ToF knakwortel liggend

Top of Flop: Knakwortel

Stel, je bent vegetariër en lust geen groenten. Dan heb je een flink probleem. Het was de realiteit van Valerie. Haar vriend Koen ging niet bij de pakken neerzitten en bedacht de Knakwortel: een wortel die zo lekker is dat hij – zoals hij het zelf zegt – niet meer gezond smaakt. Is de Knakwortel een succesvolle vleesvervanger?


De Knakwortel is een bospeen die met barbecuemarinade vacuüm gegaard wordt totdat hij net zacht is, máár nog een lekkere bite heeft. De innovatie sluit naadloos aan bij de huidige trend om meer vegetarisch en veganistisch te eten. Een groeiend aantal Nederlanders eet bewust niet meer elke dag vlees en dat wordt, terecht, door veel ondernemers gezien als kans.

Ambivalente gevoelens

Onder de ondervraagde respondenten heerst nog wat ambivalentie omtrent het product. De Knakwortel wordt als multifunctioneel gezien; geschikt voor diverse recepten, kinderen en feestjes. Ook vindt het merendeel het concept uniek en een bijzondere snack. Hierdoor spreekt het product de meerderheid van de respondenten aan en vindt bijna de helft van de respondenten dat de wortel op meer locaties verkrijgbaar moet zijn.

Maar… De claim dat de Knakwortel zo lekker is, dat het bijna niet meer gezond smaakt wordt minder goed geloofd. Ook is de prijs nog een heikel punt: zo vindt de ruime meerderheid de wortel (te) duur. Een groter probleem is de bekendheid, slechts 2% van de consumenten blijkt de wortel te kennen.

Conclusie: topper in de dop

Ondanks de relatieve onbekendheid, is de eerste indruk van de meeste respondenten redelijk positief. De Knakwortel spreekt respondenten aan, is uniek en wordt gezien als een gezonder alternatief. We zien dus zeker potentie in de Knakwortel. Dan moet er wel flink aan de bekendheid gespijkerd worden en aan de geloofwaardigheid van de claim ‘een gezonde groente die lekker smaakt’. Buiten dat past de Knakwortel wat ons betreft perfect in de nieuwe generatie duurzame en veganistische snacks.

grafiek Knakwortel

Over het onderzoek: Voor deze concepttest zijn er in januari 2019, 129 Nederlandse consumenten ondervraagd.

Meer Top of Flops lees je hier.

Klushulp

Top of Flop: Klushulp

Je herkent het wel; van die klussen in en rondom huis die blijven liggen. Een lekkende kraan, een kapotte lichtschakelaar of die laatste paar plintjes. Ze blijven niet voor niets liggen, heel acuut is het niet en een goede klusser is niet altijd te vinden. Maar wat als het wel acuut is? Of belangrijk? Het CV-onderhoud, een kapotte wasmachine; hoe vind je hiervoor snel een betrouwbare vakman? Centraal Beheer biedt een oplossing: de Klushulp. De Klushulp zoekt voor jou een vakman in de buurt. Alleen de beste lokale vakmannen, afspraak wanneer jij het wilt en een ‘komt-goedgarantie’. Vooraf een vast uurtarief en geen voorrijkosten.


De Klushulp spreekt aan

Het eerste dat opvalt is dat de ondervraagden de Klushulp heel aansprekend vinden. In vergelijking met de benchmark (gemiddelde 47%) scoort de klushulp met 67% hoog. Ook vinden ze de Klushulp heel relevant en geloofwaardig en zegt de helft dat ze iets hebben aan de Klushulp. Slechts een enkeling twijfelt of de Klushulp biedt wat het belooft. Ook al vindt men het doorgaans geen probleem om zelf een vakman te vinden, het is wel heel gemakkelijk om niet zelf te hoeven zoeken. Dat is voor de meeste mensen een belangrijke reden om wél voor de Klushulp te kiezen. Redenen om de Klushulp niet te gebruiken zijn simpel; men is zelf een handige harri(ëtte) of vraagt liever een familielid of de vaste klusjesman.

De prijs gooit wel wat roet in het eten; 55% vindt de genoemde prijzen (te) hoog. Ook vinden ze het lastig dat ze geen grip hebben op hoe lang de vakman bezig is en dit ook niet zelf kunnen inschatten. Men weet dus in feite niet waar de kosten uiteindelijk op uitkomen.

Conclusie: TOP

De klushulp spreekt aan, is relevant en de beloftes zijn geloofwaardig. Succes gegarandeerd? Nou, nog niet helemaal. Het is geen uniek concept, volgens de ondervraagden. Wat de Klushulp biedt, bieden andere partijen volgens hen ook. Ook zit het mensen dwars dat ze niet weten hoe lang een vakman bezig is en zelf het aantal uur niet kunnen inschatten. Klanten hierbij helpen zou het onderscheidend vermogen kunnen verhogen.

De belangrijkste reden om gebruik te maken van de Klushulp is dat het lekker gemakkelijk is om niet zelf te zoeken. Dit is een mooi haakje voor de communicatie.

