Top of Flop: dierenuitvaart Ranzijn

Ik kan mij nog goed herinneren dat mijn hamsters vroeger in de achtertuin werden begraven. De hond werd ‘gewoon’ bij de dierenarts achtergelaten. Tegenwoordig willen steeds meer mensen een echte uitvaart voor hun dierbare huisdier. Ranzijn Tuin & Dier springt hierop in door een ‘respectvolle dierenuitvaart’ aan te bieden. Een collectieve, individuele of anonieme crematie. Inclusief stilteruimte, tastbare herinneringen of een urn. Wat vindt huisdierminnend Nederland hiervan?


Maar liefst acht van de tien mensen met een huisdier vinden het belangrijk dat het afscheid van hun huisdier respectvol gebeurt. Onder hondenbezitters is dit zelfs 92%. Niet zo vreemd dus dat het idee van Ranzijn aanspreekt. Ook gelooft men wel dat Ranzijn dit echt respectvol zal doen.

Niet uniek

Toch is er geen echte interesse. Voor een geslaagd concept is het belangrijk dat je onderscheidend bent. En dat is Ranzijn niet met deze dierenuitvaart. Men kent al dierencrematoria en zien onvoldoende een verschil. Hierdoor is de gebruiksintentie relatief laag.

Een gebrek aan uniciteit hoeft uiteraard geen probleem te zijn. Maar dan moet er wel meer enthousiasme over het concept bestaan. Men wil er gewoon nog niet aan denken of zegt eerlijk dat het van de prijs afhangt.

En dan zijn er natuurlijk nog altijd mensen die hun dier ‘gewoon’ in de achtertuin begraven of bij de dierenarts achterlaten. Zij hebben geen behoefte aan de poespas eromheen.

Conclusie: flop

Ranzijn biedt een mooie dienst tegen een aantrekkelijk tarief. Toch zit een groot deel van de huisdierbezitters hier niet op te wachten. Er zijn voldoende of zelfs betere alternatieven beschikbaar. Zowel vergelijkbare crematies als de begrafenis in de tuin. Ook de keuzes die worden geboden en het aandenken zijn onvoldoende overtuigend en uniek. Het aantrekkelijke tarief is slechts voor een deel doorslaggevend. Bij een respectvolle uitvaart voor je ‘maatje’ speelt geld toch geen rol?

Top of Flop Ranzijn

Over het onderzoek: voor deze concepttest zijn in augustus 2017, 164 Nederlanders met een huisdier online ondervraagd

Meer Top of Flops vind je hier.

Top of Flop: ketchup van geredde tomaten

Verspilling tegengaan is een hot issue. We kennen de ‘weggooien is zonde/ 35%-stickers’ van Albert Heijn al langer. Sinds een tijdje hebben zij de ‘buitenbeentjes’. Overgebleven aardappels en brood worden gebruikt om bier van te brouwen. Ook supermarkt Jumbo gaat de strijd tegen verspilling aan en geeft hier, samen met de Verspillingsfabriek, invulling. Eén van Jumbo’s anti-verspillingsoplossingen is verse ketchup van geredde tomaten. Ook nog eens minder suiker en zout dan gewone ketchup en toch lekkerder.


Gezond en duurzaam

Naast duurzaamheid is ook het gezonder maken van producten een hype. Mensen herkennen dan ook de behoefte aan gezonde en duurzame producten en geven aan weinig weg te gooien om verspilling tegen te gaan. Jumbo speelt dus duidelijk in op een groeiende behoefte.

Ook met de geloofwaardigheid zit het goed. Een ketchup gemaakt van verse tomaten met minder toevoegingen is naar verwachting lekkerder en gezonder. Ook gelooft een groot deel dat Jumbo graag duurzaam wil zijn.

De herkenbare voordelen van deze verse ketchup zorgen voor een aansprekend product. Dat men ook nog eens van plan is te gaan kopen. De prijs (1,99 ten tijde van het onderzoek, nu 1,49 red.) speelt een positieve rol. De aankoopintentie ligt na bekendmaking van de prijs zelfs nog iets hoger.

Uiteraard zijn er altijd bezwaren; er zijn gezinnen waar niet of nauwelijks ketchup wordt gegeten. Dit concept zal deze mensen niet overtuigen dit wel te gaan doen. Ook is de beperkte houdbaarheid een struikelblok. Toch is de nieuwsgierigheid gewekt.

