The Next Step #3: Talent moet schuren

Als je organisatie hard groeit, gaan we meestal op zoek naar mensen die precies bij de organisatie passen. Fout, zegt Goos Eilander, talent moet juist schuren. Een pleidooi voor cel-denken en disruptive talent dat de boel scherp houdt.


Schuren, leg uit.

We zoeken nieuw talent. Wat doen we? Een lijstje maken: mensen moeten passen bij onze cultuur, kernwaarden, het team, enzovoorts. ‘Teamplayer’, weet je wel.
Prima strategie als je net gestart bent en begint te groeien. Maar als vervolgstap – na de eerst groeifase echt dóór accelereren naar nog grotere hoogten- fout dus.

Eh, Teamplayer fout?

Ja, want wie mensen zoekt zoals zichzelf, vernieuwt niet. Dan haal je talenten binnen die de status quo bestendigen. Terwijl iemand die ánders is de boel wakker schudt, jou en je organisatie scherp houdt. Vers talent moet schuren, iets toevoegen aan je huidige skills.

Geeft veel onrust, lijkt me.

Integendeel, koppel ze in een celstructuur aan je huidige mensen. En dan moet je eens zien wat er gebeurt.

Wacht even, waarom celstructuur?

Omdat in kleine groepen niemand zich kan verschuilen. Dus móet bestaand personeel wel meedoen. En wat blijkt dan? In verreweg de meeste gevallen vindt men het fantastisch en ontplooit zelf ook weer nieuwe talenten. De club wordt fel en scherp.

Je zet hiermee veel op z’n kop.

Omdat de moderne managementtheorieën over de kracht van het individu in kleine cellen in Nederland nooit zijn aangeslagen. Wij zien –ondanks onze zogenaamd ‘losse’ volksaard- het bedrijf nog altijd als geheel. En binnen dat geheel moet iedereen in de pas lopen. Harmoniezoekers zijn we, anarchie maakt ons bang.

Ook bij een nieuwe generatie?

Onderzoeken wijzen uit: ook jonge ondernemers houden liever controle over de zaak. Terwijl juist díe toch allemaal de visie van Steve Jobs, over het loslaten, vrijheid geven aan creatief talent, zouden moeten kennen.

Nog even over disruptive talent, maak het eens concreet.

Ben je groot geworden in sportkleding? Huur talent uit de confectie. Is je verre reizen platform succesvol, zie of ‘t nog rijker kan met iemand die cultuurgeschiedenis heeft gestudeerd. Bij SAMR werken jonge design thinkers. Die bij álles wat wij aan strategieën, marketingoplossingen en merkadviezen bedenken de vraag stellen: ‘Leuk gasten, maar zullen we dit nu even samen met de consument nog beter maken?’ Jezelf en je organisatie beter maken door andere gezichtspunten, daar gaat het om.

Slotvraag: waar vind ik talent dat schuurt?

LinkedIn, Facebook en Instagram. En zoek daarvoor een partij die ze voor je opspoort, dat kun je niet zelf.

Kan ik niet zelf?

Nee, omdat het mensen zijn die buiten je netwerk vallen.


Samen met BNR presenteren wij een serie programma’s over de volgende stap in groei. Ieder programma behandelt een thema. Dit artikel hoort bij het dilemma: ‘Hoe vind en behoud ik het juiste talent?’. Luister hier de podcast.
BNR The Next Step, iedere dinsdagavond om 19.30 uur.

The Next Step #2: Geld voor groei: de moderne ondernemer is geen pannenkoek.

De tijd dat elke pannenkoekenboerderij geld kon lenen om te groeien is voorbij. De financiële wereld is veranderd en Jorgen Botermans ziet steeds meer ambitieuze partijen die weten dat hun verhaal aan alle kanten moet kloppen. Een gesprek over friends & fools, dromen versus data, hagelgeweren en de noodzaak om met een onderbouwd verhaal zekerheid te bieden aan geldschieters. En over de volgens hem heilige drie-eenheid die voor modern ondernemerschap nodig is: kennis over merken, mensen en markten.


Merken, mensen, markten, begin daar eens mee.

