DuurzaamheidKompas 17: Consument verwacht dat overheid gezond en duurzaam voedsel goedkoper maakt

Den Haag – 71% van de consumenten vindt dat we de komende jaren meer aandacht aan gezonde en duurzame voeding moeten besteden, dat blijkt uit de resultaten van het 17e Duurzaamheidskompas gezond en duurzaam voedsel dat Schuttelaar & Partners samen met SAMR heeft uitgevoerd. Om dit te realiseren is er volgens 70% van de consumenten een duidelijke rol voor de overheid in gezond en duurzaam voedsel weggelegd.


Onduidelijkheid over voedsel

De aandacht van de Nederlandse consument is duidelijk op voeding gevestigd. 62% van de respondenten zegt geïnteresseerd te zijn in voeding en dat het ze persoonlijk bezig houdt. Het enorme belang dat consumenten hechten aan gezond en duurzaam voedsel blijkt ook uit het feit dat 74% van de respondenten vindt dat gezond voedsel goedkoper moet worden vergeleken met nu en dat het vooral goedkoper moet zijn dan ongezond voedsel. Hierdoor wordt de keuze voor gezond voedsel gemakkelijker gemaakt.

Het is consumenten vaak onduidelijk wat gezond voedsel is. Informatie waarop voedsel beoordeeld kan worden is onvoldoende of ontbreekt volledig. Deelnemers aan het onderzoek vinden het een taak van de overheid om orde in de chaos te scheppen als het gaat om informatie over voedsel. De helft van de respondenten gaat een stapje verder en vindt dat de overheid zelf actief moet aangeven wat gezond en duurzaam voedsel precies is.

Minister van Voedsel

85% van de respondenten staat niet afwijzend tegenover een Minister van Voedsel die zich uitsluitend met een gezonde en duurzame voedselvoorziening bezig gaat houden. 45% staat hier zelfs positief tegenover. Een belangrijke conclusie met het oog op de aanstaande Tweede Kamerverkiezingen en een nieuw kabinet.

Consumenten verwachten dat een Minister van Voedsel gezond en duurzaam voedsel goedkoper dan ongezond voedsel maakt, orde in de verwarrende informatie over voedsel schept en duurzame productie bevordert. De positieve reacties focussen zich op het grote gezamenlijke belang van gezond voedsel, beter toezicht op voedsel en de integrale aanpak die juist één Minister van Voedsel kan voeren in plaats van de huidige gespreide taakverdeling bij de ministeries van EZ, BuZa, VWS en I&M. De mensen die negatief (15%) tegenover een Minister van Voedsel staan maken zich zorgen om de grote hoeveelheid bestaande ministerposten, of menen dat het de verantwoordelijkheid van mensen zelf is om gezond te eten of hebben weinig vertrouwen in de overheid.

Echter volgens de consument ligt de verantwoordelijkheid niet alleen bij de overheid, ook van bedrijven en maatschappelijke organisaties wordt verwacht dat ze hun verantwoordelijkheid nemen en gezondere en meer duurzame voeding gaan produceren en bevorderen.

Vraag het DuurzaamheidKompas gratis aan via onderstaand formulier.

Over design thinking.

Ziggo Muziek, het Nederlandse alternatief voor Spotify. Of de FiNBOX van Rabobank, ING en ABN AMRO. Ze flopten, omdat ze bedacht werden vanuit marketingdenken, de wensen van de eindgebruiker speelden geen rol. Een beetje designer zou dat nooit zijn overkomen. Die had de consument als uitgangspunt genomen.  Een verhaal over potjes kauwgom, telefoons en waarom Design thinking werkt.


Wat willen wij vs. wat willen zij

Markteers denken vanuit techniek (kan het) en marketing (wat levert ‘t op). Een lineair proces, zoals ze doorgaans inzetten, levert producten op die door de doelgroep pas worden beoordeeld als of vlak voor ze op de markt verschijnen. ‘Dit wilden we, wat vind je ervan?’ Waardoor je dus een hyper-innovatieve telefoon op de markt brengt die met geen mogelijkheid meer in een broekzak past.

 

Design thinking gaat uit van een geheel andere mindset. Designers leveren eindproducten die zijn ontstaan vanuit de behoefte van de doelgroep. Via een iteratief proces, waar de doelgroep in elke fase feedback geeft. En dan kom je  tot een telefoon die naadloos synchroniseert met andere apparaten.

 

Marketeers vs. designers: een kauw voorbeeld.

De potjes kauwgom lopen goed bij 20-plus. Maar de fabrikant wil dat ze óók jongeren meer aanspreken. De marketingafdeling bedenkt dat de look-and-feel van het product moet worden aangepast op de doelgroep. Ze maakt een line-up van zeven verschillende potjes. Geel, groen, rood. Een etiket met een snowboarder, een bekende popster, een knap model. De sessie met een focusgroep verloopt als volgt:

  • Welke vind je het leukst?’
  • Die.

Mooi, dan wordt het die.

Een Design thinking traject begint vanuit de jongeren.

  • Ik koop nooit een potje kauwgom.
  • Waarom niet?
  • Groot, lomp en het rammelt in je tas.

Aha. Product development gaat niet met een pot, maar met een totaal andere oplossing aan de slag. Ze komen met vier nieuwe soorten verpakkingen. Die worden weer aan de jongeren voorgelegd. Op basis van de feedback worden ze verder doorontwikkeld. Het gaat langs de fabriek. Langs de product developers. En nog een keer langs de jongeren.

  • Bedoel je dit?
  • Mwah

Weken later:

  • Wat vind je hiervan?.

Net zo lang totdat er een product overblijft. Co-creatie dus.

Design thinking is voorkeur bepalen, zelfs als die er op het eerste gezicht niet is.

Het succes van design thinking, en dus de eindgebruiker centraal zetten, valt of staat met hoe nauwkeurig je je vinger legt op de behoefte van de gebruiker. Vooral wanneer mensen op het eerste gezicht niet echt een sterke voorkeur hebben. Dat boven water krijgen, is een vak. Namelijk kwalitatief onderzoek. En dat is precies wat we doen bij SAMR Design Lab. Geen genoegen nemen met aannames, maar ontwerpprocessen onderbouwen met data: ‘fact-based design thinking’.

Design Thinking is samen creëren wat je voor ogen hebt.

De rol die SAMR Design Lab vervult in Design thinking, kun je vergelijken met de bijdrage van een compositietekenaar bij het oplossen van een misdaad. Je probeert te concretiseren wat iemand voor ogen heeft. Op basis van vragen die je stelt – man of vrouw, grote of kleine oren, bruine of blauwe ogen – vorm je een beeld van wat die persoon bedoelt. Samen creëer je een beeld. Anders dan een line-up van zes -kant-en-klare- verdachten, waar iemand de mogelijke dader aanwijst.

Gezocht: tijd, energie en geduld.

SAMR Design Lab combineert productontwikkeling, innovatie, marketing en kwalitatief onderzoek waarin alle disciplines binnen en buiten een bedrijf vertegenwoordigd zijn. Deze manier van werken vergt meer tijd en energie van een marketingafdeling. En geduld. Want soms moet je wel tien keer terug naar de tekentafel. En soms moet je je trots inslikken. Want dan blijkt je super-idee toch niet zo super. Maar wat je ervoor terugkrijgt, is een product dat vanuit de doelgroep is ontwikkeld, haast immuun voor floppen.

En dat maakt design thinking tot een potje logisch nadenken.