Conclusie: top

Jumbo slaat de goede weg in met een product gemaakt van geredde tomaten. Het idee spreekt de consument op meerdere vlakken aan. Ook voor het imago van Jumbo is het positief. Maar, gezond en duurzaam is niet altijd lekker(der), dus eerst nog even proeven.

geredde tomaten

Over het onderzoek: voor deze concepttest zijn in juni 2017, 140 Nederlanders online ondervraagd.

Meer Top of Flops vind je hier.

Top of Flop: SJIPS

SJIPS – ja zo schrijf je het echt – zijn een soort dikke chips die je zelf thuis afbakt en daarna op smaak brengt met de bijgeleverde kruiden. Zelf dacht ik dat zoiets allang bestond, maar het blijkt een hartstikke nieuw product in de koeling. Voor als je eens wat anders dan die eeuwige paprika chips op tafel wilt zetten. Bakken we straks en masse onze eigen chips in de frituur, airfryer of oven?


Gemak

De echte insight achter de SJIPS heb ik (nog) niet kunnen ontdekken. Het speelt in op de behoefte om zelf chips te bakken, maar dan zonder gedoe. SJIPS is metplantaardige olie gemaakt, maar SJIPS pretendeert niet gezonder dan andere chips te zijn. Dit terwijl ik mij juist kan voorstellen dat je hiermee op een veel grotere behoefte inspeelt.

SJIPS weet wel de nieuwsgierigheid te wekken. Vooral mensen die wel eens chips eten willen het graag eens proberen. Er komen veel positieve reacties; men vindt dat het lekker klinkt en ook het zelf kunnen doseren van de kruiden is een pluspunt. Zelf afbakken is voor een deel ook juist een leuk onderdeel om, eventueel samen met kinderen, te doen.

In gezinnen waar nauwelijks chips wordt gegeten is de interesse duidelijk lager. SJIPS brengt hier amper verandering in. Voor de doorgewinterde chipseters zal het niet direct een vervanger van de gewone kant-en-klare chips zijn. Daarvoor blijft het te veel gedoe. Dat het weer eens wat anders is, is de winst die SJIPS weet te behalen.

Conclusie: top

SJIPS is nu echt zo’n product dat men wel eens wil proberen. Het is laagdrempelig en klinkt goed. Net even anders, maar toch bekend. Het gaat immers om chips en niet om één of andere ingewikkelde hippe snack. SJIPS zou zich nog meer kunnen profileren door de duurzame, regionale én mogelijk ‘gezonde’ positie meer te claimen. Nog even laten proeven op de winkelvloer en je zit gebakken!

SJIPS

Over het onderzoek: voor deze concepttest zijn in juni 2017, 122 Nederlanders online ondervraagd.

Meer Top of Flops vind je hier.

Top of Flop: Foooty

Treffer of geen bal aan?

Bijna zomer! De tijd om lekker buiten te zijn. De makers van ‘FOOOTY’, hopen dat hun product dit seizoen een voltreffer wordt. FOOOTY is ‘de bal die in elke broekzak past’, dus handig voor onderweg. Hij bestaat uit vaste elementen die je met een simpel systeem met elkaar kunt verbinden. In no-time klik je zo een bal in elkaar. Wordt deze uitvinding van een Nederlands bureau de nieuwe zomerhype?

 Ik werd door een collega gewezen op FOOOTY. Zelf had ik er nog nooit van gehoord en daarin ben ik niet de enige. Slechts één persoon in ons onderzoek had er al van gehoord. Daar is dus nog heel wat werk aan de winkel.

Ballen en bouwen

De makers van FOOOTY  hebben zich laten inspireren door balspellen en het bouwplezier van Lego. Je kunt zelf een bal in elkaar klikken, maar ook heel veel andere vormen maken. Toch wordt FOOOTY gepresenteerd als ‘de bal die in elke broekzak past’ en speelt zo in op de behoefte om altijd een bal bij je te hebben. Echter, lang niet iedereen ervaart dit als een issue; een gewone bal neem je ook zo mee. Of de kinderen houden niet zo van ballen.

