1 LinkedIn SAMR Post TopOfFlop ishipit

Top of Flop: ishipit

Zit je nét lekker op de bank, bedenk je ineens dat je nog een retourpakket moet inleveren. Of je wilt eten laten bezorgen, maar dat ene fijne tentje bezorgt niet. Herkenbaar? Ishipit lost het voor je op. Wat je ook wilt laten bezorgen, ishipit regelt het. Je hoeft de deur niet meer uit als je niet kunt of wilt. Zo geregeld via de app of website van ishipit. Van producten uit lokale winkels tot je vergeten sleutels laten bezorgen. Alles is mogelijk. De ‘shippers’ bepalen zelf hun tarief, werkgebied en beschikbaarheid, jij maakt op basis daarvan jouw keuze.


Klinkt mooi? Valt mee, slechts een kwart van de ondervraagden herkent de situatie. 39% van de ondervraagden vindt het een aansprekend concept, maar wederom een kwart vindt het een relevante dienst voor zichzelf of hun gezin.

Ishipit moet zich nog bewijzen

Ishipit is wel uniek; bijna de helft denkt dat er nog geen vergelijkbare dienst bestaat en geeft aan dat het iets toevoegt aan bestaande bezorgmogelijkheden. De bekendheid van 5% laat nog te wensen over. Ook twijfelt men over de geloofwaardigheid van de dienst. Minder dan de helft gelooft dat shippers alles uit de buurt voor je ophalen en bezorgen (42%), dat je zelf jouw favoriete shipper kan uitzoeken (32%) of dat shippers ‘bezorgopdrachten op maat’ uitvoeren (44%). En dan is de naam ook nog een dingetje. Bijna veertig procent snapt niet hoe ze de naam ishipit moeten uitspreken of hebben pas na een aantal keer lezen door wat er staat (45%), namelijk i-ship-it.

Gebruiksintentie is laag

Deze resultaten voorspellen niet veel goeds. Dat blijkt wel uit de gebruiksintentie. Slechts 14% van de ondervraagden zou gebruik maken van ishipit ongeacht de prijs. Wel zou 24% zich gratis aanmelden om te kijken wat de dienst verder inhoudt. Na het horen van de prijs per bezorgdienst haken nog meer ondervraagden af; Slechts tien procent wil dan nog gebruik maken van de dienst. Toch vindt men de tarieven – per dienst variëren van gemiddeld € 2,- tot € 8,- normaal; zevenentwintig procent vindt dit duur.

Conclusie: flop

Ook al is ishipit best aansprekend, slechts een enkeling herkent zich in de situatie waar ishipit juist een oplossing voor biedt. Weinig mensen zouden dan ook gebruik maken van de dienst. Hoewel ishipit volgens de helft wel iets toevoegt aan het huidige bezorgmogelijkheden, geeft de meerderheid van de ondervraagden aan toch liever zelf even de deur uit te gaan. Zelf naar buiten gaan is nu eenmaal gezond! Ishipit lijkt zijn toegevoegde waarde nog te moeten bewijzen.

 ishipit

 Over het onderzoek: voor deze concepttest zijn in juli 2018, 133 Nederlanders online ondervraagd.


Iedere maand test SAMR een nieuw product of dienst: Top of Flop. Bekijk alle Top of Flops.

Top of Flop – Blendle Audio

Heb je even geen tijd om de krant te lezen? Blendle biedt uitkomst. Via hun mobiele app kun je naast lezen, nu ook artikelen beluisteren. Met Blendle Audio luister je naar verhalen die over van alles kunnen gaan. Ideaal om te luisteren tijdens het koken, in het gangpad van je volle trein, wanneer je in de file staat of gewoon tijdens het uitlaten van je hond. Daarnaast de krijg je de laatste headlines en vertelt Blendle je elke ochtend wat het weer gaat doen, zodat je weet hoe je de deur uit moet. Wat vindt Nederland daarvan?


Blendle is een online kiosk met artikelen uit meer dan honderd Nederlandstalige kranten en tijdschriften. Blendle Audio is bedacht met het idee dat je wilt luisteren naar artikelen, omdat lezen even niet gaat. Toch lijkt deze behoefte niet aan te sluiten bij een dringende behoefte van mensen die regelmatig on- of offline artikelen uit een krant of tijdschrift lezen. Iets minder dan de helft geeft aan het herkenbaar te vinden dat ze geen tijd hebben of nemen om artikelen te lezen.