Groei kan bestaan uit drie dingen: een nieuw product, nieuwe vestigingen of een nieuwe markt. Dus je hebt ontwikkelings- en marketinggeld nodig voor een nieuwe loot aan de stam, of je in vechten in een nieuwe afzetmarkt in bijvoorbeeld Duitsland. Of je penetratie in Nederland vergroten met meer vestigingen.

Okee, maar vanwaar dat merken, mensen, markten?

In alle drie de gevallen – nieuw product, nieuwe vestiging, nieuwe markt- moet je verdomd goed weten aan welke consumenten je gaat verkopen, hoe de markt waarin je je begeeft in elkaar zit en hoe je merk zich daarin onderscheidt. Zonder goed verhaal, onderbouwd door cijfers en harde data, leen je nergens meer geld om te groeien.

Want de financieringswereld is veranderd, zeg je.

Hoef ik geen ondernemer over te vertellen. Vroeger ging je naar de bank. Sterker, vóór de financiële crisis kwam de bank naar jou. Met je pannenkoekenhuis.

Ah, de pannenkoeken. Vanwaar de vergelijking?

Wat je business ook was, het geld klotste bij de banken tegen de plinten. Dus je had een pannenkoekenboerderij en dat ging lekker. Dan kwam vroeg of laat een bankmeneer of bankmevrouw naar je toe: ‘U bent leuk bezig, wilt u geen geld lenen voor een tweede vestiging?’ Afijn, dat kanaal is voor velen afgesloten. Een bank leent niets meer aan mensen zonder geld, want alles onder de 2,5 ton kóst ze alleen maar geld.

Daarom er zijn nieuwe kanalen bijgekomen.

Naast de bank zijn er investeringsfondsen, venture capitalists en friends & fools. Van grote jongens die je alleen geld lenen tegen hele strikte voorwaarden tot de naïevelingen in je naaste omgeving.

Friends & fools is de vakterm voor crowdfunding.

Ja, omdat het mensen zijn die je mogen, dan wel geen idee hebben waar ze aan beginnen. Lijkt een fijne oplossing, je bent ze niets schuldig als het misloopt. Het is voor kleine startups wellicht een uitkomst, al moeten ze zich afvragen of ze de verantwoordelijkheid willen dragen.

Grotere partijen?

Grotere organisaties in transitie die werkelijk geld nodig hebben, zou ik willen zeggen: geld krijg je niet meer zomaar, zorg dat je je verhaal op orde hebt. Zorg dat je alles weet over de merken, mensen en markten tegen wie je het gaat hebben.

Je blijft maar hameren op dat merken, mensen en markten.

We leven niet meer in een wereld van dromen, dit is een tijd van data. Alles is te vinden. Doe marktonderzoek en leer over de mensen in een nieuwe markt, waar ze van houden en behoefte aan hebben. Gebruik alle databases om te zien hoe je concurrenten presteren. En zorg dat jouw internetplatform, verzekering of bio-kaas qua positionering een volstrekt eigen plek krijgt. Alleen dan heb je een kans en: raak je geldschieters.

Raak.

Ja, je moet met scherp schieten, weten waar je het over hebt: dít zijn de data en dáárom gaan we dít bereiken. De opportunisten met een hagelgeweer ‘we kijken wel of we iets raken, maar geeft u ons geld’ zijn kansloos. Wie nu nog denkt dat geld vanzelf naar hem toekomt is een… eh, het juiste woord, zonder arrogant te klinken…

Pannenkoek?

Juist.


Samen met BNR presenteren wij een serie programma’s over de volgende stap in groei. Ieder programma behandelt een thema. Dit artikel hoort bij het dilemma: ‘Hoe financier ik groei?’. Luister hier de podcast.
BNR The Next Step, iedere dinsdagavond om 19.30 uur.

The Next Step #1: Bedrijf gegroeid? Jij eruit.

Je bedrijf is snel gegroeid, onder jouw leiding. Maar ben jij ook de man of vrouw die de volgende fase moet leiden? Paulien Schieven weet één ding zeker: de zelfvoldane apenrots is geen optie. Een gesprek dat via de Parkeerplaatsreflex en de apenrots in Nice uitmondt in de conclusie: leiderschap om een organisatie nóg verder te brengen vraagt om mensen die de boardroom uit komen. En een factbased plan hebben.


