SAMR
  • SAMR
    • Over SAMR
    • Onze filosofie: 360SAMR™
    • De mensen
    • Ons netwerk
    • Mooie klanten
    • Vacatures
  • Projecten
  • Producten
  • Uitgaven
  • Nieuws
  • Events
  • Contact
  • Login
  • nl
  • Zoek

Kwalitatief onderzoek bij SAMR

Marktonderzoek kan je op wel honderd manieren aanpakken. Wat is nou de juiste? En wanneer gebruik je nou kwalitatief onderzoek? Een kort antwoord: kwalitatief onderzoek geeft je antwoord op de vraag hoe mensen denken en waarom ze zo denken.

Wanneer kwalitatief onderzoek?
De voordelen van kwalitatief onderzoek
Kwalitatief onderzoek bij SAMR
Meer dan traditioneel onderzoek
Onderzoek met een twist
Combinatie kwalitatief en kwantitatief
De juiste respondenten
Meekijken
Het team

SAMR is ontstaan vanuit een onderzoeksbureau (MarketResponse) en wij weten dus als geen ander hoe een goed marktonderzoek in elkaar steekt. Wij hebben specialisten op het gebied van kwantitatief én kwalitatief onderzoek. Kwantitatief onderzoek richt zich op meten (hoeveel) en dat is het grote verschil met kwalitatief onderzoek, waarbij het gaat om het begrijpen van verschijnselen (wat, waarom en hoe). Daar komt heel wat meer bij kijken dat een ‘interviewtje’ of ‘focusgroep’. Onze kwalitatief onderzoekers hebben stuk voor stuk rijke ervaring in verschillende branches en expertises.

Wanneer kwalitatief onderzoek?

Kwalitatief onderzoek is toepasbaar bij tal van vraagstukken. Bijvoorbeeld als je:

  • wilt gaan exploreren. Je verkent een onbekend thema of nieuwe doelgroep. Je begeeft je als het ware op onontgonnen terrein.
  • waarom-vragen hebt. Je wilt iets begrijpen en verklaren.
  • nieuwe ideeën wilt opdoen of wilt voorbouwen op een bestaand idee.
  • geen behoefte hebt aan getallen of voorspellingen. Je wilt echt begrijpen waarom iets wel of niet aanslaat. Bij voorbeeld het evalueren van een product- of communicatieconcept. Of je wilt meer weten over de tevredenheid van klanten in plaats van de NPS alleen..
  • met een praktisch probleem zit. Een moeilijk benaderbare doelgroep of een idee dat ‘een beetje hulp nodig heeft’.
  • voorwerk wilt doen voor een kwantitatief onderzoek. Een vragenlijst goed testen of toonmateriaal verbeteren.
Wil je meer weten over kwalitatief onderzoek?

De voordelen van kwalitatief onderzoek

Wat je vraagstuk ook is, kwalitatief onderzoek biedt veel voordelen.

  • Er is ruimte voor nuance en verfijnd inzicht. Soms is het zoeken naar dat ene woord, dat alles zegt.
  • De doelgroep komt heel dichtbij. Ooit gesprekken gevoerd over het overlijden van een dierbare? Ooit een kijkje genomen in het vriesvak van je doelgroep? Het kan met kwalitatief onderzoek.
  • Zien, horen, ruiken en voelen van je doelgroep; kwalitatief onderzoek heeft impact. Het helpt je met het overtuigen van collega’s.
  • Kwalitatief onderzoek richt zich op begrip van onderliggende drijfveren. Juist dat is essentieel als je keuzes en gedrag wilt begrijpen.
  • Diepgang is gegarandeerd, waardoor je niet in algemeenheden blijven hangen.

Kwalitatief onderzoek zet in op diepgang en is flexibel en is pragmatisch in de aanpak. Moeilijke doelgroepen? Beladen onderwerpen? We fixen het.

