Top of Flop: de nieuwe Nokia 3310

De Nokia 3310, wie had ‘m niet? Het mobieltje kwam zeventien jaar geleden op de markt. Een ‘onverwoestbare’ mobiele telefoon, waarmee je kon bellen, sms’en én natuurlijk Snake spelen. Groot nieuws, hij komt terug! Ik ben één van de weinigen uit mijn generatie die geen Nokia 3310 had. Ik moet dus eerlijk bekennen dat ik alle ophef niet zo goed begrijp. Vandaar mijn vraag: goed idee, of alleen maar nostalgie?


De nieuwe Nokia 3310: voor iedereen die weer een telefoon wil met een batterij die een week meegaat en die zonder problemen kan vallen. Maar ook voor iedereen die geen zin (meer) heeft in alle extra’s en social media-apps die smartphones bieden.

Aan aandacht geen gebrek

In februari doken de eerste berichten dat de Nokia 3310 terug zou komen op. Grappig hoe snel zo’n gerucht rondgaat. Binnen enkele dagen hadden alle ‘reguliere’ media het al opgepikt. Hoewel het nieuws ten tijde van het onderzoek nog niet officieel was, wist toch al meer dan de helft van de respondenten dat de 3310 weer terug zou komen.

Aan aandacht dus geen gebrek, maar ook met het vertrouwen zit het wel goed. De lange levensduur van de batterij en de onverwoestbaarheid zijn in ieders geheugen gegrift. Het idee van de terugkeer van deze betrouwbare vriend spreekt daardoor zeker aan. Mensen die vroeger een Nokia 3310 hadden zijn nog iets positiever.

Geen partij voor de smartphone

De tijd heeft echter niet stilgestaan. De huidige gemakken van de smartphone vormen een heel andere context en daarmee andere wensen. Toegegeven, voor mensen die alleen maar willen bellen en sms’en voldoet hij meer dan prima. En deze mensen zijn echt nog niet uitgestorven. Ook vindt circa een derde het wel handig om zo’n toestelletje erbij te hebben. Voor op een festival, als thuistelefoon of bij het sporten of klussen. Daarbij is de prijs (tijdens het onderzoek naar verwachting € 60,-. Inmiddels is de verkoopprijs van € 49,- bekend gemaakt) nog goedkoper dan gedacht.

Conclusie: Flop

Niet alle apps op je smartphone zijn altijd nodig. Eigenlijk willen we wel wat afstand nemen van social media. Toch zijn we inmiddels zodanig gewend (of verslaafd…) aan de smartphone dat we niet anders meer willen. Alle nostalgie ten spijt, daar kan de Nokia 3310 het niet tegen opnemen. De langere batterijduur, betrouwbaarheid en robuustheid zijn echt wel grote pluspunten. Als Nokia die voordelen weet te combineren met de eigenschappen van de smartphone, wordt het wellicht een hit. Tot die tijd vrees ik dat hun doelgroep beperkt blijft tot de nostalgische bouwvakker die alleen wil bellen.

Voor deze concepttest zijn in februari  2017,  130 Nederlanders online ondervraagd.

Top of Flop: Juisir

Gezond eten is nog altijd hot. En dus drinken we graag sapjes. Lekker én gezond. Maar ook een gedoe! Schillen, snijden, persen en dan ook nog dat apparaat schoonmaken. Laat maar zitten. De Juisir biedt binnenkort wellicht uitkomst. Het is een soort sapcentrifuge waarin je het fruit in een oersterk zakje stopt en je dus niets hoeft schoon te maken. Klinkt handig, toch?


Kickstarter

Nog nooit van gehoord? Niet zo gek. Hij bestaat nog niet in Nederland. De Juisir doet het erg goed op Kickstarter en komt dus wel binnenkort.

Het idee spreekt in ieder geval een groot deel van de mensen aan. En ik ben duidelijk niet de enige die wel graag sapjes drinkt, maar geen zin heeft in het gedoe eromheen, want ook de relevantie scoort met 42% positief. Men ziet het als een uniek product.

Olifantenzakjes

De belangrijkste kenmerken van de Juisir – snel en eenvoudig sapjes maken – worden wel geloofd. Over of je hem ook écht niet schoon hoeft te maken blijft nog enige twijfel bestaan. Juisir maakt gebruik van siliconenzakjes in de vorm van een olifant. Daarin zit een weggooizakje. Deze zijn zo stevig dat ze de druk van de persen in het apparaat zonder problemen verdragen. Daardoor hoef je dus niets schoon hoeft te maken.

De acceptatie van de Juisir valt of staat met de zakjes. De kosten en de aanschaf van deze zakjes zorgen voor een extra drempel. Ook de duurzaamheid is een issue. Consumenten verwachten dat de zakjes herbruikbaar zijn. Of minstens gemaakt van biologisch afbreekbaar materiaal. Dit lijkt wel zo te zijn, maar moet Juisir straks in de communicatie duidelijk benadrukken.

Conclusie: Top

Juisir speelt in op een duidelijke insight; zin in sapjes, geen zin in gedoe. De oplossing is mooi, geloofwaardig en duidelijk. Als ze daarbij zorgen voor een voordelig en recyclebaar systeem van zakjes, zal de aankoopintentie ook hoog gaan scoren.

Nu alleen nog wat ruimte maken op het aanrecht…

 

 

Over het onderzoek: voor deze concepttest zijn in januari 2017, 147 Nederlanders online ondervraagd.

Top of Flop: RoadGuard

Betalen voor wat je gebruikt. Klinkt logisch. Dat is precies het idee van RoadGuard, een nieuwe pechdienst. Zonder abonnementskosten, met vaste, duidelijke tarieven. Voor die ene keer in de vier jaar dat we gemiddeld met autopech stranden. Is dit initiatief van Centraal Beheer een serieuze bedreiging voor de wegenwacht?


