1908 ToF C02 neutraal tanke 1200x628px

Top of Flop – CO2-Neutraal tanken

Help, de aarde warmt op, kan ik daar zelf wat tegen doen? Ongetwijfeld, maar het is altijd prettig als dat niet al te veel moeite kost. Zo biedt Shell zowaar uitkomst voor de zich toch wat schuldig voelende automobilist die zich geen elektrische auto kan veroorloven. In de vorm van CO2-neutraal tanken. Dat zit zo. Je betaalt Shell 1 cent extra per liter benzine, diesel of LPG. De oliemaatschappij compenseert met die vrijwillige bijdrage de CO2-uitstoot van je autoritten. Door dat geld te investeren in CO2-compensatieprojecten, zoals de aanleg van bossen in Peru en Indonesië. Zo kun je lekker auto blijven rijden zonder je schuldig te voelen over het klimaat.


De dienst is al aardig bekend bij de automobilist. Twee derde van de respondenten kent dit aanbod van Shell. 40% ziet het als een unieke dienst. Toch valt het concept niet erg in de smaak. Drie kwart van de respondenten vindt de CO2-service niet relevant en slechts één op de tien respondenten zou gebruik ervan overwegen, afgezien van de prijs. Wanneer de respondenten de prijs horen, stijgt het percentage enigszins, maar met 17% is het concept niet erg populair te noemen.

Lage geloofwaardigheid

Respondenten wantrouwen de beloften van Shell. De helft gelooft zelfs helemaal niet dat Shell de CO2-uitstoot van hun autoritten compenseert. Dat de extra eurocent per liter voor de oprechte doeleinden wordt gebruikt, gelooft een kwart van de respondenten. Bijna de helft zegt dat Shell geen goede optie biedt om als individu klimaatverandering tegen te gaan. Het meeste vertrouwen is er nog in de claim dat Shell de dienst op alle bemande stations aanbiedt. Ruim een derde van de respondenten gelooft dat.

Duurzaam motief wordt in twijfel getrokken

Ruim de helft van de respondenten wantrouwt het duurzame motief en denkt dat het geen zin heeft om op deze manier CO2-uitstoot van brandstof te compenseren. Zij compenseren hun CO2-uitstoot liever zelf. Achterdocht blijkt de rode draad in de open antwoorden: Shell verdient meer dan genoeg aan de brandstof en zou deze kosten voor eigen rekening moeten nemen. De actie wordt dan ook vooral als een stunt gezien. Oprechte intenties ontbreken, zo luidt de algemene opinie.

Conclusie: flop

Het lijkt een slimme manier om iets voor het milieu te doen en je tegelijk geen zorgen te hoeven maken om je CO2-uitstoot. Toch zal de overgrote meerderheid van de automobilisten er geen gebruik van maken. Dit komt vooral doordat bijna de helft het niet als een valide manier ziet om klimaatverandering tegen te gaan. Zij denken dat de CO2-uitstoot niet wordt gecompenseerd door ontbossing te voorkomen. De aankoopintentie is erg laag (17%) en daarom zal de dienst maar bij een klein groepje in de smaak vallen. Mensen wantrouwen Shells duurzame motieven te veel om hier een succes van te maken.

co2netruaalrijden groot

co2neutraalrijden2

Iedere maand test SAMR een nieuw product of dienst: Top of Flop. Bekijk alle top en flops.

ToF bagageservice postNL liggend

Top of Flop: Bagageservice PostNL

1 april 2019


Leuk, zo’n vliegvakantie, maar voor je onderweg bent, sjouw je je een breuk met je koffers. Passen en meten of alle bagage in de auto naar het vliegveld past en eenmaal daar probeer je naarstig andere reizigers te ontwijken met je koffer. Voor dit probleem is de bagageservice van PostNL in het leven geroepen. PostNL haalt je koffers thuis op en brengt ze naar het vliegveld. Bij sommige luchtvaartmaatschappijen wordt je ruimbagage zelfs direct ingecheckt. Na je vakantie worden je koffers weer thuis bezorgd. Zo kun jij ontspannen op reis. Wat vindt Nederland van deze service?


