headers algemeen 07

De Efteling Klantvriendelijkste Bedrijf van 2019

Rotterdam, 28 mei 2019 – De Efteling is door consumenten verkozen tot Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2019. Vorig jaar eindigde het pretpark op de derde plek, dit jaar stoot het tweevoudig winnaar Coolblue, dat als tweede eindigt, van de troon. Van der Valk eindigt als derde en levert daarmee een plekje in ten opzichte van 2018. De winnaar van de grootste publieksprijs van Nederland ontving de award donderdag 28 mei 2019 tijdens The Customer Forum op de SS Rotterdam. Ook werden acht branchewinnaars gehuldigd.


Op dinsdag 28 mei werd voor de twaalfde maal het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland bekend gemaakt. Tijdens The Customer Forum – een nieuw event rondom klantgerichtheid – op de SS Rotterdam werd de Efteling uitgeroepen tot winnaar. Achter de Efteling eindigen tweevoudig winnaar Coolblue en Van der Valk op respectievelijk plek twee en drie. De drie klantvriendelijkste bedrijven van 2019 vormden ook vorig jaar de top-3, echter in een andere volgorde. De Efteling is de enige van deze drie die hoger scoort dan vorig jaar. Met een 8,50 stijgen ze 0,17 punt.

Verzekeraar in de top-10

Dit jaar staat verzekeraar DSW op een knappe zesde plek. Een unieke prestatie, niet eerder wist een verzekeraar de top-10 te bereiken. Ook een unicum: voor het eerst behoort geen enkele supermarkt bij de tien klantvriendelijkste bedrijven van Nederland.

De top-10 van het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland is als volgt:

  1. De Efteling 8,50
  2. Coolblue 8,42
  3. Van der Valk 8,30
  4. Burgers’ Zoo 8,27
  5. Pearle 8,23
  6. DSW 8,21
  7. Rituals 8,20
  8. Zooplus 8,12
  9. bol.com 8,09
  10. Hans Anders 8,05

Gerrit Piksen, manager customer intelligence bij SAMR: “Na jaren waarin de klantvriendelijkheid in alle branches steeg, zagen we vorig jaar voor het eerst een daling. Die zet dit jaar gelukkig niet door. De gemiddelde score is dit jaar 7,41, een lichte stijging van 0,06 punt ten opzichte van 2018. Van de acht branches in het onderzoek, stijgen banken en leisure het meest. Beide branches scoren gemiddeld 0,2 punt hoger dan vorig jaar.”

Branchewinnaars 2019

Bank: Regiobank
Energie:  Qurrent
Leisure: de Efteling
Openbaar vervoer: HTM
Retail: Coolblue
Supermarkt: PLUS
Telecom: Simyo
Verzekeraar: DSW

Over de verkiezing van het Klantvriendelijkste Bedrijf

Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland is de grootste onafhankelijke consumentenprijs van Nederland. De prijs, een initiatief van SAMR Marktvinders, wordt dit jaar voor de twaalfde keer uitgereikt. Eerdere edities werden gewonnen door ANWB, Coolblue (2x), DA Drogisten, IKEA, Jumbo (2x), Landal GreenParks, Miss Etam, PLUS en Simyo. Aan de verkiezing van het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland gaat een continu online onderzoek onder Nederlandse consumenten vooraf. Voor deze editie zijn 47.704 waarnemingen opgehaald.


Benieuwd naar meer resultaten en achtergrondartikelen?