Wij bewegen mee met het onderzoek. Kwestie van proberen en voelen wat werkt. Zo kan het gebeuren dat je heel ergens anders uit komt dan je vooraf verwachtte, maar altijd met bruikbare adviezen vanuit de doelgroep.

Kwalitatief onderzoek bij SAMR

Voor het ophalen van inzichten gebruiken we verschillende methoden. Interviews, groepsdiscussies, focusgroepen, workshops, brainstorm- en co-creatiesessies, storytelling, Whatsapp-onderzoek of klantarena’s. Welk methode we gebruiken is geheel afhankelijk van het vraagstuk. Daarin denken we graag mee en adviseren wij je graag.

Interviews

Een individueel gesprek geeft ons de mogelijkheid om diep in te zoomen op individuele ervaringen. Er is volop ruimte om in te zoomen op de beleving en het individuele proces. Hiervoor zijn single interviews, ook wel singles, of duo-interviews bij uitstek geschikt. Op een onderzoekslocatie, zodat je als opdrachtgever – onzichtbaar voor de respondent – kunt meekijken, of telefonisch. Maar we gaan ook wel eens bij de respondenten thuis langs of op hun werk. Soms is het voor een respondent prettig om in zijn eigen omgeving te zijn. Dit zorgt voor een open en eerlijk gesprek, zonder beïnvloeding van anderen. Ook een duo-interview in plaats van een single kan goed werken, bijvoorbeeld bij onderwerpen waarover stellen gezamenlijk beslissingen nemen.

Groepsdiscussies en focusgroepen

Bij groepsdiscussies staat de dynamiek centraal. Woord en wederwoord leiden tot meer geprononceerde en gedifferentieerde inzichten. Sociale interactie stimuleert respondenten in het genereren van gedachten, ideeën en ervaringen. Deze vorm sluit goed aan bij vraagstukken waarbij je wilt bouwen aan de grote lijnen, wilt brainstormen met elkaar of wilt onderzoeken hoe er in de breedte van de markt over een onderwerp wordt gedacht of gesproken. Het aantal deelnemers laten we afhangen van het vraagstuk. Vaak zijn er 7-8 deelnemers, maar een enkele keer praten we met een groepje van 3 of zijn er wel 12 deelnemers. De termen focusgroep en groepsdiscussie worden vaak door elkaar gebruikt.

Meer dan traditioneel kwalitatief onderzoek

Soms wil je niet alleen onderzoeken, verkennen, vragen en voelen, maar ook aan de slag. Dat doen we graag. Sterker nog; dat raden we aan. Een stap verder gaan dan alleen inzichten ophalen.

Workshops

In een workshop onder deskundige leiding van de kwalitatief onderzoekers wordt er door verschillende werkvormen voor gezorgd dat je als team constructief aan de slag gaat. Waarmee? Dat kan van alles zijn. Aan de slag met uitkomsten van onderzoek. Aan de slag met nieuwe ideeën. Of aan de slag met het uitwerken van concrete acties.

Design en kwalitatief onderzoek

Ontwerpers halen hun ideeën en inspiratie niet uit hun creativiteit alleen. Ze gebruiken diepe gebruikersinzichten om de ideegeneratie te voeden en tot vernieuwende concepten te komen. Die diepe gebruikersinzichten komen bij SAMR altijd uit een vorm van onderzoek. Vaak is dat kwalitatief onderzoek. SAMR voegt een extra laag aan kwalitatief onderzoek toe, door ontwerpers al in een vroeg stadium mee te laten denken over de inzichten. En andersom wordt het ontwerpproces veel waardevoller door diepgaand kwalitatief onderzoek als basis te gebruiken. We gaan een stap verder.

Brainstorms

Door de mix van kwalitatief onderzoek en design ontstaat er een nieuwe standaard in hoe wij werken. Geen lege brainstorms zonder eerst vooronderzoek gedaan te hebben. Wij geloven namelijk niet in een paar leuke en energieke oefeningen zonder fundatie.

