1908 ToF C02 neutraal tanke 1200x628px

Top of Flop – CO2-Neutraal tanken

Help, de aarde warmt op, kan ik daar zelf wat tegen doen? Ongetwijfeld, maar het is altijd prettig als dat niet al te veel moeite kost. Zo biedt Shell zowaar uitkomst voor de zich toch wat schuldig voelende automobilist die zich geen elektrische auto kan veroorloven. In de vorm van CO2-neutraal tanken. Dat zit zo. Je betaalt Shell 1 cent extra per liter benzine, diesel of LPG. De oliemaatschappij compenseert met die vrijwillige bijdrage de CO2-uitstoot van je autoritten. Door dat geld te investeren in CO2-compensatieprojecten, zoals de aanleg van bossen in Peru en Indonesië. Zo kun je lekker auto blijven rijden zonder je schuldig te voelen over het klimaat.


De dienst is al aardig bekend bij de automobilist. Twee derde van de respondenten kent dit aanbod van Shell. 40% ziet het als een unieke dienst. Toch valt het concept niet erg in de smaak. Drie kwart van de respondenten vindt de CO2-service niet relevant en slechts één op de tien respondenten zou gebruik ervan overwegen, afgezien van de prijs. Wanneer de respondenten de prijs horen, stijgt het percentage enigszins, maar met 17% is het concept niet erg populair te noemen.

Lage geloofwaardigheid

Respondenten wantrouwen de beloften van Shell. De helft gelooft zelfs helemaal niet dat Shell de CO2-uitstoot van hun autoritten compenseert. Dat de extra eurocent per liter voor de oprechte doeleinden wordt gebruikt, gelooft een kwart van de respondenten. Bijna de helft zegt dat Shell geen goede optie biedt om als individu klimaatverandering tegen te gaan. Het meeste vertrouwen is er nog in de claim dat Shell de dienst op alle bemande stations aanbiedt. Ruim een derde van de respondenten gelooft dat.

Duurzaam motief wordt in twijfel getrokken

Ruim de helft van de respondenten wantrouwt het duurzame motief en denkt dat het geen zin heeft om op deze manier CO2-uitstoot van brandstof te compenseren. Zij compenseren hun CO2-uitstoot liever zelf. Achterdocht blijkt de rode draad in de open antwoorden: Shell verdient meer dan genoeg aan de brandstof en zou deze kosten voor eigen rekening moeten nemen. De actie wordt dan ook vooral als een stunt gezien. Oprechte intenties ontbreken, zo luidt de algemene opinie.

Conclusie: flop

Het lijkt een slimme manier om iets voor het milieu te doen en je tegelijk geen zorgen te hoeven maken om je CO2-uitstoot. Toch zal de overgrote meerderheid van de automobilisten er geen gebruik van maken. Dit komt vooral doordat bijna de helft het niet als een valide manier ziet om klimaatverandering tegen te gaan. Zij denken dat de CO2-uitstoot niet wordt gecompenseerd door ontbossing te voorkomen. De aankoopintentie is erg laag (17%) en daarom zal de dienst maar bij een klein groepje in de smaak vallen. Mensen wantrouwen Shells duurzame motieven te veel om hier een succes van te maken.

co2netruaalrijden groot

co2neutraalrijden2

Iedere maand test SAMR een nieuw product of dienst: Top of Flop. Bekijk alle top en flops.

wp Xceptionals liggend

Download de whitepaper Xceptionals

Lange tijd was het eenvoudig: je was er primair voor je klant en deed aan customer experience (CX) of je was er voor mens en maatschappij (sustainable experience, SX). Maar de maatschappij en de Nederlandse consument veranderen en organisaties moeten mee. Consumenten die voorheen puur gingen voor aandacht en gemak willen nu óók verantwoord consumeren. Omgekeerd geldt hetzelfde. Dus klanttevredenheid en een optimale klantbeleving in de toekomst gaat over het gelijktijdig bieden van een exceptionele customer experience én een exceptionele sustainable experience. Dat is wat de klant vandaag de dag verwacht.

Combineer een exceptionele sustainable én customer experience

Organisaties die CX en SX weten te combineren bieden een optimale klantbeleving en zijn de winnaars van morgen. Wij noemen ze Xceptionals. In de whitepaper Xceptionals gaan we niet alleen in op het belang van CX en SX, we vertellen je ook hoe jij inzicht krijgt in jouw prestaties en mogelijke verbeterpunten. Want het is overduidelijk; de vloer is aan de Xceptionals.