Ondanks de commercial over Blendle Audio die op TV te zien was, is de bekendheid nog niet heel groot. 80% van de deelnemers geeft aan nog nooit van Blendle Audio gehoord te hebben.

Al met al geeft een derde van de deelnemers aan dat het idee achter de app hen aanspreekt en maar een kwart dat zijzelf of hun gezin hier wat aan hebben. Mensen lezen toch liever zelf artikelen dan dat ze ernaar luisteren. Daarom is twee derde van de mensen (waarschijnlijk) niet van plan om de app te gebruiken.

Prijs schrikt af

Je krijgt Blendle Audio gratis bij een Blendle Premium abonnement van €9,99 per maand. Na het horen van deze prijs geeft zelfs driekwart van de mensen aan dit abonnement (waarschijnlijk) niet aan te schaffen. De voornaamste reden is dat ze de prijs te hoog vinden. Een proefabonnement zou de drempel wegnemen. De mensen die Blendle Audio wél zouden willen gebruiken (1 op de 8 deelnemers), geven vaak aan het met name tijdens het reizen in de auto of trein te kunnen gebruiken. Met de geloofwaardigheid van de Blendle Audio zit het wel goed: de meerderheid gelooft dat er interessante verhalen en de laatste headlines geboden worden. Ook gelooft bijna de helft dat de app gebruik maakt van mooie stemmen en dat er betrouwbare informatie over het weer wordt gegeven. 29% van de deelnemers denkt dat er nog geen producten bestaan die te vergelijken zijn met Blendle Audio. Conclusie: een beetje een flop Blendle Audio is geloofwaardig en bijna de helft van de mensen herkent dat ze niet altijd tijd maken om artikelen te lezen. Ze vinden de dienst ook te duur en Blendle Audio lijkt te concurreren met

onlinemuziekdiensten. Twee derde van de mensen geeft namelijk aan liever naar muziek te luisteren dan naar verhalen en iets minder dan de helft verwacht de aandacht niet bij het verhaal te kunnen houden. Nog meer mensen haken af als ze de prijs van het abonnement waar je Blendle Audio bij krijgt horen. Als je toch van plan bent een Blendle Premium abonnement te nemen, kan Blendle Audio wel een leuke gratis toevoeging zijn. Ook losse verhalen lijken een uitkomst, passend bij het klassieke Blendle model.

Annemarijn Koedam is research consultant bij SAMR Marktvinders Over het onderzoek: voor deze concepttest zijn in maart 2018 176 Nederlanders online ondervraagd.

Meer Top of Flops lees je hier.

Top of flop: De ‘Kies Ik Gezond’-app

De ‘Kies Ik Gezond’-app is het nieuwste initiatief van het Voedingscentrum om consumenten te helpen gezondere keuzes in de supermarkt te maken. Met de app kun je producten opzoeken of etiketten scannen om zo een oordeel te krijgen op door jouw geselecteerde criteria. Wil je bijvoorbeeld op suiker, of zout letten? Dan staan deze kenmerken van het product bovenaan. Niet langer worstelen met kleine lettertjes op etiketten, maar in één oogopslag duidelijk wat een gezonder(re) keuze is, of je product in de schijf van vijf past én wat eventueel een gezondere keuze is. Klinkt als een goede stap richting een gezond en bewuster leven. Maar zit de Nederlandse consument te wachten op deze app?


De behoefte achter deze app wordt niet direct herkend. De helft wil graag gezondere keuzes maken tijdens het boodschappen doen, maar slechts een kwart vindt het lastig om hierover informatie te vinden. Slechts een vijfde vindt het lastig om informatie over gezonde voeding te begrijpen. Ondanks recente berichten in het nieuws geeft een kwart aan de app (van naam) te kennen.

