inzicht in de doelgroepen en het toepassen van het BSR-model. Martine Werensteijn, stafmedewerker beleid&kennismanagement, Wandelnet
- Goede samenwerking, luisteren goed naar wat voor informatie men wil achterhalen, komen met duidelijke resultaten waar je praktisch mee aan slag kunt. Market Analyses & Customer Insights, Coöperatieve onderneming in de veehouderij en landbouwsector
- Connect & Inspire sessie, voorbereiding/afstemming verliep vlot alles was geregeld zoals afgesproken avond was betoverend! Soraya Gallas, Seniorprojectleider VESTIA
- Wat bijzonder is bij SAMR, is dat ze BSR-leefstijlen gemaakt hebben voor klimaatbewust- en waterbewustzijn bij inwoners. Dat is precies waar we als waterschap ons voordeel mee kunnen doen. Communicatie-adviseur bij een waterschap
- Overzichtelijk onderzoek. Fijn dat het zowel kwali- als kwantitatief is. Snel opgetuigd. Geeft groen – oranje – rood stoplicht voor je campagne. Bettina Dalenoord, Manager Marketing & Sales bij Inshared
- SAMR is zeer flexibel. Als ik informatie nodig heb van jullie gebeurt dat ook snel. Daar ben ik blij mee. Anoniem, adviseur customer experience
- Vanwege hun expertise maken wij graag gebruik van SAMR.Er wordt meegedacht en zij hebben een eigen, onafhankelijke mening, gevraagd en ongevraagd. Flexibel in uitvoering maar ook accuraat. Manager Service & Operations
- Het is leerzaam om samen op te trekken en onderzoek te doen. Dat heeft veel inzicht opgeleverd over onze doelgroep. Martine Werensteijn, stafmedewerker beleid&kennismanagement, Wandelnet
- “Wat een supergoed idee, die quote-monitor op intranet. Zo zien we veel sneller de mens achter het cijfer!” SAMR Direct Feedback gebruiker bij Vestia
- Snel geschakeld, goed advies over formulering vragen. Visie. Meedenkend met budget. Lisbeth Gruppen, marketing manager Werkspot
- Snel, duidelijke afspraken, heldere rapportage/terugkoppeling, mogelijkheid tot extra rapportages. Sr. beleidsmedewerker
- We zijn erg enthousiast over hoe het MTO is verlopen, de feedback die we kregen en hoe snel we konden schakelen met SAMR. Kennis en expertise kwamen heel nadrukkelijk tot uiting en waren echt ondersteunend en helpend. De planning verliep dan ook erg naar wens, en ook de informatievoorziening was goed. We kunnen SAMR echt warm aanbevelen aan andere organisaties. Thomas Pruijsen, projectleider Werkbedrijf Rijk van Nijmegen
- Plezierig om echt betrokken te worden bij het proces en niet alleen output te ontvangen. Martine Werensteijn, stafmedewerker beleid&kennismanagement, Wandelnet
- Uitstekende contacten, goede vertaling van onze onderzoeksdoelen naar een maatwerk vragenlijst, zeer nette rapportage en bovenal: SAMR doet wat zij belooft, zowel qua inhoud als qua planning. Aad Woelders, bedrijfsmanager Novatec
- Zeer goede en accurate contactpersoon. Adviserend, meedenkend, ondersteunend en snel. Enquêtes zijn aan te passen aan persoonlijke voorkeur.
- Snappen de wensen en behoeftes van de klant en kunnen dat goed vertalen naar onderzoeksvragen. sr. marketeer
- Het meedenken in mogelijkheden en niet in problemen spreekt mij altijd erg aan. Technisch goed onderlegd en ook naar aanvullende vragen wordt geluisterd. Thomas Schoot, Onderzoeker KNVB
- Onze Brieventoets bij SAMR werkt als een speer. Interne opdrachtgever (en ik ook) zijn enthousiast over de concrete feedback van klanten. Het kwalitatieve gedeelte van ons project was heel interessant. De vakkundige interviewers wisten veel informatie uit de respondenten te halen. Gestructureerde en duidelijke rapportage waarmee het projectteam beslagen ten ijs de pilotperiode ingaat. Ton Slaats, marktonderzoeker Interpolis
- Super professioneel, deskundig en klantgericht team vanuit SAMR. Er werd ontzettend goed meegedacht, kwamen met waardevolle ideeën en suggesties, waren zeer betrokken en waar nodig kritisch. Ze deden er alles aan om het project te laten slagen. Echte toppers! Jenneke Banting Customer Insights Consultant, Schiphol Group
- Een fijne samenwerking in de voorbereiding met als resultaat een mooie connect & inspire tussen een gevarieerd gezelschap. Marieke Ritzema, Strategisch adviseur Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier
- De vakkennis en de manier waarop jullie deze vakkennis gebruiken om ons te adviseren. Het goede voorbeeld geven, geeft vertrouwen dat jullie weten waar je over praten. Manager Marketing & Sales bij een leverancier van industriële elektronica
- Betrouwbare partner. Contactpersoon altijd bereikbaar en lost problemen snel op. Guus Posthumus, Districtsmanager KNVB
- Vanuit kennis en expertise wordt goed meegedacht en geadviseerd over klantonderzoeken, klankpanels etc. Denk aan opzet van vragenlijsten, wijze van onderzoek etc. Marieke van Steekelenburg, Customer Experience Manager
Mooie projecten
Bekijk ook
ISO certificering & Fair Data
Awards
Blijf op de hoogte
Meld je aan voor onze nieuwsbrief