Meer weten? Neem contact op met Gerrit Piksen.
06 46 08 73 54
Neem contact met mij op
  • SAMR heeft geholpen met op een rij zetten waar werk aan de winkel is, maar dan vooral vanuit de markt geredeneerd. En heeft ons geholpen met de zoektocht naar waar onze kracht ligt. Een goede basis om nu verder op voort te borduren. Met name de kennis, ervaring en bewezen aanpak spreekt ons aan. Marketingstrateeg bij een grote financiële dienstverlener
  • Goede, deskundige en plezierige begeleiding en ondersteuning. Dick Slofstra, Manager HRM IJmondwerkt
  • Wat bijzonder is bij SAMR, is dat ze BSR-leefstijlen gemaakt hebben voor klimaatbewust- en waterbewustzijn bij inwoners. Dat is precies waar we als waterschap ons voordeel mee kunnen doen. Communicatie-adviseur bij een waterschap
  • Super professioneel, deskundig en klantgericht team vanuit SAMR. Er werd ontzettend goed meegedacht, kwamen met waardevolle ideeën en suggesties, waren zeer betrokken en waar nodig kritisch. Ze deden er alles aan om het project te laten slagen. Echte toppers! Jenneke Banting Customer Insights Consultant, Schiphol Group
  • Het is leerzaam om samen op te trekken en onderzoek te doen. Dat heeft veel inzicht opgeleverd over onze doelgroep. Martine Werensteijn, stafmedewerker beleid&kennismanagement, Wandelnet
  • Fijn dat jullie een interactieve kaart hebben gemaakt met de belevingswerelden. Deze gebruiken we nu ook veelvuldig voor onze projecten. Anneke Verhagen, conceptontwikkelaar markt bij Ymere
  • Heel snelle opzet. Heel goed meegedacht en alles prima geregeld. Agnes Donkers, consumer research Jumbo Supermarkten
  • SAMR denkt mee over hoe het informatieprobleem kan worden voorzien van de juiste data en adviezen, zodat de opdrachtgever een volgende stap kan maken in het proces. SAMR is flexibel om in korte tijd de benodigde kennis en kunde te kunnen leveren. René Beckman, business analist NS
  • Goede prijs-kwaliteitverhouding, veel mogelijkheden voor eigen inbreng zonder de benchmark in gevaar te brengen, makkelijk en snel contact met SAMR gedurende de onderzoeken, goede presentatie van de uitkomsten. Marieke Uilkema, project- en communicatieadviseur Doktersdienst Groningen
  • Op maat begeleiding en coaching bij ons positioneringstraject. Het heeft ons veel inzicht en scherpe focus opgeleverd. Maar ook de flexibiliteit en professionaliteit met een – niet te voorkomen- wisseling van de wacht, bij het afronden van dit traject. Anneke Verhagen, conceptontwikkelaar markt Ymere
  • Goed advies over het vertalen van onze wensen naar een opzet van het onderzoek. De nieuwe methode is intern ook erg goed ontvangen. Manager client & market analytics
  • Goed meedenkend en flexibele houding als het bij nader inzien toch even anders moet. Beleidsadviseur gemeente
  • Ik ben heel enthousiast over de samenwerking. SAMR maakt op praktische wijze tastbaar wat jouw propositie uniek maakt. Samen met het team wordt dat vertaald in acties waar je gelijk mee aan de slag kunt. Zo maken we de verzekeringen van HEMA ook echt leuker en makkelijker. Laura Geerlings, Director Financial Services bij HEMA
  • SAMR is goed in het doorgronden van onze vraagstukken en net iets verder kijken. De creativiteit van SAMR heeft geholpen onze ideeën verder vorm te geven en uit te werken. Manon Groenendijk, manager marketing & communicatie Van Wijnen West
  • BSR maakt mensen enthousiast, omdat het aanspreekt en nu eens niet kijkt naar algemene kenmerken. Het is een aanpak die goed onderbouwd is, maar het model biedt ook hele praktische aanknopingspunten voor de communicatie en toepassing. Martine Werensteijn, stafmedewerker beleid & kennismanagement, Wandelnet
  • Meedenken is top! Het gevoel geven, samen tot de oplossing te komen. Henk Heek Innovation Manager bij Achmea Pensioenservices
  • De methode, de 4B’s (360 SAMR), in combinatie met het enthousiasme van de medewerkers zorgt dat zelfs de meest stugge Fries uit zijn schulp gehaald kan worden bij een ruimtelijke opgave. Het is verfrissend om op deze manier met de buitenwereld te praten en eens op een andere wijze naar projecten en opgaven te kijken. Alex Klijnstra, Beleidsmedewerker Noord-Oost Friesland