Toch vindt de helft de ‘Kies Ik Gezond’-app relevant en bijna twee derde vindt het idee van de app aansprekend. Al lijkt de app minder uniek een derde denkt dat er alternatieven voor de ‘Kies Ik Gezond’-app zijn. Met de geloofwaardigheid zit het goed; de meerderheid gelooft dat de app goed leesbaar is, gezondere alternatieven biedt en in één oogopslag gezondere keuzes biedt. Het Voedingscentrum wordt ook als een betrouwbare bron gezien. De gebruiksintentie is met iets meer dan een vijfde gemiddeld. Maar we blijven Nederlanders; als blijkt dat de app gratis is dan stijgt de interesse.

Conclusie: voorzichtige top

Er lijken twee kampen te ontstaan: zij die graag extra informatie krijgen over gezonde voeding en zij die dat gehannes in de supermarkt niet zien zitten. Die laatste groep vindt zo’n app te veel gedoe, zou niet de moeite nemen om de producten te scannen en leest bovenal de etiketten wel voor meer informatie. De eerste groep, een kleine meerderheid, vindt het fijn om extra informatie te krijgen en handig om gezondere alternatieve aangeboden te krijgen. De ‘Kies Ik Gezond’-app spreekt hen aan. Samenvattend is de ‘Kies Ik Gezond’-app een voorzichtige top. Het Voedingscentrum moet nog wel werken aan de bekendheid. Als de app ook nog eens meer toegevoegde waarde boven productetiketten communiceert, trekt ‘ie wellicht nog meer mensen over de streep.

'Kies Ik Gezond'-app

Over het onderzoek: voor deze concepttest zijn in januari 2018 139 Nederlanders online ondervraagd.

Meer Top of Flops vind je hier.

 

 

Top of Flop: de Unico smartbrush

Tijd om je gewone tandenborstel de deur uit te doen: met de Unico smartbrush heb je voortaan binnen drie seconden je gebit compleet gereinigd. De Unico lijkt in niets op een traditionele tandenborstel. Je stopt ‘m simpelweg in je mond, doet ondertussen je haar nog even goed en de Unico reinigt je tanden optimaal. Je hoort ‘m nauwelijks en hij is ook nog eens stukken hygiënischer dan welke tandenborstel ook. Klinkt als een utopie?


Dat we goed moeten poetsen weten we wel, maar of we hier de tijd voor willen nemen is een andere vraag. Toch zegt slechts een derde van de ondervraagden tandenpoetsen een gedoe te vinden. De Unico speelt dus niet direct in op een herkenbare behoefte.

Onbekende uniciteit

Niemand kent de Unico, wat niet zo gek is, aangezien het een product van een start-up uit Italië is. Enthousiast is men daarentegen wel, ongeveer twee derde ziet het product wel zitten. Dit zijn vooral de mensen die een elektrische tandenborstel bezitten.

Er bestaan volgens deelnemers in ieder geval geen andere producten zoals Unico, dus uniek is het product zeker. Dit is ook een valkuil, want het maakt mensen onzeker over de werking. Zo gelooft net geen derde dat de Unico je tanden in drie seconden schoon maakt. Over de kwaliteit is men minder sceptisch; slechts twaalf procent denkt dat de kwaliteit tegenvalt. Ook met de hygiëne zit het wel goed, 39 procent gelooft dat de Unico hygiënischer is dan traditionele tandenborstels.

Conclusie: top, maar eerst zien, dan geloven

De onzekerheid over de werking zorgt ervoor dat bijna driekwart van de deelnemers het product eerst een keer wil proberen, voordat ze het zouden kopen. Toch is men wel enthousiast, met name bezitters van een elektrische tandenborstel. Het is een uniek en relevant product en een kwart zou de Unico kopen. Na het zien van het prijskaartje a € 119,- blijven met name de elektrische-tandenborstelbezitters enthousiast. De traditionele poetsers haken iets vaker af. Het zou de betrouwbaarheid ten goede komen als de Unico via tandartsen wordt aanbevolen. Een kwart geeft aan alleen producten te kopen die worden aangeraden door een tandarts.

Het lijkt erop dat als de Unico zich eerst moet bewijzen, wil het product voet aan de Nederlandse grond krijgen. Alleen online verkopen lijkt dus geen goed idee. Het geven van demonstraties in winkels en inschakelen van specialisten als tandartsen kan bijdragen aan de geloofwaardigheid. Kortom, een voorzichtige top, want men wil eerst zien dan geloven.

