Top of Flop: blauwe wijn

Wie wil er een glaasje blauwe wijn?

Ineens was het er deze zomer. Blauwe wijn. Niets minder dan een revolutie, volgens Gik, een van de merken blauwe wijn. Er zijn verschillende merken, zelfs bij Albert Heijn staat het in de schappen. Blauwe wijn is dus niet alleen voor de extravagante elite, maar ook voor de gewone consument. De vraag die rijst; ziet die huis-tuin-en-keuken consument blauwe wijn zitten?


Afgelopen zomer ontstond er een lichte hype rondom de blauwe wijn. Dat heeft zijn vruchten afgeworpen; blauwe wijn is best bekend bij Nederlanders die wel eens alcohol drinken. Bijna één op de drie heeft er wel eens van gehoord. Maar, bekend maakt in dit geval niet bemind. Slechts een kwart ziet blauwe wijn wel zitten en vindt het idee aansprekend. Nog minder mensen vinden het een relevant product. Niet zo vreemd dus dat de aankoopintentie met 10% heel laag ligt.

Glaasje anti-vries

Het unieke van de wijn – de kleur – is ook het probleem. Blauwe wijn spreekt een groot deel van de consumenten niet aan, of staat hen zelfs tegen. Blauw past niet bij wijn. Sterker nog, men denkt aan spiritus en anti-vries. Niet bepaald de associaties die je bij wijn verwacht.

De kleine groep mensen die zich niet laat afschrikken door de kleur, geeft vaak aan dat ze het wel eens willen proberen. Of ze zien het als iets voor een speciale gelegenheid. Maar, dan willen ze het wel eerst proeven voor ze een definitief oordeel vellen.

Conclusie: flop

Sommige innovaties gaan net een stap te ver. Blauwe voeding of drank druist in tegen onze natuur. Wijn hoort rood, wit of rosé te zijn. De afkeer van de kleur heeft zijn weerslag op de verwachte smaak. Daar is men nogal sceptisch over. Proeven wil men wel. En smaakt het erg goed, wordt er wellicht een aankoop gedaan. Probleem is dat er meerdere merken op de markt zijn. Een slechte ervaring met één merk, zal direct een negatief effect hebben op de hele categorie.

 

 

Blauwe wijn

Over het onderzoek: voor deze concepttest zijn in augustus 2016, 124 Nederlanders ondervraagd die wel eens alcoholische drankjes drinken.

 

 

 

 

 

 

 

Top of Flop: Media Markt Smartbar

Magische service bij Media Markt?

Het installeren van een nieuwe pc of telefoon is voor veel mensen ware abracadabra. Daar springt Media Markt handig op in met de Smartbar. Voor een paar tientjes helpen ze je op weg met je nieuwe aankoop of kun je eindelijk dat kapotte scherm van je smartphone laten repareren. Zit Nederland hier op te wachten?


De duidelijk herkenbare Media Markt commercial met de ‘goochelaar’ doet in ieder geval zijn werk. Bijna de helft van de mensen heeft wel eens gehoord van de Smartbar. Maar wat de service precies inhoudt is niet zo duidelijk.

Als ik er zelf niet uit kom

Het idee van de Smartbar spreekt ruim de helft aan. Ze zien er over het algemeen het nut er wel van in. Er is wel een verschil of dat je het scherm van smartphone wilt laten repareren (dit kan men meestal niet zelf) of de smartphone startklaar wil maken. De snelheid wordt heel positief beoordeeld; je bent je pc of smartphone niet weken kwijt voor reparatie en het startklaar maken kun je direct bij aankoop regelen. Maar uiteindelijk is de Smartbar vooral iets waar men gebruik van zou maken als men er zelf niet meer uitkomt.

Hoort dit niet bij de service?

Het idee wordt dus positief beoordeeld. Toch ligt het verwachte gebruik erg laag. Media Markt biedt geen unieke service, integendeel; men krijgt het elders zelfs gratis. Voor veel mensen vormen de kosten dan ook een grote drempel. Maar ook zonder deze kosten vindt men zichzelf handig genoeg om het zelf te doen of heeft men al een ander adresje. Een andere drempel is dat men niet (altijd) bij Media Markt koopt.

Conclusie: flop

Media Markt presenteert de Smartbar als een nieuwe unieke service, terwijl het eigenlijk onderdeel uitmaakt van de vele services die ze al bieden. Ook ten opzichte van de concurrentie is Smartbar niet uniek. Het installeren van pc of smartphone kan men prima zelf. Media Markt kán er wel een top van maken. Door te focussen op schermreparaties en meer geavanceerde diensten (als men er zelf niet uitkomt) tegen een scherp tarief.

 

Over het onderzoek: voor deze concepttest zijn in juli 2016, 102 Nederlanders ondervraagd.