Co-creatie

Tijdens onze ontwerptrajecten gaan we niet alleen in ons kantoor zitten met wat ontwerpers. We betrekken de gebruiker altijd bij het proces. En daar komen meteen weer tal van kwalitatieve onderzoeksmethoden om de hoek kijken.

Storytelling

Verhalen vertellen is zo oud als de mensheid. Verhalen zijn dragers van wat ons echt bezighoudt. Het inzetten van verhalen in onderzoek is dus eigenlijk heel logisch. Storytelling noemen we dat. We dagen mensen uit hun verhaal te vertellen of gebruiken bestaande verhalen. Dit kan in een live setting, maar ook online. De crux is de bias vanuit vraagstelling of onderzoeker te reduceren. Het blijft niet bij het ophalen van de verhalen. Samen gaan we aan de slag om de verhalen te duiden. Storytelling is een mooie manier om in de breedte een onderwerp te verkennen.

WhatsApp onderzoek

WhatsAppen is niet meer weg te denken uit ons leven. We appen al lang niet meer alleen met familie en vrienden. Appen met een klant of opdrachtgever is al heel gebruikelijk. Waarom dan niet met respondenten? Het is snel, laagdrempelig en je zit ‘in het moment’. WhatsApp leent zich dan ook uitermate goed voor onderzoek. Een dagboek bijhouden. Foto’s maken die een kijkje geven in het echte leven. Een prikkelende voorbereiding. We hebben goede ervaringen met de inzet van WhatsApp. Voor respondenten een leuke manier om hun gedachten, gevoelens en acties te delen. Veel en waardevolle input gegarandeerd.

Connect & Inspire (klantarena)

Het liefst wil je natuurlijk dat jouw medewerkers elke dag de visitekaartjes van het bedrijf zijn. Trots, klantgericht en meedenkend. Zij staan immers dagelijks in contact met de klant en moeten de klant het gevoel geven dat hij centraal staat en gewaardeerd wordt. Maar je medewerkers zijn geen robots. Je kunt ze niet opdragen hoe ze zich moeten voelen. Het zijn mensen en mensen kun je inspireren. Laat hen eens met andere ogen naar de samenwerking met de klant kijken. Laat ze ervaren hoe zij in hun rol, waarde voor klanten kunnen creëren. Breng ze in contact met de klant met Connect & Inspire. Laat ze luisteren, observeren en in gesprek gaan met de klant.

Onderzoek met een twist

Ons uitgangspunt is dat wij al onze onderzoeken een twist geven. Een huiswerkopdracht via Whatsapp voorafgaand aan gesprekken bijvoorbeeld. Of we leveren naast een rapport een mooie filmcompilatie- of visueel aantrekkelijke one-pager. Levendige duidingssessies in plaats van statische presentaties. En natuurlijk zoeken we altijd naar verrassende werk- en vraagvormen tijdens groepsdiscussies of singles. We beheersen vele projectieve technieken, brainstormtechnieken, creatieve werkvormen en analytische modellen. Daag ons uit!

Combinatie kwalitatief en kwantitatief

Soms is het nodig om breder naar een vraagstuk te kijken en is kwalitatief onderzoek slechts een deel van het geheel. SAMR is een multidisciplinair bureau, waardoor het gemakkelijk is om andere expertises aan te haken als dat nodig is. Regelmatig brengen wij inzichten van kwantitatief en kwalitatief onderzoek samen. Zo vormen insights uit kwali onderzoek input voor goede vragenlijsten, kunnen we kwalitatieve bevindingen direct kwantificeren of krijgen kwantitatieve bevindingen een verdiepingsslag in single interviews of groepsdiscussies.

De juiste respondenten

Onderzoek staat of valt met respondenten. Dat geldt ook zeker voor kwalitatief onderzoek. Voldoende respondenten en de juiste respondenten. De selectie van respondenten doen we dan ook met grote zorg. We selecteren uit klantbestanden of uit ons eigen consumentenpanel SAMSAM, met 40.000 leden. Ook werken we samen met professionele selectiebureaus die hun eigen panels hebben.