Unico

Over het onderzoek: voor deze concepttest zijn in december 2017 113 Nederlanders online ondervraagd.

Meer Top of Flops vind je hier.

Top of Flop: ANWB Connected

Besparen op brandstof. Autopech voorkomen. Nooit meer per ongeluk je parkmobile aan laten staan. Daar zorgt de ANWB voor met ANWB Connected. Of je nu tijd, geld of uitstoot wilt besparen, met ANWB Connected haal je meer uit je auto. Door middel van een soort USB-stick krijg je via een app op je smartphone continu waardevolle informatie over je rijgedrag en de conditie van je auto. En ANWB Connected meldt automatisch je parkeertransactie af als je wegrijdt. Wat vindt de Nederlandse autobezitter van deze nieuwe dienst?


De bekendheid van deze service is relatief hoog: de helft van de mensen is ermee bekend of kent het van naam. Over de relevantie en of het aanspreekt zijn de meningen verdeeld. Zo speelt privacy een rol; de helft van de mensen wil niet dat de ANWB gegevens over hen krijgt. Ondanks dat ze de ANWB een betrouwbare partij vinden.

We willen besparen

Met deze nieuwe dienst biedt de ANWB autobezitters inzichten waarmee ze kunnen besparen op hun brandstofverbruik. Een slimme zet, want ongeveer de helft van de mensen herkent deze behoefte en vindt het ook geloofwaardig dat de app hiervoor zorgt. De andere helft blijft sceptisch, zij verwachten niet dat ze daadwerkelijk zuiniger gaan rijden. Ook zijn ze van mening dat het geringe aantal kilometers dat zij rijden de dienst overbodig maakt.

Geloofwaardig tot op zekere hoogte

De geloofwaardigheid is hoog, met name het automatisch afmelden van je parkeertransactie en het gemak van zelf instaleren wordt door de meerderheid als geloofwaardig gezien.
Of de dienst pech voorkomt is een ander verhaal, dat wordt niet zonder meer geloofd. Wel vindt een groot deel het prettig om (meer) grip te hebben op auto-onderhoud om eventuele problemen te voorkomen.

Lage aankoopintentie

Ondanks een aantal positieve punten, zou slechts 17% gebruik maken van deze dienst. Wanneer de prijs voor de dienst bekend wordt, halveert dit tot 8%. Sowieso geeft bijna driekwart van de mensen aan geen gebruik te willen maken van deze dienst.

Conclusie: Flop

De ANWB raakt een aantal goede snaren met deze dienst en de voorstanders geven aan de voordelen zeer handig te vinden. Desalniettemin blijft een grote groep sceptisch en haakt vrijwel iedereen af na het zien van de prijs. Consumenten vinden het duidelijk niet waard om te betalen voor deze service. Wellicht een leuk extraatje bij een ANWB abonnement?


Over het onderzoek: voor deze concepttest zijn in november 2017, 126 Nederlanders die een eigen auto bezitten online ondervraagd.

Meer Top of Flops vind je hier.


Reactie ANWB:
ANWB Connected is een nieuw en innovatief product. Uit marktonderzoek voorafgaand aan de productlancering bleek dat veel ANWB leden nog niet wisten wat het ‘connected’ maken van je auto betekent. Daarom hebben we daar de focus op gelegd in onze marketingcampagne. Als ANWB zijn we daarom blij om te lezen dat de bekendheid, aansprekendheid en relevantie van ANWB Connected goed scoren.

Ook de functionaliteiten ‘brandstof besparen’ en ‘automatisch afmelden voor parkeren’ scoren goed. Dat ANWB Connected pech voorkomt wordt nog niet door veel mensen geloofd, maar sinds de productlancering hebben we al legio voorbeelden van mensen die proactief door de ANWB gewaarschuwd zijn.

De aankoopintentie lijkt met 8% wellicht laag, maar is helemaal volgens verwachting met de fase van de levenscyclus van het product. Mensen moeten nog gaan ondervinden wat connected technologie allemaal kan. Bovendien zal de prijs naar verwachting een dalende lijn laten zien.