Desondanks weet het product dat FOOOTY neerzet wel te scoren. Het spreekt aan, wordt relevant gevonden en is ook behoorlijk uniek. Men gelooft ook dat FOOOTY simpel werkt en tegen een stootje kan.

Twijfels

De voordelen van een bal op zakformaat ziet men dan ook wel in. Het is handig mee te nemen en wordt gezien als een origineel cadeau. Toch zijn er twijfels over FOOOTY. Men gelooft wel dat hij sterk is, maar is niet overtuigt over hoe goed je er daadwerkelijk mee kunt (voet)ballen. Een échte bal heeft dan toch de voorkeur. Ook verwacht men dat het in elkaar klikken wat gedoe zal zijn en worden de losse onderdelen. Het zal niet de eerste keer zijn dat speelgoed nutteloos wordt door het verlies van één onderdeel.

Conclusie: top

Er is een grote groep ouders die zeker interesse in heeft om FOOOTY te kopen. De prijs (12,95) doet daar totaal geen afbreuk aan. Het idee spreekt nog wel meer mensen aan, maar zij willen ‘eerst zien, dan geloven’. De uitdaging is om deze groep over de streep te trekken door FOOOTY  te presenteren. Laat kinderen er mee spelen tijdens events of voor speelgoedwinkels. Zorg dat hij ook daar te koop is  en niet alleen online.

Mijn nieuwsgierigheid is gewekt, dus hopelijk wordt dit in ieder geval mijn persoonlijke zomerhit!

Over het onderzoek: voor deze concepttest zijn in maart 2017,  100 Nederlanders met kinderen tot 18 jaar online ondervraagd.

Meer Top of Flops vind je hier.

Top of Flop: Chistann- coffin in a box

Hoe wil je dat jouw uitvaart eruit ziet? Of die van je dierbaren? De meeste mensen denken daar liever niet over na. Laat staat dat je weet wat voor grafkist je uit zou zoeken. Toch hebben wij een groep Nederlanders gevraagd hier wel over na te denken. We hebben ze het nieuwe concept van Chistann voorgelegd. Een ‘Ikea-achtige’ grafkist; online bestellen, thuisbezorgd en eenvoudig zelf in elkaar zetten. Duurzaam, ecologisch, persoonlijk en natuurlijk voordelig. Klinkt – ondanks het onderwerp – goed. Toch?


Lovers and haters

Men wil graag zelf de regie houden over de uitvaart. En een persoonlijke kist wordt ook gewaardeerd. Chistann weet dus goed in te spelen op een bestaande behoefte. Toch zorgt het idee zelf voor een tweedeling. De ‘haters’ vinden het een afschuwelijk idee. “Is dit een misplaatste 1-aprilgrap?”. Een begrafenis moet volgens hen formeel zijn en dat regel je traditioneel, via een uitvaartondernemer. De ‘lovers’ zijn veel praktischer, “Ik word toch gecremeerd”. Zij zijn vooral te spreken over het milieuvriendelijke aspect.

Geloofwaardig

Het voordeel van de Christann kist is dat je ‘m zelf kunt versieren. Iets wat steeds vaker gebeurt. Ook gelooft men dat de kist stevig genoeg zal zijn. Angst dat men hem zelf niet goed genoeg in elkaar zal zetten is er niet. Nadeel van de online dienst is dat men vooraf niet even kan ervaren hoe het geheel aanvoelt.

Prijs

Opvallend is dat een deel van de respondenten aangeeft niet op een grafkist te willen besparen. Als het er op aankomt blijkt de aanschafintentie na het noemen van de prijs (€ 269,-) toch twee keer zo hoog als zonder prijs. Een deel van de mensen vindt de prijs dus dermate aantrekkelijk dat eerdere bewaren overboord worden gezet.

Conclusie: top

Chistann kan met deze eco-grafkist echt een markt bedienen. Er zijn voldoende mensen die zich door het milieuvriendelijke , dan wel kostenaspect laten verleiden. Toch zal een (aanzienlijke) groep, meer traditioneel ingestoken mensen, hier nooit voor kiezen. Zij willen niet besparen op een grafkist en vinden het vertrouwde via een uitvaartondernemer belangrijker dan een duurzame kist.

Christann

Over het onderzoek: voor deze concepttest zijn in mei 2017, 103 Nederlanders ondervraagd.