Goed idee

RoadGuard is behoorlijk aanwezig geweest op de radio. Toevallig kwam AllSecur met hun reclame voor pechhulp-on-demand met bijna dezelfde boodschap gelijktijdig op televisie. Het speelt ongetwijfeld mee in de relatief hoge bekendheid van RoadGuard.

Ruim de helft van de autobezitters vindt het idee van deze pechdienst aantrekkelijk. Autobezitters die geen lid zijn de ANWB of een andere pechhulpdienst zijn zelfs nog positiever. Twee derde van deze groep vindt RoadGuard aansprekend.

Trouwe leden

Men verwacht dat hulp via RoadGuard makkelijk te regelen zal zijn. Een paar kliks op je smartphone en hulp is onderweg. De – weliswaar kleine – groep zonder smartphone wordt voor het gemak vergeten. Daar ligt de uitdaging voor RoadGuard ook niet. Het draait allemaal om vertrouwen. Grootste concurrent ANWB heeft een rotsvaste positie; het toonbeeld van vertrouwen. Een nieuwe dienst moet zich eerst zien te bewijzen. Men twijfelt of RoadGuard net zo snel en goed is. En zelfs dé belofte van RoadGuard, niet onnodig veel betalen, wordt niet zomaar aangenomen.

Reden dat, ondanks de initiële aansprekendheid, de gebruiksintentie (nog) erg laag is. De tarieven vindt men ook niet om over naar huis te schrijven, waardoor het verwachte gebruik nog iets verder daalt.

Conclusie: top

Het idee van RoadGuard is top. Dat betekent niet dat Centraal Beheer direct een hit te pakken heeft. Ze moeten een lange adem hebben om een grote groep autobezitters te overtuigen. Er moet bewijs komen. Snelheid, uitvoering en betrouwbaarheid zijn van belang. Men zet de wegenwacht na jaren trouw lidmaatschap niet zomaar aan de kant. Leaserijders en mensen met een service bij hun nieuwe auto en niet-smartphonebezitters verkleinen de potentiele markt nog verder. De kans ligt – zeker in eerste instantie – bij autobezitters die nog geen pechhulpabonnement hebben. Als RoadGuard zich daar weet te bewijzen, kunnen ze de trouwe wegenwachtleden wellicht overtuigen.

Top of flop Roadguard

 

Over het onderzoek: voor deze concepttest zijn in december 2016/januari 2017, 220 Nederlanders ondervraagd die in het bezit zijn van één of meerdere auto(s).

Top of Flop: de rookworstkroket

Het was een mooie stunt; Febo nodigde Hema – als mede-jubilaris- uit om het feest samen te vieren door een rookworstkroket te produceren. Hema wilde echter hun ‘beste vriend’ niet uitlenen. Reden voor Unox om –ook via social media – hun kans te grijpen. Daarna ging het snel en eind november was de rookworstkroket een feit. Al voor de introductie vroegen wij, staat u straks in de rij voor de rookworstkroket?


Wat wellicht begon als een social media stunt groeide uit tot een daadwerkelijke samenwerking tussen Febo en Unox. Door de ludieke start van de samenwerking, heeft de rookworstkroket al voordat hij überhaupt is geïntroduceerd bekendheid weten te krijgen. Een derde van de Nederlanders heeft inmiddels van de rookworstkroket gehoord.

Nieuwsgierigheid wint

Het idee zelf spreekt wel aan. Bijna de helft van de mensen wil de rookworstkroket wel eens proberen. Próberen, want het is vooral nieuwsgierigheid. Is dat wel een echt lekkere combinatie? Het is in ieder geval weer een keer wat anders, het past wel bij het winterse weer en ‘beide zijn lekker. De tendens is dan ook ‘waarom niet?’ Al zijn er mensen die een beetje van in de war raken; ‘Rookworst hoort bij stamppot en kroketten eet ik niet thuis.’

Onder de criticasters is er vooral twijfel over de smaak. Ook verwacht men dat het te zout zal zijn of men vindt rookworst helemaal niet lekker. Tja, dan wordt het lastig. Een meerderheid vindt het een vreemde combinatie, maar toch verwacht men een unieke smaak en wordt niet gevreesd dat de rookworst klef wordt.

Conclusie: top

De nieuwsgierigheid is gewekt. Als Febo en Unox het voor elkaar krijgen om het écht lekker te maken, dan wordt dit niet alleen een geweldige PR-stunt, maar ook een geslaagde ‘Hollandse’ traktatie. De succesfactor zit in de prijs. Men verwacht dat die wat hoger zal liggen dan de prijs van een ‘gewone’ kroket. Als Febo en Unox de rookworstkroket voor dezelfde prijs aanbieden, zal men het zeker gaan proberen! Gaat Hema spijt krijgen?

 

Over het onderzoek: voor deze concepttest zijn in november 2016 (de rookworstkroket was toen nog niet verkrijgbaar), 100 Nederlanders die wel eens snacks eten ondervraagd 

De lessen van 5 jaar introductie-onderzoek

Tijdschrift voor Marketing bestaat 50 jaar.

Voor de rubriek Top of Flop, die maandelijks in het magazine verschijnt, hebben wij al heel wat productintroducties getest. Robijn met Zwitsalgeur, de de IKEA fiets, Lays Pops, de pizzaburger, ze kwamen allemaal aan bod. 5 jaar Top of Flop, daar kun je heel wat van leren.

Daarom blikken wij, speciaal voor het jubileumnummer (november 2016) van Tijdschrift voor Marketing, terug op 5  jaar Top of Flop (download het artikel hieronder).

5 jaar top of flop

Klik op de afbeelding om het artikel te openen.