Soms word je achterhaald door de actualiteit. Tijdens het schrijven van dit artikel werd duidelijk dat PostNL per eind maart 2019 is gestopt met de bagageservice. Geen 1-aprilgrap 😊. Toch hebben we besloten dit artikel alsnog te publiceren, omdat de uitkomsten duidelijk laten zien waarom de service geen succes werd.

Aansprekend, maar niets voor mij

De bagageservice van PostNL lijkt vrij uniek. Ongeveer vijftig procent van de ondervraagden denkt dat er geen vergelijkbare diensten zijn en bijna de helft vindt de bagageservice aansprekend. Dat laatste is best opvallend, aangezien ruim de helft van de ondervraagden het helemaal niet erg vindt om zelf met koffers te sjouwen. Stressvol is het ook niet, slechts één op de tien schiet in de stress bij het vervoeren van bagage naar het vliegveld. Begrijpelijk dat twee derde zegt dat zij of hun gezin niet zo veel aan deze service hebben.

Bekendheid blijft achter

De service bestaat al een tijdje, maar is nog niet erg bekend: slechts één op de acht ondervraagden heeft wel eens gehoord van de bagageservice van PostNL. Ook zijn er twijfels over de geloofwaardigheid van de dienst, met name over de stiptheid. Slechts de helft gelooft dat PostNL de bagage op tijd ophaalt en de dag na aankomst in Nederland weer thuisbezorgt. Daarnaast is ook niet iedereen overtuigd dat er netjes met je bagage wordt omgesprongen. Slechts een kleine meerderheid denkt dat PostNL ervoor zorgt dat je bagage veilig wordt getransporteerd.

Weinig intentie tot afname van de service

Men ziet dus nogal wat haken en ogen. Vandaar dat slechts één op de zes ondervraagden de intentie heeft deze dienst te gebruiken. Dat is zónder dat ze de prijs weten. Als we die noemen, haakt nog een deel af en daalt de gebruiksintentie naar één op de acht. Terwijl de prijs an sich niet zo’n struikelblok lijkt. Veertig procent vindt de prijs namelijk redelijk, slechts een kwart vindt het te duur.

Conclusie: flop

Klinkt best handig, niet meer zelf met je koffers hoeven sjouwen, maar we zitten er niet zo op te wachten. De meeste ondervraagden vervoeren hun bagage liever zelf. En de helft vindt het ook nog eens onhandig dat ze voor het ophalen en brengen thuis moeten blijven. Al met al niet zo gek dat er weinig animo is voor de bagageservice. Op basis van dit onderzoek kunnen we dus wel spreken van een flop. Een conclusie die PostNL schijnbaar zelf ook heeft getrokken.

grafiek ToF bagageservice PostNL

 

prijsgrafiek ToF bagageservice PostNL

Over het onderzoek: voor deze concepttest zijn in maart 2019 171 Nederlanders online ondervraagd.


Meer Top of Flops lees je hier.

ToF knakwortel liggend

Top of Flop: Knakwortel

Stel, je bent vegetariër en lust geen groenten. Dan heb je een flink probleem. Het was de realiteit van Valerie. Haar vriend Koen ging niet bij de pakken neerzitten en bedacht de Knakwortel: een wortel die zo lekker is dat hij – zoals hij het zelf zegt – niet meer gezond smaakt. Is de Knakwortel een succesvolle vleesvervanger?


De Knakwortel is een bospeen die met barbecuemarinade vacuüm gegaard wordt totdat hij net zacht is, máár nog een lekkere bite heeft. De innovatie sluit naadloos aan bij de huidige trend om meer vegetarisch en veganistisch te eten. Een groeiend aantal Nederlanders eet bewust niet meer elke dag vlees en dat wordt, terecht, door veel ondernemers gezien als kans.