Meekijken met kwalitatief onderzoek

We raden onze klanten altijd aan om mee te kijken bij interviews en groepsdiscussies. Dit geeft een rijke inkijk in de wensen en behoeften van de doelgroep en verlevendigt de resultaten van het onderzoek. Bij SAMR in Leusden kijk je mee via een gesloten tv-circuit. De onderzoeksruimte hebben we recent onder handen genomen en heeft een nieuwe, frisse uitstraling. Liever dichter bij ‘huis’ of dichter bij je eigen klanten? Ook in steden als Amsterdam of Den Bosch maken wij regelmatig gebruik van goede onderzoekslocaties. Maar je zit niet vast aan een onderzoekslocatie. Onze meekijkapparatuur kan overal mee naar toe. Wat dacht je bijvoorbeeld van een Tiny House? Gesprekken in de woonkamer, meekijken vanaf het bed in de slaapkamer…

Onze kwalitatief onderzoekers

Manette Hazelaar 500x500

Manette Hazelaar
Teamleider, sr. kwalitatief onderzoeker

Floriska 500x500

Floriska Hoogendoorn
Sr. kwaliatief onderzoeker

Tikor Kroese

Tikor Kroese
Designer


Rianne 500x500

Rianne Doornberg
Sr. kwalitatief onderzoeker

Roxanne van Gaalen 500x500

Roxanne van Gaalen
Kwalitatief onderzoeker


Lees ook:

Innovatie is óók: horen wat klanten willen
Case Ymere: groepsdiscussie obv BSR™-segmentatie
Case RIVM: onderzoek naar een gevoelig onderwerp
Wil je meer weten over kwalitatief onderzoek? Neem contact op met Manette Hazelaar
06 42 10 79 20
manette.hazelaar@samr.nl
Neem contact met mij op
Ook interessant
Innovatie is óók: horen wat klanten willen
Kwalitatief onderzoek in de kroeg
Je klant in de ogen kijken is nog altijd het beste
Een sessie met Pensioenfonds PME over Verantwoord Beleggen.
Werkplezier is met klanten spreken
Hoe woningcorporatie Ymere haar huurders aanspreekt met het BSR™ leefstijlmodel
  • Zeer goede en accurate contactpersoon. Adviserend, meedenkend, ondersteunend en snel. Enquêtes zijn aan te passen aan persoonlijke voorkeur.
  • Snel geschakeld, goed advies over formulering vragen. Visie. Meedenkend met budget. Lisbeth Gruppen, marketing manager Werkspot
  • Goede samenwerking. De contacten waren erg goed, afspraken werden in overleg gedaan en altijd nagekomen. Wij zijn ook tevreden over het eindproduct. Lieuwe Kalkhoven, Sr. Communication Researcher Ministerie Binnenlandse Zaken
  • SAMR is zeer flexibel. Als ik informatie nodig heb van jullie gebeurt dat ook snel. Daar ben ik blij mee. Anoniem, adviseur customer experience
  • Vanuit kennis en expertise wordt goed meegedacht en geadviseerd over klantonderzoeken, klankpanels etc. Denk aan opzet van vragenlijsten, wijze van onderzoek etc. Marieke van Steekelenburg, Customer Experience Manager
  • Goed advies over het vertalen van onze wensen naar een opzet van het onderzoek. De nieuwe methode is intern ook erg goed ontvangen. Manager client & market analytics
  • SAMR is goed in het doorgronden van onze vraagstukken en net iets verder kijken. De creativiteit van SAMR heeft geholpen onze ideeën verder vorm te geven en uit te werken. Manon Groenendijk, manager marketing & communicatie Van Wijnen West
  • “Wat een supergoed idee, die quote-monitor op intranet. Zo zien we veel sneller de mens achter het cijfer!” SAMR Direct Feedback gebruiker bij Vestia
  • Goede, constructieve samenwerking. Flexibel, snel, hands-on. Goed doordachte conclusies en aanbevelingen. Marco Ganzevles, manager Klanttevredenheid Inshared
  • De flexibiliteit, het meedenken met de organisatie en de duidelijke communicatie, neemt veel zorgen bij de opdrachtgever weg. Het leveren op vooraf afgesproken tijdstippen ondanks de zeer korte doorlooptijd is een heel sterk punt. René Beckman, business analist NS
  • SAMR heeft geholpen met op een rij zetten waar werk aan de winkel is, maar dan vooral vanuit de markt geredeneerd. En heeft ons geholpen met de zoektocht naar waar onze kracht ligt. Een goede basis om nu verder op voort te borduren. Met name de kennis, ervaring en bewezen aanpak spreekt ons aan. Marketingstrateeg bij een grote financiële dienstverlener
  • Mijn (langdurige) ervaring met SAMR is dat de gestelde vraag/opdracht altijd kritisch wordt bekeken en dat een voorstel volgt dat net even anders (maar: beter) is dan ik in m’n hoofd had… Zowel in grote lijnen als in de details. Daarnaast ben ik zeer te spreken over het laagdrempelige, constructieve contact met de mensen bij SAMR. Ruud Lahr, Marketing Manager Blue Sky Group
  • De samenwerking is erg prettig en de kwaliteit is goed. Agnes Donkers, consumer research Jumbo Supermarkten
  • BSR maakt mensen enthousiast, omdat het aanspreekt en nu eens niet kijkt naar algemene kenmerken. Het is een aanpak die goed onderbouwd is, maar het model biedt ook hele praktische aanknopingspunten voor de communicatie en toepassing. Martine Werensteijn, stafmedewerker beleid & kennismanagement, Wandelnet
  • Snel schakelen, snelle reacties, continu inzicht in actuele responsresultaten, redelijke prijs, aanlevering van gegevens in Excel werd goed verwerkt. Domeinmanager
  • Heel snelle opzet. Heel goed meegedacht en alles prima geregeld. Agnes Donkers, consumer research Jumbo Supermarkten
  • Ik ben erg tevreden over de flexibiliteit en ook de snelle reactie die ik krijg als ik vraag om een wijziging of aanvulling. marktonderzoeker
  • Duidelijke toelichting op verwerking en aanlevering van data, ook goed dat zorgvuldig wordt omgegaan met de data-uitwisseling Martine Werensteijn, stafmedewerker beleid & kennismanagement, Wandelnet
  • Betrokkenheid met project en markt, prettige projectbegeleiding, verstand van zaken, heldere rapportage met aanbevelingen. Rogier Pijlman, Manager marketing & communicatie Cambridge Weight Plan
  • Zeer prettige projectleider en gesprekspartner. Met expertise en ervaring zeer goed geholpen. De vragenlijsten waren duidelijk en door alle niveaus (al dan niet met begeleiding) goed in te vullen. De resultaten waren snel beschikbaar, al duurt wachten natuurlijk altijd lang. De presentatie van de resultaten is zeer goed ontvangen door directie en MT; duidelijk en professioneel. HR Adviseur
