Geef fouten toe en los ze op.
‘Geef fouten toe en los ze op de juiste manier op’ is één van de Gouden Regels van klantvriendelijkheid. Dat lang niet iedereen dat in de vingers heeft, ondervind ik als er iets mis gaat met een online order bij MediaMarkt. Een tragedie in drie aktes en evenzovele mails, over automatisch gegeneerde desinteresse.
Voorspel
Mijn zoon (15) was jarig. Hij wilde graag een game headset als cadeau. Gezamenlijk togen we naar de MediaMarkt. Na kijken en vergelijken, maakte hij een keuze. De gewenste headset was niet op voorraad, maar gelukkig kon ik het ding ook online bestellen.
Eerste akte: toegeven maar niets oplossen
Zoals iedere zichzelf respecterende webshop, geldt ook bij MediaMarkt: vandaag voor ‘zoveel uur’ besteld, morgen in huis. Het was vrijdagochtend en het verjaardagsfeest stond voor zondag gepland. Geen vuiltje aan de lucht dus. Tot ik de volgende ochtend mijn mailbox open. “Vanwege een vertraging in ons systeem, is uw order pas na 22.30 uur verwerkt. Uw bestelling heeft hierdoor een dag vertraging opgelopen.” Het mailtje van MediaMarkt gaat verder met excuses en ik kan contact opnemen als ik nog vragen heb.
‘Geef fouten toe en los ze op de juiste manier op’, MediaMarkt lijkt deze Gouden Regel keurig toe te passen. De fout wordt toegegeven, er is een vertraging in hún systeem. Maar toegeven is slechts een deel van de regel. Een klant heeft er bar weinig aan als jij je fout toegeeft, maar hém vervolgens met het probleem opzadelt. Mail 1 zegt dus: ‘Wij kunnen niets meer doen, los het zelf maar op’.
Tweede akte:
In mijn geval valt er dus niks op te lossen. Een dag later in huis, betekent dat het verjaardagscadeau voor mijn zoon niet op tijd is. Dat laat ik via de mail dan ook weten, maar MediaMarkt hult zich in stilzwijgen. Een verjaardag op zondag zonder cadeau dus.
Dinsdag, de headset is inmiddels bezorgd, laat Media Markt dan toch nog iets van zich horen. Ik citeer letterlijk:
“Bedankt dat je contact hebt opgenomen met MediaMarkt.
Omdat we je niet op tijd hebben geïnformeerd over de vertraagde levertijd van de bestelling, willen we je graag onze excuses aanbieden. Gelukkig is je bestelling ondanks het ongemak inmiddels bij jou bezorgd. We wensen je dan ook veel plezier van jouw aankoop. Wij hopen je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Heb je verder nog vragen? Wij helpen je graag!”
Wij helpen je graag? Mijn broek zakt ervan af. Mail 2 slaat de plank volkomen mis, verspilde moeite om hier nog op te reageren.
Derde akte (slot)
Hiermee is het verhaal nog niet ten einde. Na een aantal dagen ontving ik namelijk mail 3, een direct feedback verzoek. ‘Mooi, ze willen blijkbaar leren’, denk ik. Ik neem de moeite om nog eens uit de doeken te doen wat er is gebeurd en hoe dat op mij overkwam. Ik laat ze weten hoe ze mij wél tevreden had kunnen houden. Media Markt had op zijn minst kunnen inspelen op de verjaardag van mijn zoon. Een felicitatie in een persoonlijk mailtje van de account manager had ons al met de gang van zaken verzoend. Reactie van MediaMarkt: nul. Ik ben wel even klaar met MediaMarkt.
Meer doen met klantfeedback
Beste bedrijven, fouten maken mag. Dat is menselijk. Maar doe iets aan die fouten en maak je er niet met een standaard mailtje vanaf. Het hoeft niet groots. Een persoonlijke touch, in plaats van een standaardtekst uit een databank, het maakt een groot verschil. Misschien kun je het probleem niet op tijd oplossen, maar als klant houd je er een heel ander gevoel aan over.
Automatisch gegenereerde desinteresse zie ik nog veel te vaak. Het maakt gelijk duidelijk waarom MediaMarkt in het onderzoek naar het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland op ‘geeft fouten toe en lost ze op’ ruim een punt lager scoort dan winnaar Coolblue. Ik kom met alle liefde eens langs om te vertellen hoe je meer met klantfeedback doet.