Ambivalente gevoelens

Onder de ondervraagde respondenten heerst nog wat ambivalentie omtrent het product. De Knakwortel wordt als multifunctioneel gezien; geschikt voor diverse recepten, kinderen en feestjes. Ook vindt het merendeel het concept uniek en een bijzondere snack. Hierdoor spreekt het product de meerderheid van de respondenten aan en vindt bijna de helft van de respondenten dat de wortel op meer locaties verkrijgbaar moet zijn.

Maar… De claim dat de Knakwortel zo lekker is, dat het bijna niet meer gezond smaakt wordt minder goed geloofd. Ook is de prijs nog een heikel punt: zo vindt de ruime meerderheid de wortel (te) duur. Een groter probleem is de bekendheid, slechts 2% van de consumenten blijkt de wortel te kennen.

Conclusie: topper in de dop

Ondanks de relatieve onbekendheid, is de eerste indruk van de meeste respondenten redelijk positief. De Knakwortel spreekt respondenten aan, is uniek en wordt gezien als een gezonder alternatief. We zien dus zeker potentie in de Knakwortel. Dan moet er wel flink aan de bekendheid gespijkerd worden en aan de geloofwaardigheid van de claim ‘een gezonde groente die lekker smaakt’. Buiten dat past de Knakwortel wat ons betreft perfect in de nieuwe generatie duurzame en veganistische snacks.

grafiek Knakwortel

Over het onderzoek: Voor deze concepttest zijn er in januari 2019, 129 Nederlandse consumenten ondervraagd.

Meer Top of Flops lees je hier.

Klushulp

Top of Flop: Klushulp

Je herkent het wel; van die klussen in en rondom huis die blijven liggen. Een lekkende kraan, een kapotte lichtschakelaar of die laatste paar plintjes. Ze blijven niet voor niets liggen, heel acuut is het niet en een goede klusser is niet altijd te vinden. Maar wat als het wel acuut is? Of belangrijk? Het CV-onderhoud, een kapotte wasmachine; hoe vind je hiervoor snel een betrouwbare vakman? Centraal Beheer biedt een oplossing: de Klushulp. De Klushulp zoekt voor jou een vakman in de buurt. Alleen de beste lokale vakmannen, afspraak wanneer jij het wilt en een ‘komt-goedgarantie’. Vooraf een vast uurtarief en geen voorrijkosten.


De Klushulp spreekt aan

Het eerste dat opvalt is dat de ondervraagden de Klushulp heel aansprekend vinden. In vergelijking met de benchmark (gemiddelde 47%) scoort de klushulp met 67% hoog. Ook vinden ze de Klushulp heel relevant en geloofwaardig en zegt de helft dat ze iets hebben aan de Klushulp. Slechts een enkeling twijfelt of de Klushulp biedt wat het belooft. Ook al vindt men het doorgaans geen probleem om zelf een vakman te vinden, het is wel heel gemakkelijk om niet zelf te hoeven zoeken. Dat is voor de meeste mensen een belangrijke reden om wél voor de Klushulp te kiezen. Redenen om de Klushulp niet te gebruiken zijn simpel; men is zelf een handige harri(ëtte) of vraagt liever een familielid of de vaste klusjesman.

De prijs gooit wel wat roet in het eten; 55% vindt de genoemde prijzen (te) hoog. Ook vinden ze het lastig dat ze geen grip hebben op hoe lang de vakman bezig is en dit ook niet zelf kunnen inschatten. Men weet dus in feite niet waar de kosten uiteindelijk op uitkomen.

Conclusie: TOP

De klushulp spreekt aan, is relevant en de beloftes zijn geloofwaardig. Succes gegarandeerd? Nou, nog niet helemaal. Het is geen uniek concept, volgens de ondervraagden. Wat de Klushulp biedt, bieden andere partijen volgens hen ook. Ook zit het mensen dwars dat ze niet weten hoe lang een vakman bezig is en zelf het aantal uur niet kunnen inschatten. Klanten hierbij helpen zou het onderscheidend vermogen kunnen verhogen.