  • Goede, deskundige en plezierige begeleiding en ondersteuning. Dick Slofstra, Manager HRM IJmondwerkt
  • Het meedenken in mogelijkheden en niet in problemen spreekt mij altijd erg aan. Technisch goed onderlegd en ook naar aanvullende vragen wordt geluisterd. Thomas Schoot, Onderzoeker KNVB
  • Goede samenwerking, luisteren goed naar wat voor informatie men wil achterhalen, komen met duidelijke resultaten waar je praktisch mee aan slag kunt. Market Analyses & Customer Insights, Coöperatieve onderneming in de veehouderij en landbouwsector
  • Het luisteren en het verder brengen van onze ideeën. Daarnaast het enthousiaste team waarmee jullie werken. Manon Groenendijk, manager marketing & communicatie bij van Wijnen.
  • Prettige samenwerking, adequaat volgen van de planning en mooie rapportage (ook qua vormgeving) Anke Wammes, Communicatiemanager bij Stichting 113
  • Meedenken is top! Het gevoel geven, samen tot de oplossing te komen. Henk Heek Innovation Manager bij Achmea Pensioenservices
  • goede samenwerking,snel met elkaar schakelen, kwaliteit vragenlijst en rapportage goed, en goede aansluiting op doel van het onderzoek Nicole Hak, coördinator onderzoek bij directie Communicatie Ministerie van Buitenlandse Zaken
  • Zeer betrokken team. Leven zich goed in in het vraagstuk van de klant. Inhoudelijke BSR-kennis is overtuigend en wordt eenvoudig en behapbaar gebracht. marketing intelligence expert bij een financiële dienstverlener
  • SAMR zet zich helemaal in om het onderzoek zo goed mogelijk uit te voeren. Problemen worden direct gesignaleerd en opgepakt. Agnes Donkers, consumer research Jumbo Supermarkten
  • De methode, de 4B’s (360 SAMR), in combinatie met het enthousiasme van de medewerkers zorgt dat zelfs de meest stugge Fries uit zijn schulp gehaald kan worden bij een ruimtelijke opgave. Het is verfrissend om op deze manier met de buitenwereld te praten en eens op een andere wijze naar projecten en opgaven te kijken. Alex Klijnstra, Beleidsmedewerker Noord-Oost Friesland
  • Connect & Inspire sessie, voorbereiding/afstemming verliep vlot alles was geregeld zoals afgesproken avond was betoverend! Soraya Gallas, Seniorprojectleider VESTIA
  • Het is leerzaam om samen op te trekken en onderzoek te doen. Dat heeft veel inzicht opgeleverd over onze doelgroep. Martine Werensteijn, stafmedewerker beleid&kennismanagement, Wandelnet
  • Fijne tooling voor de NPS-metingen met heldere dashboards en prettige mensen om mee samen te werken. José Rouwenhorst, manager klantsignaalmanagement Achmea Bank
  • Door uitstekend geïntegreerde samenwerking in zowel kwalitatieve als kwantitatieve fase van het onderzoek is het eindproduct een schoonheid. En zijn de tussenproducten zeer bruikbaar voor quotes en nadere analyses. Samen optrekken in een perfecte vorm! Sr. Onderzoeker
  • SAMR denkt mee over hoe het informatieprobleem kan worden voorzien van de juiste data en adviezen, zodat de opdrachtgever een volgende stap kan maken in het proces. SAMR is flexibel om in korte tijd de benodigde kennis en kunde te kunnen leveren. René Beckman, business analist NS
  • Snappen de wensen en behoeftes van de klant en kunnen dat goed vertalen naar onderzoeksvragen. sr. marketeer
  • Ik ben heel enthousiast over de samenwerking. SAMR maakt op praktische wijze tastbaar wat jouw propositie uniek maakt. Samen met het team wordt dat vertaald in acties waar je gelijk mee aan de slag kunt. Zo maken we de verzekeringen van HEMA ook echt leuker en makkelijker. Laura Geerlings, Director Financial Services bij HEMA
  • Vanwege hun expertise maken wij graag gebruik van SAMR.Er wordt meegedacht en zij hebben een eigen, onafhankelijke mening, gevraagd en ongevraagd. Flexibel in uitvoering maar ook accuraat. Manager Service & Operations
  • De websitetoets voorziet in de behoefte van zowel compliance als ook de briefeigenaar. het geeft concrete aanknopingspunten voor het verbeteren van de webontwerp en -tekst. Ton Slaats, marktonderzoeker Interpolis
  • Onze Brieventoets bij SAMR werkt als een speer. Interne opdrachtgever (en ik ook) zijn enthousiast over de concrete feedback van klanten. Het kwalitatieve gedeelte van ons project was heel interessant. De vakkundige interviewers wisten veel informatie uit de respondenten te halen. Gestructureerde en duidelijke rapportage waarmee het projectteam beslagen ten ijs de pilotperiode ingaat. Ton Slaats, marktonderzoeker Interpolis
  • Een fijne samenwerking in de voorbereiding met als resultaat een mooie connect & inspire tussen een gevarieerd gezelschap. Marieke Ritzema, Strategisch adviseur Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier
  • Super professioneel, deskundig en klantgericht team vanuit SAMR. Er werd ontzettend goed meegedacht, kwamen met waardevolle ideeën en suggesties, waren zeer betrokken en waar nodig kritisch. Ze deden er alles aan om het project te laten slagen. Echte toppers! Jenneke Banting Customer Insights Consultant, Schiphol Group
  • Goede prijs-kwaliteitverhouding, veel mogelijkheden voor eigen inbreng zonder de benchmark in gevaar te brengen, makkelijk en snel contact met SAMR gedurende de onderzoeken, goede presentatie van de uitkomsten. Marieke Uilkema, project- en communicatieadviseur Doktersdienst Groningen
  • Overzichtelijk onderzoek. Fijn dat het zowel kwali- als kwantitatief is. Snel opgetuigd. Geeft groen – oranje – rood stoplicht voor je campagne. Bettina Dalenoord, Manager Marketing & Sales bij Inshared
  • Klantgericht qua extra vragen en sparren voor en achteraf – mooie infographics in de rapportage – KMZ is een volledig onderzoek, omdat er veel zorgverzekeraars deelnemen – SAMR is zelf gericht op beter worden – de gebruikersbijeenkomst was goed/informatief en leuk. Onderzoeker zorgverzekeraar
  • Fijn dat jullie een interactieve kaart hebben gemaakt met de belevingswerelden. Deze gebruiken we nu ook veelvuldig voor onze projecten. Anneke Verhagen, conceptontwikkelaar markt bij Ymere
  • Uitstekende contacten, goede vertaling van onze onderzoeksdoelen naar een maatwerk vragenlijst, zeer nette rapportage en bovenal: SAMR doet wat zij belooft, zowel qua inhoud als qua planning. Aad Woelders, bedrijfsmanager Novatec
  • Vlotte en vriendelijke reacties, snel handelen, en een goed resultaat. customer experience manager
  • Van tevoren een goede uitleg gekregen over medewerkeronderzoek. Daarnaast goede adviezen en uitleg gegeven t.a.v. de te stellen vragen. Fijne communicatie en goede terugkoppeling. coördinator personeelszaken sociale werkvoorziening
  • Wat bijzonder is bij SAMR, is dat ze BSR-leefstijlen gemaakt hebben voor klimaatbewust- en waterbewustzijn bij inwoners. Dat is precies waar we als waterschap ons voordeel mee kunnen doen. Communicatie-adviseur bij een waterschap
  • Goed meedenkend en flexibele houding als het bij nader inzien toch even anders moet. Beleidsadviseur gemeente
  • De training Leefstijlvinder was heel leuk. Daarnaast bleek uit alles de deskundigheid en doordachte aanpak van SAMR. Met veel enthousiasme en een goede/heldere uitleg is het bureau weer helemaal bijgespijkerd. Leonie van der Laan, Adjunct directeur Bureau Buhrs
  • Door samen door de mogelijke segmentaties te lopen en deze door te spreken krijg je meer inzicht in de doelgroepen en het toepassen van het BSR-model. Martine Werensteijn, stafmedewerker beleid&kennismanagement, Wandelnet
  • Snel, duidelijke afspraken, heldere rapportage/terugkoppeling, mogelijkheid tot extra rapportages. Sr. beleidsmedewerker
  • De vakkennis en de manier waarop jullie deze vakkennis gebruiken om ons te adviseren. Het goede voorbeeld geven, geeft vertrouwen dat jullie weten waar je over praten. Manager Marketing & Sales bij een leverancier van industriële elektronica
  • De insteek van SAMR om te segmenteren op basis van het BSR model met onderliggende drijfveren is heel inspirerend. Martine Werensteijn, stafmedewerker beleid&kennismanagement, Wandelnet
  • Fijne en vlotte persoonlijke samenwerking Suzanne Vet, Communicatie Adviseur bij Promen
  • Er wordt goed geluisterd naar mijn wensen en daar worden passende oplossingen voor geboden. Het contact verloopt altijd plezierig. Manager Client & Market Analytics, financiele instelling.
  • Op maat begeleiding en coaching bij ons positioneringstraject. Het heeft ons veel inzicht en scherpe focus opgeleverd. Maar ook de flexibiliteit en professionaliteit met een – niet te voorkomen- wisseling van de wacht, bij het afronden van dit traject. Anneke Verhagen, conceptontwikkelaar markt Ymere
  • We zijn erg enthousiast over hoe het MTO is verlopen, de feedback die we kregen en hoe snel we konden schakelen met SAMR. Kennis en expertise kwamen heel nadrukkelijk tot uiting en waren echt ondersteunend en helpend. De planning verliep dan ook erg naar wens, en ook de informatievoorziening was goed. We kunnen SAMR echt warm aanbevelen aan andere organisaties. Thomas Pruijsen, projectleider Werkbedrijf Rijk van Nijmegen
  • Betrouwbare partner. Contactpersoon altijd bereikbaar en lost problemen snel op. Guus Posthumus, Districtsmanager KNVB
  • Voor de propositie-ontwikkeling van de HEMA zorgverzekering hebben we met SAMR samengewerkt. Ze zijn creatief, verbindend en hun ideeën zijn goed inzetbaar. Laura Geerlings, director financial services bij HEMA
  • Erg tevreden over de dienstverlening. Ze denken goed mee en reageren snel. Esther van Milligen- van der Ent, Monuta
  • Plezierig om echt betrokken te worden bij het proces en niet alleen output te ontvangen. Martine Werensteijn, stafmedewerker beleid&kennismanagement, Wandelnet