Paulien, de kwestie is: ben ik de juiste persoon om m’n bedrijf te blijven leiden.
Jezelf die vraag stellen is een goed teken. Je bent tenminste niet gevoelig voor zelfoverschatting en zelfvoldaanheid. Het pluche plakt niet aan je.

Pluche plakt?

Je hebt hard gewerkt, een bedrijf groot gemaakt, Het is dan heel menselijk om te willen genieten van succes. Maar de even menselijke valkuil is die van zelfvoldaanheid. Ik noem het ‘de Vaste Parkeerplaatsreflex’: jouw nummerbord bij de beste plek, pal naast de ingang. Ook wel: de ‘gouden gang’ met directievertrekken. De eigen tafel in de kantine.

Klinkt allemaal ouderwets en corporate.

Speelt ook onder jonge ondernemers die een startup hebben groot gemaakt. Vervang de vaste parkeerplaats voor -ik noem wat- de boot in Nice waar je drie maanden per jaar bent. Van harte gegund, maar dan moet je je wel afvragen of een bedrijf écht leiden nog wel je ding is. Omdat je op een zelfvoldane apenrots zit, er niet meer op uit gaat.

En ik moet eropuit, omdat?

Er is geen tijd voor slapte. Door de snelheid van de netwerkmaatschappij. En het H2H tijdperk.

Netwerkmaatschappij en H2H. Leg uit.

De tijd dat je nog alléén jarenlang succesvol kunt zijn is voorbij. Je internetplatform zal, om ook in de toekomst succesvol te blijven, meer moeten bieden dan techniek alleen. En je biologische beddengoed, je kledingmerk of verzekeringen kunnen niet zonder de nieuwste internet- en social-mediatechniek. Partnerships zoeken, dat is het verhaal van de netwerkmaatschappij.

En het H2H verhaal is?

Twee kanten, intern en extern. Ten eerste wil een nieuwe generatie werknemers vrijheid en zelfstandigheid, maar óók sturing. Ze zijn gewend aan instant (social media) feedback van betrokken mensen, vrienden. Gaat jou niet lukken op je boot in Frankrijk. In de tweede plaats natuurlijk de consument, je klant. Ben jij de man of vrouw die, zowel qua techniek als content, mensen het gevoel geeft dat je er echt voor hen bent?

Okee, ik besluit dat ik dat ben, dat ik mijn succes nog groter wil maken.

Geweldig, pak je nieuwe rol. Jij gaat buiten de deur kijken. Zien, voelen, proeven waar klanten behoefte aan hebben, praten met partners die iets kunnen wat jij niet kunt. Alles om je product -nogmaals of het nu een platform of biologisch bier is- nog verder te brengen. Jij eruit, binnen geef je de ruimte aan HELDen.

HELDen…

Term van Bas Kodden van Nijenrode: Hoog Energiek Leiding nemende Doeners uit alle lagen van de organisatie. Die pakken jouw initiële rol, jij gaat door met de toekomst.

Klinkt allemaal mooi, maar is ingewikkeld natuurlijk

Hm, kan, maar hoeft niet. Als je maar een plan hebt, factbased.

Factbased?

Alles is te herleiden naar vier vragen over je organisatie. 1. Wat ben ik? 2. Wat wil ik? 3. Wat zeg ik? En 4. Wat doe ik? De antwoorden zijn te vinden in data, hard en zacht.
Data over mensen, merken en markten. Wat consumenten vandaag de dag willen, hoe merken zich dienen te gedragen, hoe markten in elkaar zitten.

Ik proef reclame voor SAMR

Ja en nee. Hoe en met wie je het doet maakt niet uit. Nogmaals, na groei past vandaag de dag geen zelfvoldaanheid. Het gaat erom dat je eropuit gaat. Op zoek naar partijen die je verder brengen.


Samen met BNR presenteren wij een serie programma’s over de volgende stap in groei. Ieder programma behandelt een thema. Dit artikel hoort bij het dilemma: ‘Ben ik de juiste persoon om dit bedrijf te leiden in de volgende fase?’. Luister hier de podcast.
BNR The Next Step, iedere dinsdagavond om 19.30 uur.