Download de whitepaper gratis via onderstaand formulier:

KLANT 2019

KLANT 2019

De KLANT is een jaarlijkse uitgave van SAMR naar aanleiding van het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland. Met de resultaten van het onderzoek en veel inspiratie over klantgerichtheid.

Vraag de KLANT hieronder gratis aan.

 

Download het gratis BSR-boek

Wat beweegt de consument? Talloze modellen en theorieën hebben zich er aan gewaagd. Het spreken in vier leefstijlen is een baanbrekend inzicht geweest. Niet langer was de consument een wetenschappelijk dan wel geld bezittend object, maar een mens van vlees en bloed.

‘Vier Kleuren Land’ beschrijft het ontstaan van het vier-kleurendenken en neemt je mee in de vier werelden van harmonie, veiligheid, controle en vrijheid. Het is een biografie die niet veel woorden nodig heeft. Omdat het gaat over de geniale eenvoud van het model dat Nederland te pakken kreeg.

Download het BSR-boek hieronder:

ToF bagageservice postNL liggend

Top of Flop: Bagageservice PostNL

1 april 2019


Leuk, zo’n vliegvakantie, maar voor je onderweg bent, sjouw je je een breuk met je koffers. Passen en meten of alle bagage in de auto naar het vliegveld past en eenmaal daar probeer je naarstig andere reizigers te ontwijken met je koffer. Voor dit probleem is de bagageservice van PostNL in het leven geroepen. PostNL haalt je koffers thuis op en brengt ze naar het vliegveld. Bij sommige luchtvaartmaatschappijen wordt je ruimbagage zelfs direct ingecheckt. Na je vakantie worden je koffers weer thuis bezorgd. Zo kun jij ontspannen op reis. Wat vindt Nederland van deze service?


Soms word je achterhaald door de actualiteit. Tijdens het schrijven van dit artikel werd duidelijk dat PostNL per eind maart 2019 is gestopt met de bagageservice. Geen 1-aprilgrap 😊. Toch hebben we besloten dit artikel alsnog te publiceren, omdat de uitkomsten duidelijk laten zien waarom de service geen succes werd.

Aansprekend, maar niets voor mij

De bagageservice van PostNL lijkt vrij uniek. Ongeveer vijftig procent van de ondervraagden denkt dat er geen vergelijkbare diensten zijn en bijna de helft vindt de bagageservice aansprekend. Dat laatste is best opvallend, aangezien ruim de helft van de ondervraagden het helemaal niet erg vindt om zelf met koffers te sjouwen. Stressvol is het ook niet, slechts één op de tien schiet in de stress bij het vervoeren van bagage naar het vliegveld. Begrijpelijk dat twee derde zegt dat zij of hun gezin niet zo veel aan deze service hebben.

Bekendheid blijft achter

De service bestaat al een tijdje, maar is nog niet erg bekend: slechts één op de acht ondervraagden heeft wel eens gehoord van de bagageservice van PostNL. Ook zijn er twijfels over de geloofwaardigheid van de dienst, met name over de stiptheid. Slechts de helft gelooft dat PostNL de bagage op tijd ophaalt en de dag na aankomst in Nederland weer thuisbezorgt. Daarnaast is ook niet iedereen overtuigd dat er netjes met je bagage wordt omgesprongen. Slechts een kleine meerderheid denkt dat PostNL ervoor zorgt dat je bagage veilig wordt getransporteerd.

Weinig intentie tot afname van de service

Men ziet dus nogal wat haken en ogen. Vandaar dat slechts één op de zes ondervraagden de intentie heeft deze dienst te gebruiken. Dat is zónder dat ze de prijs weten. Als we die noemen, haakt nog een deel af en daalt de gebruiksintentie naar één op de acht. Terwijl de prijs an sich niet zo’n struikelblok lijkt. Veertig procent vindt de prijs namelijk redelijk, slechts een kwart vindt het te duur.

Conclusie: flop

Klinkt best handig, niet meer zelf met je koffers hoeven sjouwen, maar we zitten er niet zo op te wachten. De meeste ondervraagden vervoeren hun bagage liever zelf. En de helft vindt het ook nog eens onhandig dat ze voor het ophalen en brengen thuis moeten blijven. Al met al niet zo gek dat er weinig animo is voor de bagageservice. Op basis van dit onderzoek kunnen we dus wel spreken van een flop. Een conclusie die PostNL schijnbaar zelf ook heeft getrokken.

grafiek ToF bagageservice PostNL

 

prijsgrafiek ToF bagageservice PostNL

Over het onderzoek: voor deze concepttest zijn in maart 2019 171 Nederlanders online ondervraagd.


Meer Top of Flops lees je hier.