Al met al is de conclusie zeker een top! Hoewel er voor Centraal Beheer nog kansen liggen om het onderscheidend vermogen te vergroten en de communicatie te verbeteren.

Klushulp

Klushulp prijs


Over het onderzoek: voor deze concepttest zijn in november 2018, 156 Nederlanders online ondervraagd.


Iedere maand test SAMR een nieuw product of dienst: Top of Flop. Bekijk alle Top of Flops.

1 LinkedIn SAMR Post TopOfFlop ishipit

Top of Flop: ishipit

Zit je nét lekker op de bank, bedenk je ineens dat je nog een retourpakket moet inleveren. Of je wilt eten laten bezorgen, maar dat ene fijne tentje bezorgt niet. Herkenbaar? Ishipit lost het voor je op. Wat je ook wilt laten bezorgen, ishipit regelt het. Je hoeft de deur niet meer uit als je niet kunt of wilt. Zo geregeld via de app of website van ishipit. Van producten uit lokale winkels tot je vergeten sleutels laten bezorgen. Alles is mogelijk. De ‘shippers’ bepalen zelf hun tarief, werkgebied en beschikbaarheid, jij maakt op basis daarvan jouw keuze.


Klinkt mooi? Valt mee, slechts een kwart van de ondervraagden herkent de situatie. 39% van de ondervraagden vindt het een aansprekend concept, maar wederom een kwart vindt het een relevante dienst voor zichzelf of hun gezin.

Ishipit moet zich nog bewijzen

Ishipit is wel uniek; bijna de helft denkt dat er nog geen vergelijkbare dienst bestaat en geeft aan dat het iets toevoegt aan bestaande bezorgmogelijkheden. De bekendheid van 5% laat nog te wensen over. Ook twijfelt men over de geloofwaardigheid van de dienst. Minder dan de helft gelooft dat shippers alles uit de buurt voor je ophalen en bezorgen (42%), dat je zelf jouw favoriete shipper kan uitzoeken (32%) of dat shippers ‘bezorgopdrachten op maat’ uitvoeren (44%). En dan is de naam ook nog een dingetje. Bijna veertig procent snapt niet hoe ze de naam ishipit moeten uitspreken of hebben pas na een aantal keer lezen door wat er staat (45%), namelijk i-ship-it.

Gebruiksintentie is laag

Deze resultaten voorspellen niet veel goeds. Dat blijkt wel uit de gebruiksintentie. Slechts 14% van de ondervraagden zou gebruik maken van ishipit ongeacht de prijs. Wel zou 24% zich gratis aanmelden om te kijken wat de dienst verder inhoudt. Na het horen van de prijs per bezorgdienst haken nog meer ondervraagden af; Slechts tien procent wil dan nog gebruik maken van de dienst. Toch vindt men de tarieven – per dienst variëren van gemiddeld € 2,- tot € 8,- normaal; zevenentwintig procent vindt dit duur.

Conclusie: flop

Ook al is ishipit best aansprekend, slechts een enkeling herkent zich in de situatie waar ishipit juist een oplossing voor biedt. Weinig mensen zouden dan ook gebruik maken van de dienst. Hoewel ishipit volgens de helft wel iets toevoegt aan het huidige bezorgmogelijkheden, geeft de meerderheid van de ondervraagden aan toch liever zelf even de deur uit te gaan. Zelf naar buiten gaan is nu eenmaal gezond! Ishipit lijkt zijn toegevoegde waarde nog te moeten bewijzen.

 ishipit

 Over het onderzoek: voor deze concepttest zijn in juli 2018, 133 Nederlanders online ondervraagd.


Iedere maand test SAMR een nieuw product of dienst: Top of Flop. Bekijk alle Top of Flops.

Top of Flop – Blendle Audio

Heb je even geen tijd om de krant te lezen? Blendle biedt uitkomst. Via hun mobiele app kun je naast lezen, nu ook artikelen beluisteren. Met Blendle Audio luister je naar verhalen die over van alles kunnen gaan. Ideaal om te luisteren tijdens het koken, in het gangpad van je volle trein, wanneer je in de file staat of gewoon tijdens het uitlaten van je hond. Daarnaast de krijg je de laatste headlines en vertelt Blendle je elke ochtend wat het weer gaat doen, zodat je weet hoe je de deur uit moet. Wat vindt Nederland daarvan?


Blendle is een online kiosk met artikelen uit meer dan honderd Nederlandstalige kranten en tijdschriften. Blendle Audio is bedacht met het idee dat je wilt luisteren naar artikelen, omdat lezen even niet gaat. Toch lijkt deze behoefte niet aan te sluiten bij een dringende behoefte van mensen die regelmatig on- of offline artikelen uit een krant of tijdschrift lezen. Iets minder dan de helft geeft aan het herkenbaar te vinden dat ze geen tijd hebben of nemen om artikelen te lezen.

Ondanks de commercial over Blendle Audio die op TV te zien was, is de bekendheid nog niet heel groot. 80% van de deelnemers geeft aan nog nooit van Blendle Audio gehoord te hebben.