Mooie projecten

Bekijk alle projecten
Bekijk deze case
Bekijk deze case

BSR™ helpt Utrecht om wensen van alle bewoners te ontdekken

BSR™ voor Utrecht
Bekijk deze case
Bekijk deze case

BSR™ voor Wandelnet

Lees de case van Wandelnet
Bekijk deze case
Bekijk deze case

Klanttevredenheidsonderzoek voor Blue Sky Group: geen e-mailvragenlijstjes, maar klanten aan tafel

Kwalitatief onderzoek voor Blue Sky Group
Bekijk deze case
Bekijk deze case

Betere voorlichting over prenatale screening, een onderzoek over een gevoelig onderwerp.

Kwalitatief onderzoek voor RIVM

Samr uitgaves

Kennis moet je delen, bekijk de insights van onze data experts

Meer artikelen

Je merk is emotie Een andere manier van kijken naar merken
Top of Flop: Knakwortel Of je wortel lust?!
Kwalitatief onderzoek in de kroeg Gesprekken over delicate onderwerpen, voer ze in een vertrouwde setting.
Een analyse van trends voor 2019 Dit wordt het jaar van de wederkerigheid

Bekijk ook

  • Onze filosofie: 360SAMR™
  • Producten
  • Projecten
  • Uitgaven
  • Customer experience
  • Kwalitatief onderzoek bij SAMR

Doe de BSR™-test

ISO certificering & Fair Data

Bekijk onze ISO certificering

Awards

Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland (CustomerFirst Awards)
Shopping Awards

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Contact

Leusderend 36
3832 RC Leusden
Postbus 333
3830 AJ Leusden
033 330 33 33
welkom@samr.nl

linkedin white
white twitter
Algemene voorwaardenDisclaimer

Send this to a friend

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie vind je in ons cookie statement.

Scroll naar bovenzijde