  • Jullie hebben onze vraag begrepen en zijn echt een partner in dit traject. Daarnaast zijn Willem, Joost en Ruben alle 3 prettige personen om mee samen te werken en voegen jullie allemaal iets toe. Maike Krommendijk - Vektis
  • We zijn erg enthousiast over hoe het MTO is verlopen, de feedback die we kregen en hoe snel we konden schakelen met SAMR. Kennis en expertise kwamen heel nadrukkelijk tot uiting en waren echt ondersteunend en helpend. De planning verliep dan ook erg naar wens, en ook de informatievoorziening was goed. We kunnen SAMR echt warm aanbevelen aan andere organisaties. Thomas Pruijsen, projectleider Werkbedrijf Rijk van Nijmegen
  • Vanuit kennis en expertise wordt goed meegedacht en geadviseerd over klantonderzoeken, klankpanels etc. Denk aan opzet van vragenlijsten, wijze van onderzoek etc. Marieke van Steekelenburg, Customer Experience Manager
  • Inhoudelijk sterk, kwalitatief onderzoek zeer sterk uitgevoerd. Het heeft ons nieuwe inzichten gegeven en onze aannames goed kunnen toetsen. Online marketeer bij een deurenfabrikant
  • Zeer betrokken team. Leven zich goed in in het vraagstuk van de klant. Inhoudelijke BSR-kennis is overtuigend en wordt eenvoudig en behapbaar gebracht. marketing intelligence expert bij een financiële dienstverlener
  • Fijne tooling voor de NPS-metingen met heldere dashboards en prettige mensen om mee samen te werken. José Rouwenhorst, manager klantsignaalmanagement Achmea Bank
  • Jullie zijn gewoon een enthousiaste club, die met veel energie en kennis hun werk doet. Vooral dit werkt in een project, waar toch wel wat spanningen zijn, heel ontwapenend. Alex Klijnstra, beleidsmedewerker ruimtelijke ontwikkeling bij Gemeente Noardeast-Fryslân
  • Goede samenwerking, luisteren goed naar wat voor informatie men wil achterhalen, komen met duidelijke resultaten waar je praktisch mee aan slag kunt. Market Analyses & Customer Insights, Coöperatieve onderneming in de veehouderij en landbouwsector
  • De training Leefstijlvinder was heel leuk. Daarnaast bleek uit alles de deskundigheid en doordachte aanpak van SAMR. Met veel enthousiasme en een goede/heldere uitleg is het bureau weer helemaal bijgespijkerd. Leonie van der Laan, Adjunct directeur Bureau Buhrs
  • Het meedenken in mogelijkheden en niet in problemen spreekt mij altijd erg aan. Technisch goed onderlegd en ook naar aanvullende vragen wordt geluisterd. Thomas Schoot, Onderzoeker KNVB
  • Klantgericht qua extra vragen en sparren voor en achteraf – mooie infographics in de rapportage – KMZ is een volledig onderzoek, omdat er veel zorgverzekeraars deelnemen – SAMR is zelf gericht op beter worden – de gebruikersbijeenkomst was goed/informatief en leuk. Onderzoeker zorgverzekeraar
  • Snel geschakeld, goed advies over formulering vragen. Visie. Meedenkend met budget. Lisbeth Gruppen, marketing manager Werkspot
  • Leuke creatieve onderzoeksopzet, onderzoekers waren heel proactief en dachten goed mee. Onderzoeksadviseur Overheid
  • SAMR is zeer flexibel. Als ik informatie nodig heb van jullie gebeurt dat ook snel. Daar ben ik blij mee. Anoniem, adviseur customer experience
  • Het luisteren en het verder brengen van onze ideeën. Daarnaast het enthousiaste team waarmee jullie werken. Manon Groenendijk, manager marketing & communicatie bij van Wijnen.
  • Door uitstekend geïntegreerde samenwerking in zowel kwalitatieve als kwantitatieve fase van het onderzoek is het eindproduct een schoonheid. En zijn de tussenproducten zeer bruikbaar voor quotes en nadere analyses. Samen optrekken in een perfecte vorm! Sr. Onderzoeker
  • goede samenwerking,snel met elkaar schakelen, kwaliteit vragenlijst en rapportage goed, en goede aansluiting op doel van het onderzoek Nicole Hak, coördinator onderzoek bij directie Communicatie Ministerie van Buitenlandse Zaken