Al met al geeft een derde van de deelnemers aan dat het idee achter de app hen aanspreekt en maar een kwart dat zijzelf of hun gezin hier wat aan hebben. Mensen lezen toch liever zelf artikelen dan dat ze ernaar luisteren. Daarom is twee derde van de mensen (waarschijnlijk) niet van plan om de app te gebruiken.

Prijs schrikt af

Je krijgt Blendle Audio gratis bij een Blendle Premium abonnement van €9,99 per maand. Na het horen van deze prijs geeft zelfs driekwart van de mensen aan dit abonnement (waarschijnlijk) niet aan te schaffen. De voornaamste reden is dat ze de prijs te hoog vinden. Een proefabonnement zou de drempel wegnemen. De mensen die Blendle Audio wél zouden willen gebruiken (1 op de 8 deelnemers), geven vaak aan het met name tijdens het reizen in de auto of trein te kunnen gebruiken. Met de geloofwaardigheid van de Blendle Audio zit het wel goed: de meerderheid gelooft dat er interessante verhalen en de laatste headlines geboden worden. Ook gelooft bijna de helft dat de app gebruik maakt van mooie stemmen en dat er betrouwbare informatie over het weer wordt gegeven. 29% van de deelnemers denkt dat er nog geen producten bestaan die te vergelijken zijn met Blendle Audio. Conclusie: een beetje een flop Blendle Audio is geloofwaardig en bijna de helft van de mensen herkent dat ze niet altijd tijd maken om artikelen te lezen. Ze vinden de dienst ook te duur en Blendle Audio lijkt te concurreren met

onlinemuziekdiensten. Twee derde van de mensen geeft namelijk aan liever naar muziek te luisteren dan naar verhalen en iets minder dan de helft verwacht de aandacht niet bij het verhaal te kunnen houden. Nog meer mensen haken af als ze de prijs van het abonnement waar je Blendle Audio bij krijgt horen. Als je toch van plan bent een Blendle Premium abonnement te nemen, kan Blendle Audio wel een leuke gratis toevoeging zijn. Ook losse verhalen lijken een uitkomst, passend bij het klassieke Blendle model.

Annemarijn Koedam is research consultant bij SAMR Marktvinders Over het onderzoek: voor deze concepttest zijn in maart 2018 176 Nederlanders online ondervraagd.

Meer Top of Flops lees je hier.

Top of flop: De ‘Kies Ik Gezond’-app

De ‘Kies Ik Gezond’-app is het nieuwste initiatief van het Voedingscentrum om consumenten te helpen gezondere keuzes in de supermarkt te maken. Met de app kun je producten opzoeken of etiketten scannen om zo een oordeel te krijgen op door jouw geselecteerde criteria. Wil je bijvoorbeeld op suiker, of zout letten? Dan staan deze kenmerken van het product bovenaan. Niet langer worstelen met kleine lettertjes op etiketten, maar in één oogopslag duidelijk wat een gezonder(re) keuze is, of je product in de schijf van vijf past én wat eventueel een gezondere keuze is. Klinkt als een goede stap richting een gezond en bewuster leven. Maar zit de Nederlandse consument te wachten op deze app?


De behoefte achter deze app wordt niet direct herkend. De helft wil graag gezondere keuzes maken tijdens het boodschappen doen, maar slechts een kwart vindt het lastig om hierover informatie te vinden. Slechts een vijfde vindt het lastig om informatie over gezonde voeding te begrijpen. Ondanks recente berichten in het nieuws geeft een kwart aan de app (van naam) te kennen.

Toch vindt de helft de ‘Kies Ik Gezond’-app relevant en bijna twee derde vindt het idee van de app aansprekend. Al lijkt de app minder uniek een derde denkt dat er alternatieven voor de ‘Kies Ik Gezond’-app zijn. Met de geloofwaardigheid zit het goed; de meerderheid gelooft dat de app goed leesbaar is, gezondere alternatieven biedt en in één oogopslag gezondere keuzes biedt. Het Voedingscentrum wordt ook als een betrouwbare bron gezien. De gebruiksintentie is met iets meer dan een vijfde gemiddeld. Maar we blijven Nederlanders; als blijkt dat de app gratis is dan stijgt de interesse.

Conclusie: voorzichtige top

Er lijken twee kampen te ontstaan: zij die graag extra informatie krijgen over gezonde voeding en zij die dat gehannes in de supermarkt niet zien zitten. Die laatste groep vindt zo’n app te veel gedoe, zou niet de moeite nemen om de producten te scannen en leest bovenal de etiketten wel voor meer informatie. De eerste groep, een kleine meerderheid, vindt het fijn om extra informatie te krijgen en handig om gezondere alternatieve aangeboden te krijgen. De ‘Kies Ik Gezond’-app spreekt hen aan. Samenvattend is de ‘Kies Ik Gezond’-app een voorzichtige top. Het Voedingscentrum moet nog wel werken aan de bekendheid. Als de app ook nog eens meer toegevoegde waarde boven productetiketten communiceert, trekt ‘ie wellicht nog meer mensen over de streep.

'Kies Ik Gezond'-app

Over het onderzoek: voor deze concepttest zijn in januari 2018 139 Nederlanders online ondervraagd.

Meer Top of Flops vind je hier.