De belangrijkste reden om gebruik te maken van de Klushulp is dat het lekker gemakkelijk is om niet zelf te zoeken. Dit is een mooi haakje voor de communicatie.

Al met al is de conclusie zeker een top! Hoewel er voor Centraal Beheer nog kansen liggen om het onderscheidend vermogen te vergroten en de communicatie te verbeteren.

Klushulp

Klushulp prijs


Over het onderzoek: voor deze concepttest zijn in november 2018, 156 Nederlanders online ondervraagd.


Iedere maand test SAMR een nieuw product of dienst: Top of Flop. Bekijk alle Top of Flops.

1 LinkedIn SAMR Post TopOfFlop ishipit

Top of Flop: ishipit

Zit je nét lekker op de bank, bedenk je ineens dat je nog een retourpakket moet inleveren. Of je wilt eten laten bezorgen, maar dat ene fijne tentje bezorgt niet. Herkenbaar? Ishipit lost het voor je op. Wat je ook wilt laten bezorgen, ishipit regelt het. Je hoeft de deur niet meer uit als je niet kunt of wilt. Zo geregeld via de app of website van ishipit. Van producten uit lokale winkels tot je vergeten sleutels laten bezorgen. Alles is mogelijk. De ‘shippers’ bepalen zelf hun tarief, werkgebied en beschikbaarheid, jij maakt op basis daarvan jouw keuze.


Klinkt mooi? Valt mee, slechts een kwart van de ondervraagden herkent de situatie. 39% van de ondervraagden vindt het een aansprekend concept, maar wederom een kwart vindt het een relevante dienst voor zichzelf of hun gezin.

Ishipit moet zich nog bewijzen

Ishipit is wel uniek; bijna de helft denkt dat er nog geen vergelijkbare dienst bestaat en geeft aan dat het iets toevoegt aan bestaande bezorgmogelijkheden. De bekendheid van 5% laat nog te wensen over. Ook twijfelt men over de geloofwaardigheid van de dienst. Minder dan de helft gelooft dat shippers alles uit de buurt voor je ophalen en bezorgen (42%), dat je zelf jouw favoriete shipper kan uitzoeken (32%) of dat shippers ‘bezorgopdrachten op maat’ uitvoeren (44%). En dan is de naam ook nog een dingetje. Bijna veertig procent snapt niet hoe ze de naam ishipit moeten uitspreken of hebben pas na een aantal keer lezen door wat er staat (45%), namelijk i-ship-it.

Gebruiksintentie is laag

Deze resultaten voorspellen niet veel goeds. Dat blijkt wel uit de gebruiksintentie. Slechts 14% van de ondervraagden zou gebruik maken van ishipit ongeacht de prijs. Wel zou 24% zich gratis aanmelden om te kijken wat de dienst verder inhoudt. Na het horen van de prijs per bezorgdienst haken nog meer ondervraagden af; Slechts tien procent wil dan nog gebruik maken van de dienst. Toch vindt men de tarieven – per dienst variëren van gemiddeld € 2,- tot € 8,- normaal; zevenentwintig procent vindt dit duur.

Conclusie: flop

Ook al is ishipit best aansprekend, slechts een enkeling herkent zich in de situatie waar ishipit juist een oplossing voor biedt. Weinig mensen zouden dan ook gebruik maken van de dienst. Hoewel ishipit volgens de helft wel iets toevoegt aan het huidige bezorgmogelijkheden, geeft de meerderheid van de ondervraagden aan toch liever zelf even de deur uit te gaan. Zelf naar buiten gaan is nu eenmaal gezond! Ishipit lijkt zijn toegevoegde waarde nog te moeten bewijzen.

 ishipit

 Over het onderzoek: voor deze concepttest zijn in juli 2018, 133 Nederlanders online ondervraagd.


Iedere maand test SAMR een nieuw product of dienst: Top of Flop. Bekijk alle Top of Flops.