  • Het toepassen van leefstijlen vind ik een goede tool om als organisatie nog omgevingsgerichter te werken en onze participatie en communicatie (ook met het oog op de nieuwe omgevingswet) verder te verbeteren. Lisa Beerepoot Strategisch communicatie- en campagneadviseur,Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier
  • Betrokkenheid met project en markt, prettige projectbegeleiding, verstand van zaken, heldere rapportage met aanbevelingen. Rogier Pijlman, Manager marketing & communicatie Cambridge Weight Plan
  • Fijne en vlotte persoonlijke samenwerking Suzanne Vet, Communicatie Adviseur bij Promen
  • Prettige samenwerking, adequaat volgen van de planning en mooie rapportage (ook qua vormgeving) Anke Wammes, Communicatiemanager bij Stichting 113
  • Vanwege hun expertise maken wij graag gebruik van SAMR.Er wordt meegedacht en zij hebben een eigen, onafhankelijke mening, gevraagd en ongevraagd. Flexibel in uitvoering maar ook accuraat. Manager Service & Operations
  • Wat een supergoed idee, die quote-monitor op intranet. Zo zien we veel sneller de mens achter het cijfer! SAMR Direct Feedback gebruiker bij Vestia
  • SAMR neemt de tijd om de vraag te begrijpen en een vertaling te maken naar iets dat past bij onze behoeftes. Verschillende disciplines aan tafel maakt ook dat je het ‘probleem’ van meerdere kanten belicht. Manager Strategy & Research, Investmanager in Vastgoed
  • Ik ben erg tevreden over de flexibiliteit en ook de snelle reactie die ik krijg als ik vraag om een wijziging of aanvulling. marktonderzoeker
  • De vakkennis en de manier waarop jullie deze vakkennis gebruiken om ons te adviseren. Het goede voorbeeld geven, geeft vertrouwen dat jullie weten waar je over praten. Manager Marketing & Sales bij een leverancier van industriële elektronica
  • Van tevoren een goede uitleg gekregen over medewerkeronderzoek. Daarnaast goede adviezen en uitleg gegeven t.a.v. de te stellen vragen. Fijne communicatie en goede terugkoppeling. coördinator personeelszaken sociale werkvoorziening
  • professionele medewerkers, prima uitvoering van de opdracht zeer duidelijk rapport, prettige contacten en zeer behulpzaam, denken goed mee, kennis van de doelgroep was goed. Teammanager, arbeidsbemiddelingsbedrijf
  • De insteek van SAMR om te segmenteren op basis van het BSR model met onderliggende drijfveren is heel inspirerend. Martine Werensteijn, stafmedewerker beleid&kennismanagement, Wandelnet
  • De websitetoets voorziet in de behoefte van zowel compliance als ook de briefeigenaar. het geeft concrete aanknopingspunten voor het verbeteren van de webontwerp en -tekst. Ton Slaats, marktonderzoeker Interpolis
  • Zeer prettige projectleider en gesprekspartner. Met expertise en ervaring zeer goed geholpen. De vragenlijsten waren duidelijk en door alle niveaus (al dan niet met begeleiding) goed in te vullen. De resultaten waren snel beschikbaar, al duurt wachten natuurlijk altijd lang. De presentatie van de resultaten is zeer goed ontvangen door directie en MT; duidelijk en professioneel. HR Adviseur
  • Snel schakelen, snelle reacties, continu inzicht in actuele responsresultaten, redelijke prijs, aanlevering van gegevens in Excel werd goed verwerkt. Domeinmanager
  • Erg tevreden over de dienstverlening. Ze denken goed mee en reageren snel. Esther van Milligen- van der Ent, Monuta
  • Duidelijke toelichting op verwerking en aanlevering van data, ook goed dat zorgvuldig wordt omgegaan met de data-uitwisseling Martine Werensteijn, stafmedewerker beleid & kennismanagement, Wandelnet
  • We hebben in een korte periode veel mooie stappen kunnen maken. SAMR heeft vakkundige professionals in dienst die weten waar ze over praten en die waardevolle adviezen geven. Ook prettig dat het vervolgtraject werd uitgevoerd door dezelfde consultants als waarmee we het traject gestart zijn. Marjolein Manche - Eneco
  • Een fijne samenwerking in de voorbereiding met als resultaat een mooie connect & inspire tussen een gevarieerd gezelschap. Marieke Ritzema, Strategisch adviseur Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier
  • De flexibiliteit, het meedenken met de organisatie en de duidelijke communicatie, neemt veel zorgen bij de opdrachtgever weg. Het leveren op vooraf afgesproken tijdstippen ondanks de zeer korte doorlooptijd is een heel sterk punt. René Beckman, business analist NS
  • SAMR zet zich helemaal in om het onderzoek zo goed mogelijk uit te voeren. Problemen worden direct gesignaleerd en opgepakt. Agnes Donkers, consumer research Jumbo Supermarkten
  • Snel, duidelijke afspraken, heldere rapportage/terugkoppeling, mogelijkheid tot extra rapportages. Sr. beleidsmedewerker
  • Goede, constructieve samenwerking. Flexibel, snel, hands-on. Goed doordachte conclusies en aanbevelingen. Marco Ganzevles, manager Klanttevredenheid Inshared
  • Er wordt goed geluisterd naar mijn wensen en daar worden passende oplossingen voor geboden. Het contact verloopt altijd plezierig. Manager Client & Market Analytics, financiele instelling.
  • Onze Brieventoets bij SAMR werkt als een speer. Interne opdrachtgever (en ik ook) zijn enthousiast over de concrete feedback van klanten. Het kwalitatieve gedeelte van ons project was heel interessant. De vakkundige interviewers wisten veel informatie uit de respondenten te halen. Gestructureerde en duidelijke rapportage waarmee het projectteam beslagen ten ijs de pilotperiode ingaat. Ton Slaats, marktonderzoeker Interpolis
  • Vlotte en vriendelijke reacties, snel handelen, en een goed resultaat. customer experience manager
  • Voor de propositie-ontwikkeling van de HEMA zorgverzekering hebben we met SAMR samengewerkt. Ze zijn creatief, verbindend en hun ideeën zijn goed inzetbaar. Laura Geerlings, director financial services bij HEMA
  • De uitgebreide ervaring op CX en meedenkend in businessgerichte oplossingen. Sterk analytisch en een fijne partner om mee samen te werken. Judith Peppinck Marketing Strateeg Kingspan
  • Uitstekende contacten, goede vertaling van onze onderzoeksdoelen naar een maatwerk vragenlijst, zeer nette rapportage en bovenal: SAMR doet wat zij belooft, zowel qua inhoud als qua planning. Aad Woelders, bedrijfsmanager Novatec
  • Connect & Inspire sessie, voorbereiding/afstemming verliep vlot alles was geregeld zoals afgesproken avond was betoverend! Soraya Gallas, Seniorprojectleider VESTIA
  • Mijn (langdurige) ervaring met SAMR is dat de gestelde vraag/opdracht altijd kritisch wordt bekeken en dat een voorstel volgt dat net even anders (maar: beter) is dan ik in m’n hoofd had… Zowel in grote lijnen als in de details. Daarnaast ben ik zeer te spreken over het laagdrempelige, constructieve contact met de mensen bij SAMR. Ruud Lahr, Marketing Manager Blue Sky Group
  • De samenwerking is erg prettig en de kwaliteit is goed. Agnes Donkers, consumer research Jumbo Supermarkten
  • Overzichtelijk onderzoek. Fijn dat het zowel kwali- als kwantitatief is. Snel opgetuigd. Geeft groen – oranje – rood stoplicht voor je campagne. Bettina Dalenoord, Manager Marketing & Sales bij Inshared
  • Goede samenwerking. De contacten waren erg goed, afspraken werden in overleg gedaan en altijd nagekomen. Wij zijn ook tevreden over het eindproduct. Lieuwe Kalkhoven, Sr. Communication Researcher Ministerie Binnenlandse Zaken
  • Betrouwbare partner. Contactpersoon altijd bereikbaar en lost problemen snel op. Guus Posthumus, Districtsmanager KNVB
  • Snappen de wensen en behoeftes van de klant en kunnen dat goed vertalen naar onderzoeksvragen. sr. marketeer
  • Plezierig om echt betrokken te worden bij het proces en niet alleen output te ontvangen. Martine Werensteijn, stafmedewerker beleid&kennismanagement, Wandelnet
  • Zeer goede en accurate contactpersoon. Adviserend, meedenkend, ondersteunend en snel. Enquêtes zijn aan te passen aan persoonlijke voorkeur.
  • Door samen door de mogelijke segmentaties te lopen en deze door te spreken krijg je meer inzicht in de doelgroepen en het toepassen van het BSR-model. Martine Werensteijn, stafmedewerker beleid&kennismanagement, Wandelnet

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Send this to a friend

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie vind je in ons cookie statement.